Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: lavt stoffskifte???
Hybrid View
-
02-08-05, 11:49 #1
lavt stoffskifte???
Heisann.
Noen som kanskje kan svare meg?
Jeg begynnte å miste hår for noen år tilbake. Det går litt i perioder men har aldri blitt like tykt som det var for mange år siden. Har prøvd det meste men ingen ting hjelper. Enkelte dager er det så ille føler jeg at jeg ikke har lyst å treffe folk.
Så fikk jeg tips om å ta den anti tpo tru jeg den heter at den kunne vise noe.. Jeg har bestillt time til lege og begynnt å sjekke litt på nettet hva dette egentlig er for noe.
Og må si jeg ble sikkelig overrasket. På symptome lista hadde jeg 10 av 17. Så hvis alle mine problemer bugne ut i at jeg har lavt stoffskifte så kan det forklar mye.
Noen av syptomeme var at en var frossen og det er jeg til de grader. Jeg går med ull sokker inne hele sommeren. Fyrer mannen min ut av stua, fryser for det meste. Så var det hår avfallet, tørre negler som sprekker opp. Så har vi tørr hud og det også har jeg til de grder. Deprimert ja ikke kjempe men er sjelden gla og lykkelig selv om jeg egntlig har grunn til det, men klarer ikke å være de. Skal så lite til for at jeg vill bure meg inne og ikk treffe folk. Men tvinger meg ut.
Så sto det om sex lyst eller noe sånnt, og det kan min mann skrive under på at den ikke er så topp som han kunn tenkt seg. (men han er snill og klager ikke).
Så var det noe om talevansker og ikke stort problem men tunga har det med å krølle seg og har veldig store problemmer med lange vanskelige ord.
Så var det at når jeg blir stresset stopper tankegangen min helt opp, noe som skjer ofte med mine 2 jenter på 3 og 7 år, når vi er f.eks. ute å handler.
Veldig glemsk er jeg også, og da overdriver jeg ikke, men trudde kanskje jeg bare sorterte ut hv som ikke var så viktig og glemt de pga. stress. Så jeg har tenkt på med gru hvordan glemsk heta mi vil bli når jeg er så ille no når jeg akkurat har tippa 30 år.
Ellers stort søvnbehov, ukonsentrert og tru det var mere som stemt så godt men husker som vanlig ikke alt som sto....
Har følt det i di siste årene at det er noe men vet ikke hva, nesten som om jeg har lurt på om jeg er en hypokonder... Så nesten så jeg håper jeg har det for det ville gitt svar på så mye og kune kanskje gjort noe med det.
Er alt dette tilfeldig eller kan det være lavt stoffskifte?
Hvis de evt. er det og begynner på medisin, får jeg tilbake mer hår? Forsvinner en del av symptomene?
Vet de var mere men som vanlig må jeg bare resigner å si at jeg ikke husker...
Hvordan tar man prøven?
skal man faste først?
Hvor lang tid før en får svar?
Noen som har noe tips til meg ellers?
Tar i mot alt med stor takk!nala 30
-
02-08-05, 12:07 #2baremei Gjest
Det du beskriver kan godt være stoffskiftet, det er ganske typisk og mange her vil nok kjenne seg igjen.
Legen bør teste Anti-TPO, TSH, FT4 og FT3, samt jernstatus (ferritin) og B12. Er han av det ordentlige slaget sjekker han mer også, for å utelukke andre tilstander, f.eks. kolesterol, homocystein, lever- og nyreverdier mm.
Siden du er så glemsk glemmer du helt sikkert minst halvparten av alle tingene du planlegger å si til legen (flertallet her vet utmerket godt hva du mener), så lag deg en liste på forhånd med beskrivelse av symptomer og form.
Viser det seg at det er stoffskiftet ditt vil du få medisin. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å bli sendt til spesialist (endokrinolog) hvis prøvene viser noe, men det er slett ikke dumt. Spør selv om han ikke nevner det.
Sånn enkelt sagt før man vet noe mer om deg: I de fleste tilfeller får man Levaxin (thyroxin) og så går det noen uker før det begynner å virke. Så må man kanskje justere dosen litt underveis, men du bør føle deg bedre i løpet av de første to månedene. Og håret kommer sannsynligvis tilbake.
Så har vi resten av oss som Levaxin ikke virker optimalt på, og mange av dem finner du her. Men det er en annen historie vi kan komme tilbake til hvis ting ikke går rette veien.
Gå til legen med lista di og få tatt prøvene. Få en kopi av resultatene og kom tilbake hit (uansett hva legen sier om prøvene dine) med dem, så kan noen mene mer da.
-
02-08-05, 12:12 #3
Huff nala! Dette høres ille ut. Synd hverken Nora eller n`Finn er på nettet akkurat nå, men du kan så søke litt på de forskjellige temaene her, så finner du kanskje svar på noen av spørsmålene dine. Jeg kan ikke så mye selv at jeg vil gi konkrete råd.
Men hvis jeg var deg ville jeg kommet meg til lege å få sjekket stoffskiftet. På laboratoriet tar de prøvene du trenger for å få påvist om dette skyldes hypothyreose. Etter noen dager kan du ringe å be om å få tilsendt prøvesvarene (jeg gjør det slik). Så kan du, uansett hva legen sier, legge ut prøvesvarene dine her. Her er folk som kan hjelpe deg å tolke og gi gode råd. Men det er ferietid ennå, så smør deg litt med tålmodighet. Ikke så mange i forumet for tiden altså.
Ønsker deg lykke til
men ikke utsett legebesøk og prøvetaking!!
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
02-08-05, 12:42 #4
Hei!
Tusen takk for svar!
Legen min har ferie så jeg har time om 3 uka. Blir lang tid å vente det.
en ting til jeg lurer på er alle de fire prøvene blod prøver?
Tok en stoffskifte prøve for kanskje et år tilbake TSH, ved at jeg besvimte, noe som bare har skjedd meg en gang. Da var den normal fikk jeg beskjed om. Har ikke tenkt mer på det og ikke har jeg besvimt flere ganger.
Tusen takk for svar.
kjempeflott side dette!!
nala 30
-
02-08-05, 13:01 #5
Alle de 4 prøvene? Mener du fT4, fT3, TSH og Anti-TPO så taes de i en blodprøv ja. Første gangen jeg tok prøver så sjekket de også B12, forskjellige jernprøver og også blodsukker. Ikke helt sikker på hvor mye jeg skal følge med på disse, men tror jeg vil få sjekket det igjen nå neste gang. Men disse 4 første som jeg oppfatter du refererer til så er det en enkel blodprøve ja, og svarene kommer om noen dager - knapt en uke med meg.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
02-08-05, 14:56 #6
Du har mange symptomer som finnes hos oss med lavt stoffskifte, endel finnes også på mange andre sykdommer også. Synes BareMei hadde skrevet bra til deg hva du bør gjøre. Be om å få tatt de blodprøvene hun listet opp, og del de gjerne med oss når du får svarene.
Hilsen des65 ~~des65 sin dagbok!~~
-
02-08-05, 16:45 #7
Hmm...merkelige greier. Innlegget til baremei låg ikke der når jeg svarte første gangen?? Da hadde jeg unnlatt å svare. Ser at det er bare noen minutter mellom, men det legger seg likevel foran??
-
03-08-05, 09:07 #8nala30 Gjest
Heisann!
Tusen takk for alle svarene.
Hjelper, jeg har jo bare tenkt at jeg var lat og kanskje litt hyppokonder.
og at håravfallet kom av noe annet...
Men nå når jeg har lest så mye om det å¨kjenner meg igjen i så mange av symptomene føler jeg meg lettere, kankje er det en grunn til at jeg er sånn.
Og kanskje jeg kan få hjelp for det i tillegg.
skal ta kontakt igjen når jeg har vært til legen og fått svar på prøvene. Synd det er 3 uker til.
Tusen takk til dere alle
klem fra meg! hilsen Nala

Svar med sitat

Bokmerker