Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    10

Standard Hva er "vanlig" økning av Levaxindose?

Hei- jeg får desverre lite ut av min fastlege, bare beskjed om å øke dosen nok en gang. Startet med 50 ug hverdag i 6 uker, så 100 ug hver dag i 6 uker og nå anbefaler damen 100 ug 5 dager i uken og 200 ug 2 dager i uken. Er dette voldsomt? Jeg er så skeptisk!!! Hva er "vanlig "økning? hilsen ei fersking!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hva er "vanlig" økning av Levaxindose?

Tror ikke det det jobbes etter noe direktiv på dette.
    Når det gjelder å finne en dose aller første gangen man setter i gang er det mye man må ta hensyn til.
    Har pasienten gått lenge ubehandlet og har lave verdier kan man starte på større doser enn om pasienten har symptomer på ikke så lave verdier.
    Men noen er følsomme for endringer og må gå svært langsomt opp.
    Hjertesykdom like dan.
    OSV.

Generelt kan en si at det er ønskelig å gå opp til en vedlikeholdsdose så fort som mulig - så fort som pasienten tåler det.
    Det brukes en regel som sier at denne er omkring 1,6µg x kroppsvekt - men varierer mye. Noen har over 2.

Noen tåler ikke ujevne doser heller. En ukedose med fordelingen 2dager med 200 og resten med 100 er heller ikke slik kjertelen doserer oss når den er iorden.
    Bruk av ukedoser syns jeg har noe for seg. Kjøp en eske med 7 rom i og en tablettdeler på apoteket og gjør klar ukadosa di hver søndag.
    Ha to tablettstyrker - 100µg og 25µg og bruk tablettdeleren så det blir sånn nogenlunde likt fra dag til dag.

Når det gjelder å etterjustere dosen med små endringer er tablettene for grovt inndelt i dag. Noen trenger bare en endring på halvparten av den minste tabletten (25µg), og deler denne i to.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Levaxindose og trening
    Av Elly i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 10
    Siste melding: 27-07-08, 15:23
  2. vitaminer-usikker som vanlig!
    Av mokkajava i forumet Vitaminer
    Svar: 5
    Siste melding: 23-05-08, 11:13

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder