Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 42
    Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Svelgvanskene har kommet snikende

Jeg forsøker tenke litt tilbake ettersom jeg har klaget en stund på pustebesvær, men nå også svelgvansker. Det føles som om, når jeg svelger min daglige dose med tabl. da spesielt om kvelden, at de aldri blir skylt ned. Nå sitter jeg i sengen med halsen noe bøyd fremover og det føles som om jeg har noe der som ikke glir ned. Akkurat som om jeg virkelig kan kjenne hvor skjolbrukskjertelen sitter og det er ekkelt! Jeg setter oftere i halsen og det er en vemmelig følelse, som om maten stenger for luftveien på en måte.

Er dette "bare" tegn på en noe hoven kjertel, eller kan det være kreft?
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Svelgvanskene har kommet snikende

Jeg har også slitt med svelgvansker i nesten ett år. Hypothyreose kan opptre sammen med et diffust struma, dvs en hevelse over hele kjertelen, eller det kan opptre som knutestruma, dvs kuler i kjertelen. Hypothyreose opptrer også ofte med en hevelse i tungeroten, som tildels kan være veldig plagsomt og gi slike symptomert som du besriver. Blir likevel litt fasinert over at du i likehet med meg har det verst på kvelden. Jeg selv opplever mye smerter i hender og føtter som jeg (og legen min) mener kan være nevropati, som en følge av hypothyreosen. Jeg har derfor lurt på om svelgproblemene kan være nevrologisk betinget. Anbefaler deg å få en ultralyd undersøkelse av kjertelen din slik at du får utelukket evt kuler som bør sees nærmere på.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Takk for svar, Blondie. Føles veldig rart. Føles som om frokosten sitter i halsen fremdeles
    Var hos legen i går og nå er det bestilt en time for ultralyd. Har tatt det før, men det er jo noen år siden nå og ting kan forandre seg.
    Godt å få tatt en ny
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Med en Fritt T4 på 5 er det vel ikke rart jeg har svelgvansker og føler meg helt elendig???
    Har aldri hatt det så lavt! Hjelpes, fikk blodprøvesvar i dag.....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Svelgvanskene har kommet snikende

Sitat Opprinnelig skrevet av Flower Vis post
    Med en Fritt T4 på 5 er det vel ikke rart jeg har svelgvansker og føler meg helt elendig???
    Hold da heeelt op!! Det er et under du overhovedet kan holde dig oprejst, med det FT4, Flower.

1. april skrev du her:
    Så startet jeg på Erfa.. 1/2 tabl. (15mg) i 3-4 dager, så gikk jeg opp til 1 tabl. i én uke, så økte jeg til 1 1/2 tabl.. men da ble jeg litt engstelig for jeg tenkte at nå går det helt skeis ettersom halsen er vondt, hjerte hopper, hodet hverker og når jeg kjører bil er det akkurat som om jeg føler en viss aktivitet oppi hypofysen. Synet er litt rart når jeg kjører bil...

Jeg var, i følge blodprøvene mine overdosert på Levaxin da jeg gikk på 75 og 50 mcg og følte meg jo heller ikke bra.. Legen min syntes det var rart, at ikke antistoffene stangnerte litt når jeg plutselig hadde for høyt stoffskifte, for det skal vanligvis skje, sa han. På meg har det skjedd det motsatte.. Det har økte veldig på bare én mnd.
    Anti-TPO'en har økt fra litt over hundre til litt over 300! Jeg tør ikke tenke på hva det er neste gang, men nå føles det ikke bra.
    Da var du på max. 45 mg Thyroid... Hvis du fortsat er på så lidt er det:
    1. Alt for lidt! Så lidt, at du kunne lige så godt slet ikke være i behandling.
    2. Din læge aner ikke hvad han sysler med!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Åå Anisa, det er så vanskelig! Du skjønner.. jeg tør ikke slutte hos den "alternative legen" min, for jeg kommer aldri til å få Erfa hos fastlegen. De motarbeider hverandre så veldig. Han kommer til å le inni seg når han ser at jeg ikke har kommet noen vei på Erfa og når han ser disse blodprøvesvarene mine. Ikke visste han hva Erfa var en gang da jeg her om dagen nevnte at jeg hadde sluttet på Levaxin.
    Jeg måtte forklare, og jeg følte meg så dum. Med et hode og en tunge som ikke henger sammen, ble det bare surr når han spurte og jeg skulle forklare
    Etter blodprøvesvarene har jeg dristet meg til å øke selv.. en hel tabl ekstra skal jeg nå ta inntil jeg skal til han som har skrevet ut Erfa for meg, så får jeg bare håpe at halsen ikke krangler mer på en liten stund. UFF dette er slitsomt altså! Jeg jobber fullt og er så distré og ukonsentrert om dagen

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Kjære Flower
    Det du trenger nå er å roe ned situasjonen din. Med FT4 på 5, skal du opp i dose og bremse ned aktivitetsnivået ditt (sykemelding?) Selv om du tidligere har fungert dårlig på en høyere dose er ikke det ensbetydende med at du kommer til å gjøre det nå. Erfaen din fungerer helt fint, du tar bare for lite av den, det ser jo din alternative legen din også. Du ska lbare forsiktig opp i dose, slik at kroppen kan venne seg til dette gradvis. Det er som Anisa sier ett under at du ikke er sengeliggende.

Skjønner godt frustrasjonen din i forhold til at hode og tunge ikke klarer å forklare/forsvare, men det skal du heller ikke. Bare si til legen at hodet ikke henger med og det er for mye forlangt av han at du skal forsvare dine avgjørelser under en kort konsultasjon. Avgjørelsen er tatt vel overveid hjemme, når du har tid og ikke er presset til å ta avgjørelser.

Etter min mening trenger du ikke legen for å øke dosen. Det gjør jeg på eget initiativ, bare sakte og forsiktig.

Ut av nysgjerrighet: Hva lå TSH'en din på med så lav FT4?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Svelgvanskene har kommet snikende

Åå Anisa, det er så vanskelig! Du skjønner.. jeg tør ikke slutte hos den "alternative legen" min, for jeg kommer aldri til å få Erfa hos fastlegen.
    Ved du hva` Flower? Det foresvæver mig, at denne "alternative legen" din opererer med en anti-aging-dosering, dvs. en dosering som er understøttende til raske ældre for at forebygge aldersmæssigt forfald.... Det er i hvert fald ikke en terapeutisk-dosering for folk som trænger til hormon-erstatning for behandling af hormonmangel. Det bliver du nødt til at være opmærksom på selv, i så fald og det sidste du har brug for er, at være bange for snart hvad som helst, fordi den slags (frygt) kan man blive viklet så tæt i, at det ikke er til at finde vejen ud af igen... Du dør ikke og hormontilskud slår dig ikke ihjel... Faktisk er det imponerende, hvor stærk du i realiteten må være, siden du fortsat overhovedet kan overleve et fuldtidsjob med FT4 på 5!

Ellers har Blondie skrevet alt det du har (rigtig) godt af at tage i betragtning.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Kjære Flower
    Det du trenger nå er å roe ned situasjonen din. Med FT4 på 5, skal du opp i dose og bremse ned aktivitetsnivået ditt (sykemelding?) Selv om du tidligere har fungert dårlig på en høyere dose er ikke det ensbetydende med at du kommer til å gjøre det nå. Erfaen din fungerer helt fint, du tar bare for lite av den, det ser jo din alternative legen din også. Du ska lbare forsiktig opp i dose, slik at kroppen kan venne seg til dette gradvis. Det er som Anisa sier ett under at du ikke er sengeliggende.

Skjønner godt frustrasjonen din i forhold til at hode og tunge ikke klarer å forklare/forsvare, men det skal du heller ikke. Bare si til legen at hodet ikke henger med og det er for mye forlangt av han at du skal forsvare dine avgjørelser under en kort konsultasjon. Avgjørelsen er tatt vel overveid hjemme, når du har tid og ikke er presset til å ta avgjørelser.

Etter min mening trenger du ikke legen for å øke dosen. Det gjør jeg på eget initiativ, bare sakte og forsiktig.

Ut av nysgjerrighet: Hva lå TSH'en din på med så lav FT4?
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Ja, og med en UVI som de ikke får under kontroll så er jo alt bare herlig
    Ingen funn ble funnet på CT som jeg tok for nyrene (urinveiene) da de trodde det var nyrestein og antibiotikaen hadde jo ikke sin effekt, så jeg tror at det lave stoffskiftet mitt nå herjer med urinveiene mine!
    Jeg har da aldri vært så plaget med urinveiene som nå. Blod i urin fant de også.

Hva skyldes at jeg svetter så mye som jeg gjør? Tenk at jeg har trent med disse verdiene?? Man pusher kroppen til det ytterste og det gagner jo ikke sykdomsbildet mitt, men jeg må liksom føle at jeg lever oppi elendigheten også og det gjør jeg ved å komme meg ut i naturen

Hva er det som gjør at jeg er så hyper oppi det som egentlig skal tilsi at jeg skal være trøtt og bare sove? Skjønner ikke noen ting jeg altså

TSH’en min var på 2,2.. Tror ikke den har blitt forandret siden sist. Anti-TPO’en har heller ikke økt så fort, men den stiger jevnt og trutt og er på 340 nå. Altså steget med 10 på 4 mnd.
    Fritt T3 har holdt seg jevnt mener jeg å huske, på 5 den også…

Jeg føler meg som en gammel dame, med stiv kropp, ”vann i kroppen”, dårlig husk, tretthet og hårtap.

Men hvordan ville dere økt dosen om dere var meg? Jeg synes det er vanskelig å vite når jeg skal ta mest? Mest på morgenen og mindre på ettermiddagen? Eller kanskje til og med én på formiddagen? Det er sånne ting jeg synes er vanskelig å komme frem til selv, og hvor hurtig skal jeg øke?

Nå tar jeg én 30 mg på morgenen og en 30 mg på ettermiddagen og økte i går med 15 mg ekstra.. Fra 45 til 60..

Akkurat nå er jeg veldig glad for dette forumet! Tusen takk for oppmuntring =)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Svelgvanskene har kommet snikende

Hva skyldes at jeg svetter så mye som jeg gjør? Tenk at jeg har trent med disse verdiene?? Man pusher kroppen til det ytterste og det gagner jo ikke sykdomsbildet mitt, men jeg må liksom føle at jeg lever oppi elendigheten også og det gjør jeg ved å komme meg ut i naturen

Hva er det som gjør at jeg er så hyper oppi det som egentlig skal tilsi at jeg skal være trøtt og bare sove? Skjønner ikke noen ting jeg altså
    Hvem siger at det er "hyper" selv om det føles som hyper? Når man tænker på alvorligt svækkede mennesker - hvilke reaktioner oplever de ved anstrengelser? Ja, de får hjertebank (hjertet slider med at få pumpet mere blod i kroppen, og det giver symptomer), de sveder (også koldt-sveder i visse tilfælde), de kan få blussende røde kinder, hedeture og i det hele taget bliver de stressede og "febrilske", fordi hver gang der forceres mere end der er thyreoidea-hormoner til at dække - kommer adrenalinrusset! Det er dine binyrer som (under forceret aktivitet) forsøger at kompensere for de manglende thyreoideahormon og det giver dig symptomer. Ikke medicinen. Det er sikkert som amen i kirken, når du render med et FT4 på 5! Jeg tror, at din "overdoseringsangst" eller dit "medicin-skepsis" har måske vejet tungere end du har godt af og.... har forhindret dig, måske endda i måneder (år?) at gennemføre en effektiv(ere) medicinsk behandling. På et eller andet tidspunkt, vedvarende "ignoreret" hormone-feedback (her hypofyse=TSH) bliver så forstyrret, at hypofysen ikke kan mere signalere om at der skal tilføres mere thyroxin, mens FT4 bare falder og falder uden at det længere kan afspejles i TSH-niveauet?

TSH’en min var på 2,2.. Tror ikke den har blitt forandret siden sist. Anti-TPO’en har heller ikke økt så fort, men den stiger jevnt og trutt og er på 340 nå. Altså steget med 10 på 4 mnd.
    Fritt T3 har holdt seg jevnt mener jeg å huske, på 5 den også…
    Med FT4 på 5 burde dit TSH være op på 100.000 (billedligt talt), altså rigtig meget højere end 2,2. Har du nogensinde fået en MR-scanning af området omkring din hypofyse/hypothalamus? Hvis ikke er her nu en mere end god grund til at se, om en eller begge af disse to kirtler evt. er påvirket af "noget" til ikke at kunne reagere på det superlave FT4. Måske har du slet ikke primær hypothyreose (og skidt være med de aktuelle anti-TPO'er, de kunne være kommet til senere), men en sekundær eller tertiær? Prøv at læse om det her og se om du kan genkende noget i beskrivelserne?

Hvis ens problemer med et lavt FT4 stammer fra Hypofyse/hypothalamus er man nødt til at ignorere TSH og medicinere efter FT4 dvs. lang højere dosering end TSH "berettiger" til i lægernes øjne. Jeg er ikke sikker, men så vidt jeg husker, mener jeg ikke at du nogensinde var oppe på en høj nok medicindose, men derimod altid for lavt til et voksent menneske. Passer det?

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Svar på binyrestatus er kommet...
    Av Jeanette Ws. i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 18
    Siste melding: 27-07-10, 18:32
  2. Endelig er jeg kommet dit jeg skal :)
    Av Qa i forumet Presentasjoner
    Svar: 14
    Siste melding: 20-12-09, 20:07
  3. Har ERFA kommet til noen andre land?
    Av camomilla i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 09-11-09, 12:09
  4. hjelp med hvordan jeg kan få kommet igang å jobbe... please?
    Av Lissa i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 13-10-06, 21:21

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn