Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
23-09-09, 07:40 #1
"Litt lavt stoffskifte" sier legen. Hva venter meg?
Jeg har aldri vært en spesielt aktiv, «hyper» jente, og ofte hatt problemer med vekten. Men de siste 2-3 månedene har jeg følt meg unormalt slapp, ikke orket noenting utenom å gå på sommerjobben/skolen, eventuelt kanskje tvinge meg på trening etterpå. Gått utover det sosiale, over egen mentale helse, og ryddigheten i hjemmet.. Var hos legen nylig, og fikk målt jernnivå og stoffskifte. Fikk brev igår og tenkte «Jaja, det er sikkert jernmangel».. Ble derfor litt satt ut når beskjeden fra legen er «Litt lavt stoffskifte. Bestill ny time om 1-2 mnd for nye prøver».
Begynte jo da å søke litt rundt på nettet hva lavt stoffskifte egentlig innebærer, og hva verdiene på prøvene mine betyr. Har disse verdiene:
S-TSH: 2,1 (ref.verdi 0,2-4,0)
S-Fritt T4: 10,4 (ref.verdi 11,0-23,0)
S-Fritt T3: 5,6 (ref.verdi 3,5-6,5)
Det er da T4 som er i laveste laget. Hva betyr dette, og hva kan jeg forvente når jeg skal tilbake for nye prøver? Hva kreves for å få en hypotyreose-diagnose?
Hos Norsk Thyreoideaforbund kommer jeg over denne smørbrødlisten av symptomer, og føler meg helt hypokondrisk når jeg ser hvor mange av dem som stemmer:
Aldri uthvilt (Utrolig sliten, orker ikke rydde, lage mat, henge opp tøy osv)
Hes og uklar stemme
Ukonsentrert
Vektøkning til tross for dårlig appetitt (Har ikke gått opp i vekt, men til tross for mye trening og fokus på kosthold har jeg det siste året heller ikke gått NED i vekt!)
Glemsk
Forstoppelse eller treg mage
Fryser (Har alltid vært kjent som en frossenpinn, men dette har ikke forverret seg i det siste)
Søvnforstyrrelser (Våkner gjerne i 5-tiden om morgenen og sliter med å sovne igjen)
Hovne fingrer og ben - dette er kanskje det eneste symptomet jeg IKKE kjenner meg igjen i, men har ofte «trøtt», slitne bein
Hyppige humørsvingninger
Håravfall, tørt og livløst hår
Depresjon, nedstemthet (Men vet ikke om dette kommer indirekte av at jeg er så sliten, og går og bekymrer meg for hva som feiler meg)
Tørr hud
Nedsatt eller ingen kjønnsdrift (Heldigvis ikke det største problemet så lenge man er singel
)
I tillegg nevner en venninne som har hypotyreose at det er vanlig å ha «tannmerker» på siden av tungen pga hovenhet, og slike merker har jeg. Andre symptomer jeg sliter med er at jeg har «pollenkløe» i øynene, veldig plagsomt (vet ikke om dette har noe med stoffskiftet å gjøre), og at jeg er mye tørr i munnen (føler meg hele tiden tørst), og at jeg har småblødninger (bruker p-ring, gjort det i 6-7 år og aldri hatt problemer med det før de siste månedene).
Ellers har jeg mye tett nese og er utsatt for hyppige bihulebetennelser. Sliter også en del med at forkjølelser utvikler seg til bronkitter som blir sittende i månedsvis... Vet ikke om dette er av betydning, men tenkte det var greit å nevne...
Burde jeg belage meg på å innse at jeg sannsynligvis vil få en hypotyreose-diagnose? Eller er det jeg som legger for mye i «vanlige» symptomer som mange opplever når de er inne i en stresset periode? Hvordan stilles diagnosen? Kan man forvente god effekt av behandling? Blir deprimert nok ved å tenke på at jeg må leve som dette i minst 1-2 mnd frem til nye prøver, om ikke jeg må belage meg på at det kan være kronisk...
Føler meg litt liten og sårbar her jeg sitter, utrolig at ett enkelt lite brev kan gi så store følelsesmessige påkjenninger...
Lignende tråder
-
Legen min sier at par definisjon er jeg ikke syk.
Av Hassan i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 13Siste melding: 16-04-12, 21:58 -
Jeg har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, men legen sier prøvene mine er bra.
Av tussemaja i forumet Lavt stoffskifteSvar: 82Siste melding: 11-02-12, 15:08 -
Legen sier jeg er OK
Av kurt i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 33Siste melding: 25-06-11, 07:16 -
Legen sier jeg er frisk, men gir meg likevel Levaxin...
Av Sharah i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 12Siste melding: 11-06-11, 13:19 -
Legen min sier jeg er overdosert
Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 58Siste melding: 17-03-10, 18:09

Svar med sitat
Bokmerker