Viser søkeresultater 1 til 10 av 33
Hybrid View
-
19-06-05, 06:21 #1
Opplys meg! - Om verdier nok engang
Som ny i forumet oppdager jeg stadig interessante problemstillinger og spørsmål. Og - mange like interessante svar. Jeg er imponert over hvor grundig mange har satt seg inn i stoffskifteproblematikken. Likeledes er det på ett vis "beroligende" (om enn en fattig trøst) at vi er mange som er uforstående til utsagn fra ekspertisen og lab.prøver mm.
Det er godt å kjenne seg igjen, få litt mer "kjøtt på beina" mht saker man undres over og få generell in-put. Et slikt forum er jammen bra
Jeg har òg lest boka "Hypothyrosen og meg" - den ga meg mange a-ha-opplevelser. Anbefales på det varmeste - ikke minst til mennesker i nære relasjoner til en selv.
Jeg har (som flere jeg har lest om) antakelig gått en tid med ubehandlet stoffskifte - noe som kan forklare en del "uforståelige symptomer" på flere kroppslige fenomen (leddproblematikk og uforklarlige, vandrende betennelser i ledd/muskler, korsryggsmerter, tørre, såre øyne, veldig tørr hud, periodevis stort håravfall, hes stemme, "brain fog", mage"problemer", "uforklarlig slitenhet og maktesløshet", og ikke minst en uforklaring snikende vektøkning - før medisinerig - som ikke skyldes hverken for lite bevegelse eller for stort matinntak mm).
Etter oppstart med tyroksin har jeg fått ytterligere kilo - som jeg forstår ikke er uvanlig
Nå er spørsmålet mitt - hvordan tolke prøveresultater - dere som kan mer enn meg om dette
Litt bakgrunnsstoff:
Pr februar 2005 hadde jeg gått på tyroksin/Levaxin i ca. 7-8 måneder fordi legen min etterhvert mente å ha belegg forjeg hadde mange klassiske tegn på lavt stoffskifte (takk til ham!). Verdiene før medisinering viste at jeg lå innenfor normalområdene - legen mente dog at tyroksin kanskje kunne ha gevinst i forhold til symptomene - så jeg startet med Levaxin. En periode følte jeg meg helt toppers, mye energi osv. Og - ansiktet mitt forandret seg - mindre oppblåst - så mer "normal" ut igjen - ødem i bena ble mye bedre, kroppen mindre stiv!
Så flatet bokstavelig alt ut. I samråd med spesialist medisinerte jeg ned og hadde ingen problemer med det. Medio/ultimo februar stoppet jeg helt opp å ta Levaxin.
Her er prøve-resultatene i etterkant:
09.03.05 : Fritt tyroksin 9.1 - TSH 18.48
30.03.05 : " 7.1 - TSH 25.49
14.04.05 : " 7.6 - TSH 31.63
Så bars det tilbake til spesialisten i slutten av april : En ting var sikkert sa han - lavt stoffskifte hadde jeg! Så bars det til med Levaxin igjen - oppstart med 50 mikrogr. i slutten av april - etter dette ser prøvesvarene slik ut:
11.05.05 : Fritt tyroksin 14.3 - TSH 13
08.06.05 : " 14.3 - TSH 5.75
Jeg har alle sympromer på lavt stoffskifte framdeles og "går i stå" med jevne mellomrom. Som sagt tidligere (annet innlegg) jeg regner med at jeg skal opp i dosering, men innser at dette må gå langsomt (iflg. spesialisten).
Erfaringer fra dere imøteses med takk - likeså noen ord som kan berolige min utålmodighet etter å få en bedre hverdag
Dette ble langt - men allikevel; På forhånd takk
Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
"Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)
-
19-06-05, 11:41 #2
Kan ikke dy med for litt synsing først : Du har vært utsatt for Proffesjonskamp ! Den kampen som foregår mellom spesialist (jeg kan ALT) og fastlegen (som ikke kan noe for han er ikke spesialist) !
Det er jo pussig at fastlegen oftere enn godt er trekker det lengste strået.
Den som står igjen med tapet er alltid OSS !
Du sier at innlegget ditt ble langt, men jeg syns du har sløyfet mye jeg da.
Alt for mye !
Historien din er mye lengere og jeg håper du forteller hele neste gang du er hos en lege ! De går å duller seg i den tro at alt blir bra bare en får Levaxin.
Det blei ikke det hos meg - og noen til da, som jeg kjenner.
Tolking av blodprøveresultater er en komplissert øvelse. Den som blir best til dette tror jeg er DEG - men du må utdanne deg først og få lang erfaring.
Jeg tipper at når du er ferdig utdannet så kjenner du deg selv så godt at du ikke trenger blodprøvene.
På skjemaet er oppført grenseverdier som resultatet bør holde seg innenfor. Dette er verdier som man er kommet fram til i en FRISK befolkning. Med andre ord så gjelder de ikke deg ! Du skal ikke sammenligne deg mot et gjennomsnitt av en frisk befolkning.
Noen av prøvene er nyttige FØR du blir medisinert og kan bli direkte meningsløse etter medisinering.
Noen er rene feilsøkingsprøver for å finne ut hva som har skjedd, andre er funksjonsprøver for å se hvordan kjertelen virker.
De viktigste prøvene er kanskje de som aldri tas ?
De som sier noe om hvordan kroppen har hatt det med den nåværende stoffskiftesituasjon.
TSH er en prøve som sier noe om hva din hjerne syns om antallet fritt T4 i blodet ditt. Hvis fritt T4 er for lavt etter dennes mening, så øker den TSH. (Thyroxin Stimulerende Hormon)
En frisk kjertel oppfatter dette som en stimuli til å øke produksjonen.
En kjertel som har mistet evnen til å produsere må stole på at "eieren" fatter budskapet og spiser mere av det kjertelen produserer.
For de som tror at man kan erstatte alt kjertelen produserer med T4 - og spiser Levaxin - vil TSH ofte falle til verdier under 1 før man spiser nok.
TSH verdien kan bli påvirket av om den reagerer på sitt eget eller på en fremmet thyroxin og man kan (bla.) derfor ikke regne med at den skal ha samme verdi som før man ble syk.
TSH deltar ikke på noen måte i selve stoffskifteprosessen og er derfor ganske uviktig.
T4 er et forhormon som det lages en rekke forskjellige hormoner av. Det har fire jodatomer og hver gang dejodinaseprosessen plukker av et, framkommer et nytt hormon med nye oppgaver.
Fritt T4 regnes som selve stoffskiftet. Dette er første trinn i en prosess som heter dejodinasen. Det er fra denne mengde de senere hormoner i prosessen dannes. Dette er derfor en forutsettning for et stoffskifte.
Det er likevel T3 som er stoffskiftehormonet. Det er kun dette som har mulighet til å trenge inn i cellene og åpne for oxygenet - og på den måten starte forbrenningen.
Ved tolking av fritt T4 målingen ANTAR man at de hormoner som lages virkelig kommer inn i cellene. Man vet det ikke.
Hvis du ser masse folk på vei inn porten til en bedrift så kan du ANTA at mye blir gjort, men er det sikkert ? Mye må klaffe for at det skal være et faktum, og slik er det med Fritt T4 målingen også. Den fungerer ikke bedre enn dette og kan lett overtolkes.
Andre målinger er viktigere.
De målinger man kan ta som viser resultatet av hvordan stoffskiftet har påvirket prosesser i kroppen er viktigere.
Men aller viktigst er hvordan DU har det - og det man spør seg er vel hvordan man skal få det til.
Mange pasienter er fanget av legenes ensidige tro på at T4 erstatter alt kjertelen driver med. Det finnes og brukes kun en eneste medisin for dette - Levaxin. Passer den ikke deg, så tuff luck !
Men på verdensmarkedet finnes mange ! Jeg bruker selv Armour og jeg går aldri tilbake til Levaxin igjen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-06-05, 13:12 #3
Kan jeg få stille et spørsmål til deg n`Finn? Leser at du har lang erfaring og forstår at du kan mye (etter blodslit i flere år). Hvilket er skremmende og et hån mot syke mennesker. Forstår etter hvert at dette er en "lavstatussykdom" hos legene, men er det ikke egentlig en farlig sykdom om den ikke blir behandlet. Og da mener jeg ikke at vi sliter med forskjellige symptomer. Men sykdommen i seg selv...?
Spørsmålet mitt er: hvordan vet jeg at T3 går inn i cellene og gjør jobben sin? T3 viser forskjellig på ulike målinger så jeg antok at de jobber, men kanskje dette er feil tolkning? Er det målbart eller må vi bare synse og kjenne etter hvordan vi har det? Dette blir mer og mer komplisert.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
19-06-05, 14:08 #4
Ja, dette er komplissert.
Tror ikke man har ikke målinger som kan vise om T3 virkelig gjør jobben sin - ikke andre enn de man alltid har hatt for å avlese resultatet, nemlig thermometeret og vekta.
Stoffskifteaktiviteten skaper overskuddsvarme. Det er denne varmen som fyrer kroppen om natta. Om vi avleser tempraturen med det samme vi våkner så skal denne være oppunder 37¤C.
Er den lavere så betyr det at det ikke fyres nok om natta, og da vet vi at stoffskifteprosessen ikke er iherdig nok.
Min var ca.36¤C, og den forandret seg ikke når jeg begynte med Levaxin. Heller ikke når jeg tok 300µG om dagen og heller ikke når jeg i tillegg tok 5x20µG Liothyronin ! Om jeg skal være snill så skapte allt dette muligens en økning på 0,1grad.
Når Armourdosen kom opp i 2,5G/dag så økte også ( den basale som det heter ) kroppstemperaturen til 36,7¤C.
Jeg kan jo ikke trekke andre konklusjoner enn at Armour virker - Levaxin gjør det ikke ? (legg til - på meg)
Vekta begynte å falle fra dag en.
Jeg avsluttet Levaxinbehandlingen med en "tørke" på ca.14dager før jeg alt for forsiktig startet på Armour. Vekta begynte å falle i denne tiden !
Det må jo være før Armour tok effekt det da ? Så gikk det sakte men sikkert den riktige veien i nesten et år. Da dosen kom opp i 3Grain/dag falt vekta til normalt leie etter ca. 4uker. (BMI=21)
Da jeg brukte Levaxin økte vekta hele tiden fra dag en og var oppe i BMI=26. Jeg trener helst hver dag, men trening hadde ikke innvikning så lenge jeg brukte Levaxin.
Nå har det innvirkning - og det skal det selvfølgelig ha !
Om de virker ?
Hvis du får i deg en "hormonhermer" som ligner på et Thyroxin så går den i blodet ditt. Et labinstrument vil kunne avlese dette - men kroppen din vil ikke kunne bruke det !
Dejodinaseprosessen vil kanskje ikke kunne virke fordi enzymene ikke klarer jobben sin. De er innrettet på å dekomponere kroppens eget thyroxin og det er heller ikke sikkert at det går like glatt å behandle hverken syntetisk thyroxin eller grisethyroxin for den del.
Jeg har ikke kommet over forsøk som viser verken det ene eller det andre her.
Jeg vil nødig spekulere og helst ha "fækts" - Det jeg sier er bare at man lett overser premissene for prøveresultatet og antar alt for mye og overtolker alt for lett dagens målemetoder.
Jeg tror vi skal stole mer på oss selv og ikke si i hytt og pine at alt står bra til.
Fortell hvordan du har det !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-06-05, 14:24 #5
TAKK! - n'Finn
Jeg satt akkurat og leste gjennom svaret ditt - det måtte jeg faktisk gjøre et par ganger for å få med meg alt i et forsøk på å forstå...........
jeg er imponert over din evne til å framstille dette på en håndgripelig måte.
Jo, du har rett n'Finn - historien er lengre. Heldigvis for meg har jeg en fastlege som har fulgt meg gjennom mange, mange år - han kjenner meg veldig godt og støtter meg. Og ikke minst - han tror meg!
Jeg skulle akkurat til å spørre om det samme som Yvette - for så vidt jeg husker - så har jeg aldri hørt om eller sett et T3 resultat for mitt vedkommende :(Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
"Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)
-
19-06-05, 14:32 #6
Gode fastleger er gode å ha !
T3 ? Kanskje er han mer opptatt av hva du har å melde ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-06-05, 14:33 #7
Jeg glemte en ting;....
Jeg oppfatter det slik som om at det er kun Levaxin som gjelder. Hvorfor er det sååå vanskelig å få annen medisin som f.eks. Armour? Er dette en "legemiddlebedriftdisponering" - eller?
Kan du opplyse meg igjen - n'Finn
Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
-
19-06-05, 14:59 #8
Jada villig vekk, men det blir vanligvis synsing. Jeg har ikke altid linker og sitater på disk. Uforståelig nok sitter de fleste i hodet.
Denne gangen har jeg Dr. Endo - Geirr Hølleland, som skriver på Lommelegen. Han sier det klart og uten omsvøp : :
Eg har nesten ingen personleg erfaring med Armour Thyroid og må derfor støtte meg på litteraturen.
Fram til for ca 40 år sidan var ekstrakt av skjoldbruskkjertel standard behandling av lavt stoffskifte. Det var imidlertid vanskeleg å standardisere denne behandlinga og produksjonsprosessen var tungvint. Det blei derfor sett på som eit stort framsteg når ein klarte å framstille og lage tyroksin syntetisk. Eg har dessverre ikkje klart å finne gode forskningsrapportar som omtaler samanlikning av effekten av Armour thyroid og Levaxin. Kva som er best blir derfor eit ubesvart sprøsmål. Eg har imidlertid ingen grunn til å tru at Armour thyroid er noen dårleg behandling av lavt stoffskifte. Det er også mange pasienthistorier som forteljer om at livet blei mye betre etter at dei byrja med Armour. Slike historier har imidlertid liten verdi som vitskaplege bevis.
Som jeg lenge har mistenkt - vår velferd er offret på legemiddelindustriens og latskapens alter !
Det er mye lettere å tjene penger på en syntertisk produksjon enn å basere seg på oppdrett av gris !
Åssen VI har det med det - d..... dem i !
Den mannen trenger gode linker. Kan noen sende ham dem ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-06-05, 15:56 #9Gjest
Tenkte vel at det var slik det var - det skal tjenes penger. Det har forsvunnet mange "gamle, gode" medikamenter som hjalp en del mennesker, men som ikke hadde stor nok omsetning. Så skal vel forskning på framstilling og deretter produksjon av nye preparater lønne seg, og da ............... Pføy!
Og - når det er slik at legestanden/medsinvitenskapen i hovedsak kun forholder seg til ting som kan telles og/eller måles - altså ikke ser på pasienthistorier som "vitenskap" nok - yepp :
"I rest my case".
Humanvitenskapen vektlegger i større grad egenhistoriene - (det fenomenologiske perspektivet) - altså det som teller er hvordan Kari eller Ola opplever ting eller har det (for å si det enkelt). Kanskje er det derfor vi etterhvert oppelver at mange søker alternativ hjelp (der det finnes).
Jeg vet det finnes mange gode doktorer. OG - jeg er klar over at sakene er mer komplisert enn hva jeg framstiller dem - men det hadde kanskje hjulpet om man "hørte" hva pasienten sa.
Vi vet jo tross alt etterhvert at "kart og terreng" kan være to forskjellige saker. "Landskapene" er i stadig forandring............................
SUKK!
Og - igjen takk for svar n-Finn !
-
19-06-05, 15:59 #10
Oops
- der glemte jeg å logg meg inn. Det var altså mitt hjertesukk - om legemiddelindustri og legevitenskap osv.
:PJeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane

Svar med sitat
Bokmerker