Sitat Opprinnelig skrevet av nora
De klager veldig på at soya er i all mat der over, både genmodifisert og ikke-genmosifisert og soya trigger antistoffer, senker deiodinasenezymene og selve stoffskiftehormonene.
Leste på det tyske forumet om en som ahdde vært i japan i tre mnd i jobbsammenheng og soya er i alt, også alt brød, og hun fikk lavt stoffskifte (hun går på thyroxin) etter en uke og ble normal igjen etter at hun hadde kommet hjem.
Bare for å nevne hva amerikanerne selv oppfatter som problemer. Og diverse løsemidler og kjemikalier i drikkevannet nevnes også.
Den genmodificerede mad er endnu ikke nået op til os i samme grad, som amerikanerne er udsatte for...

På den anden side - ved vi jo ikke, hvad de husdyrene fodres med hos os, og som senere bliver til norske eller danske kødvarer. Mig bekendt, er det kun det økologiske opdræt, der er lagt diverse hindringer på dvs. dyrenes foder skal også være økologisk - hvilket udelukker genmodificeret dyrefoder.

Hvad angår de reelle årsager til eksplosion af stofskiftesygdomme - alle vegne - hos os og i USA.... kan man prøve at finde nogle fællesnævnere for, hvad vi anvender i hverdagen og her kan man takke tandlægerne for de to (vigtigste, hvis man spørger mig) medvirkende årsager til, at vi udvikler "uforklarlige" stofskifteproblemer. Den første er: kviksølv. Det andet er: fluor.

Kviksølv i tænderne frigiver kviksølv til organismen og der - findes et enzym, der er ansvarlig for kroppens naturlige omdannelse af T4 til T3. Dette enzym er ekstremt kviksølv-følsomt og derfra til alvorlige brist i T3/T4 omsætningen er kun et kort skridt.

Så er det fluor. Det samme fluor, hvor der faktisk IKKE foreligger nogen beviser på, at det skulle forbedre tændernes sundhed. Ikke hvis man går emnet helt tæt på klingen!

Derimod ligger fluor atomart SÃ… tæt på jod - at ved en daglig indgift af fluor sker det, at cellereceptorer indrettet til at absorbere jod - de bliver optaget af fluor (i stedet for af jod) og på denne måde kommer vi i underskud af jod i skjoldbruskkirtlen, selv om vi ellers har jod nok flydende i blodet.... Jada... så får vi iblandet jod i køkkensalt, for at råde bod på dette "underskud" - og på denne måde får vi endnu mere frit jod i kroppen, som så begynder at reagere imod det også...

De fleste af os render med kviksølv i munden og så godt som alle bruger fluortandpasta, fluormundskyl og fluorpensling af tænderne på sagesløse unger.

Så er der selvfølgelig andre stoffer, der er under mistanke for at trigge "forkerte" autoimmunreaktioner frem... f.eks. aluminium. Aluminium hører ikke hjemme i en menneskekrop. Vi har simpelt hen ikke aluminium i kroppen når vi bliver født. Men, man har fundet masse af aluminium under obduktion af "Alzeihmer-hjerner"..... Folk med MS har også aluminium i kroppen, træthedssyndrommet og flere.

Hvordan får vi så så meget aluminium i os? På flere måder. Hvem kender ikke travlheden før børnefødselsdagen eller andet festivitas, hvor man skal hurtigt klaske en lagkage sammen? De fleste smutter ned hos købmanden og henter en pakke lagkagebunde. Det er altid hurtigere, end at røre et sukkerdej og selv bage sine lagkagebunde....

Hævemiddel i lagkagebundene Og i alle andre købe-bagværk, småkager og lignende er netop aluminiumsalte. Almindeligt bagepulver er nok for dyrt til industriel produktion af div. kager.... Alt der hedder E-femhundrederognoget er fortrinsvis tilsætningsstoffer, der består af aluminiumforbindelser. Og hvis man ikke kan lide kager - og tror så at man undgår aluminium - kan man godt tro om, fordi aluminiumsalte anvendes også i mange løsvarer som antiklumpningsmiddel, som f.eks. hver gang man drysser lidt almindelig køkkensalt på sin mad - får man samtidigt et skud af aluminiumssalte på tallerkenen...

Samme hævemidler som til industrifremstillede kager - bruger man også til fremstilling af mange bygningsplader... som f.eks. gipsplader, fordi aluminium-hævemiddel danner små bitte luftblærer i gipsmassen, så pladen bliver pænt porøs og ikke så tung....

Ja, og hvad med aspartam og andre kunstige sødemidler, hvis indtag er steget eksplosivt de sidste 20-30 år? Og det er ikke kun formaldehyd i aspartam&Co., der brænder vores hjerner ud - men den hormonforvridende virkning denne stoffamilie har på menneskekroppen... Det er hverken undersøgt ordentligt eller udforsket med henblik på en egentlig kortlægning af negative effekt det har på helbred, livslængde og genetiske skader... Giganterne som Coca Cola har råd til at lægge allehåndens hindringer i vejen for den slags forskning.

Efter mange år med stofskifteproblemer har jeg i hvert fald lært en ting - har man "uorden" i et hormon - har man uorden i dem alle! og derfor kan det ikke nytte (mener jeg), at lede efter en specifik årsag til netop problemer med stofskifte - med udgangspunkt med skjoldbruskkirtelen. For enten primært (direkte fremkaldt) eller sekundært - er alt, der skader et hormon - skader også andre hormoners totale samspil i menneskekroppen og set i dette lys - er vil endnu ENORMT langt fra den fase, hvor vi med sindsro kan sige om genmodificerede fødevarer - at de er sikre for vores helbred og helbred for vores endnu ikke fødte efterkommere.... idet denne genetiske påvirkning af alt det vi stopper i munden her og nu - sender vi faktisk videre til de kommende generationer.... Så selv om jeg "kan leve med" en vis risiko, som følge af min private sjusk med "forurenet husholdning" - kan jeg ikke leve med tanken om, at følgerne af min tankeløshed skulle sendes ind i fremtiden i form af genetiske mutationer, der kan fratage mine efterkommere helbred, endnu før de overhovedet er født.

Og her vil jeg gerne have lov til at appelere til alle vordende mødre, mødre til voksne døtre, der selv skal have børn og til svigermødre, der gerne vil have sunde børnebørn....

Hvis den vordende mor - har amalgamplomberne i munden - bør hun ikke amme sit barn. Så kort kan det siges.

Over mange år har man foretaget flere videnskabelige undersøgelser af unge mødre i Alaska og i de øvrige polaregne - der gik ud på at måle absorptionshastighed af forurening i menneskekroppen og indholdet af tungmetaller i fedtvævet hos disse kvinder.

En sideeffekt af disse undersøgelser blev, at der man havde foretaget tilsvarende verificerende målinger EFTER at de havde født... og kort tid efter at de var begyndt at amme deres spædbørn - viste det sig, at op til af halvdelen af moderens EGNE tungmetal-depoter blev overført til barnet med modermælken.

Det er altså ikke kun næring og antistofferne man overfører til sit barn med modermælken. Kroppens egne depoter af skadelige mijlø-stoffer tømmes samme vej. Til ungerne. Så måske er der ikke noget at sige til, at så mange udviser hormoninducerende sygdomme allerede når de er unge, idet de behøver ikke selv have sølvplomber i munden - for alligevel at have kviksølv i kroppen. Og kviksølvet ødelægger jo enzymet, der skal til at omdanne T4 til T3.... og så, forenklet selvfølgelig - slutter cirklen lige her.

Der er mere end rigelig at tage fat på, ud over genmodificerede fødevarer.