Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
10-12-09, 12:10 #1
I årevis med lavt stoffskifte uten å bli tatt på alvor
Hei!
Jeg er ny her, eller det vil si jeg har lest masse her inne men aldri skrevet selv. Jeg har sannsynligvis gått i årevis med lavt stoffskifte uten å bli tatt på alvor. Er sykemeldt nå og har bortimot skreket meg til å få forsøke Levaxin. Legen min har ikke så mye greie på dette virker det sånn. Da det er vanskelig for meg å skifte lege så sitter jeg på en måte "fast" i denne materien. Er snart så desperat at jeg tenker på å få meg time på Balderklinikken tross dyr behandling og laaaang reisevei. Men, til saken:
Siste prøver viste:
S-SFOL (NMOL/L) 7,5
B-HB (g/dl) 12,8
S-FERR (microg/L) 45
S-FT4 (PMOL/L) 21
S-FT3 (PMOL/L) 4,8
S-TSH (mIE/L) 0,5
Jeg føler meg ikke frisk, men legen vil ikke øke Levaxindosen min mere. Tar 650 mg i uka. Har lyst til å forsøke Liothyronin, men legen mener at da må jeg til spesialist først.. Kan noen se på prøvene og kanskje komme med noen råd om hva jeg bør gjøre videre. Pliiiiiis..
-
10-12-09, 12:28 #2
Sv: Kan noen hjelpe meg å tolke verdiene mine?
Hei Mari.
Har du gått på Levaxin lenge da ?
Og hva var grunnen til at du måtte begynne ?
Og hvilke symptomer er det som bidrar mest til at du ikke føler deg bra ?
Hvilke andre blodprøver har du tatt ?
Mange blodprøver viser hvordan kroppen reagerer på det værende stoffskiftet - har du tatt noen slike ?
Og - har du sjekket D-vitamin ?
Sånn sett utenfra kan man ikke si så mye - blodverdier er en ting, de må være i et visst område for å danne forutsettning for at du har det bra.
Dine blodprøver er i området der de bør være, men ingen kan likevel si om de andre faktorene oppfylles.
Det kan ikke måles om alle de fine stoffskiftehormonene som sirkulerer i blodet kommer dit de skal - og gjør jobben sin.
Blodprøver kan bare verifisere om de er tilstede i det mån de bør.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-12-09, 13:00 #3
Hei igjen og takk for at du tar deg tid.
Har brukt Levaxin siden april.
Når det gjelder andre blodprøver så har jeg nok tatt en del av dem, ja. Har fått utskrift av dem, men det er vanskelig å vite hvilke som har med stoffskiftet å gjøre.. Hvilke tenker du på? D-vitaminprøve ba jeg om å få tatt sist jeg var hos lege. Den er sendt til Aker for analyse. Er det vanlig?
Symptomene mine var tretthet, slapphet, tiltaksløshet, håravfall, sprø negler, følelse av å ville trekke meg unna sosiale ting, osv. Er bedre nå, men absolutt ikke frisk, desverre.
Det som gjør situasjonen min så desperat akkurat nå er at jeg snart har vært delvis ute av jobb i 2 år. Føler at tida begynner å renne ut.. På samme tid føler jeg at det er mere å gå på i forhold til medisinering. Har lest masse her inne om det.. Har lyst til å forsøke Liothyronin. Ser du noen mulighet for at det kan gjøre en forskjell for meg? Om så bare litt..
-
10-12-09, 13:55 #4
Hei Mari!
Du bør også ta ei blodprøve som heter Anti TPO. Det er ei prøve som blir benytta for å finne årsaken til avvik i stoffskiftet. Førhøyet Anti-TPO tyder på at du har hashimoto tyroiditt. Omtrent 80 % av de som får lavt stoffskifte får den autoimmune varianten (hashimoto). MEN du trenger ikke nødvendigvis ha fått den sykdommen. Det kan være mange årsaker til lavt stoffskifte.
Du har sikkert lest mye om alternative medisiner til levaksin her i forumet. (F.eks thyroid fra Erfa) Føler du at du ikke blir noe spesielt bedre av levaksin, så prøv noe annet. Ikke la deg overkjøre av uvitende leger!! Lykke til og stå på!!Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
10-12-09, 14:27 #5
Hei igjen!
Ser at TPO var målt i oktober og prøvesvaret var da 20. Hvordan tolker dere det?
Ja, jeg har lyst til å prøve annen medisin. På samme tid så har jeg jo lest så mye om dette at jeg vet at det kan ta laaaang tid før man får effekt av den doseringen man står på. Stemmer ikke det?
Kan man "kreve" å få utskrevet annen medisin? Legen var ganske klar på at det måtte i så fall en spesialist vurdere. Og det tar tid. Ikke oppfattet jeg at hun var spesielt lysten på å skrive henvisning heller så jeg dro derfra uten henvisning..
-
10-12-09, 15:11 #6
Ja, man kan faktisk kreve å få prøve en annen medisin. Ifølge pasientrettighetsloven 3.1. Sitat: "Pasienten har rett til å medvirke ved gjennomføring av helsehjelpen. Pasienten har herunder rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige undersøkelses- og behandlingsmetoder."
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
10-12-09, 16:02 #7
Man kan måle hvor mye skoldkjertelen produserer ved å måle fritt T4 (fT4)
Hvis denne er lav, er årsaken ofte at kjertelen har en betennelse som ødelegger den - såkalte antistoffer, som måles med anti-TPO.
Målingen din er bare 20 og da har du ikke antistoffer.
Om fT4 var lav kan det ha andre årsaker og da bør man nok ta en nøyere utredning for å belyse hva som er årsaken - helst før man igangsetter behandling med Levaxin.
Symptomene dise er jo forenlige med lavt stoffskifte, men kan jo ha andre årsaker også fordi andre tilstander også kan gi samme symptomer.
Jeg syns jo det er viktig å finne årsaken da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-04-10, 15:50 #8
Liothyronin 5 mg
Hei!
Jeg ser her på forumet at mange har god erfaring med å ta 5 mg Liothyronin om morgenen og 5 mg senere på dagen - i stedet for 10 mg på en gang. Dette på grunn av at virkningen går ut forholdsvis fort. Det kan jeg godt forstå. Men, det jeg ikke skjønner er hvor jeg kan få tak i 5 mg tabletter, alternativt 10 mg med delestrek. I følge Felleskatalogen selges det bare 20 mg tabletter. Noen som kan fortelle meg om dette?
-
11-04-10, 16:27 #9
Sv: Liothyronin 5 mg
Det finnes kun 20mg tabletter med Liothyronin. Vi deler dem opp med tablett deler som du kan få kjøpt på apoteket. Det vil jo si at en kvart tablett blir 5mg
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
11-04-10, 17:12 #10
Sv: Liothyronin 5 mg
Hei og takk for svar!!!
Å, sånn ja
. Jeg trodde (inntil nå) at man kun kan dele tabletter med delestrek (for å være sikker på å få i seg korrekt innhold, altså). Men, da er jo den saken grei! Tusen takk!
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte uten antistoffer
Av Persa i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 89Siste melding: 16-09-10, 10:36 -
uutoimmun variant av lavt stoffskifte uten utslag på antiTPO
Av mojavi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 14-10-09, 19:31 -
Flere omganger med høyt stofskifte i årevis
Av RKN i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 11-10-08, 12:07 -
stor skjoldbukskjertel uten stoffskifte
Av CRYSTAL i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 10Siste melding: 31-01-07, 17:10 -
Tar legen meg på alvor..?
Av hestehov i forumet Hos legenSvar: 10Siste melding: 16-10-06, 21:50
Svar med sitat
Bokmerker