Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
23-09-05, 21:35 #1Kirsten Gjest
Blir noen av dere verre i urolig vær??
Bor på vestlandet og har ikke hatt noe særlig med sommer - selv om det i dag har vært sommertemperatur!
Men like forbaska, - er stiv og har fryktelig vondt. Det er kanskje skiftingen av værtyper som slår inn?? Og vinden?
Lurer på om det er fibromyalgien alene som reagerer på værforandringene eller om stoffskiftet også blir påvirket
-
23-09-05, 22:41 #2
Hva er egentlig fibromyalgi Kirsten? Og når fikk du den diagnosen? Var det før eller etter Levaxin? Jeg har jo vært under utredning for denne kroppsverken - uten at de finner ut av det. Så jeg antar at jeg har havnet i denne "fibromyalgi-sekken"
Vet ikke, men jeg spurte legen og da sa han bare at kanskje det er fibromyalgi. Jeg har ikke tenkt så mye på det. Spiller egentlig ingen rolle hvilket ord som blir brukt for å beskrive smertene hvis det bare er smertestillende som er medisinen??
Er fibromyalgi en autoimmun sykdom som ligger å venter på oss med hypothyreose? Nysgjerrig på om du fikk det før eller etter Levaxinen.
Kan legge til at mine smerter blir ikke påvirket av været. Tror jeg da.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
24-09-05, 00:16 #3baremei Gjest
Du skulle ikke ha en form for revmatisme, da? Jeg husker bare brokker av det du har skrevet, kan du ikke beskrive hva slags smerter/verk/stivhet du har i hvilke situasjoner?
Jeg har Bechterews, og den følger gjerne hypo-formen. Når hypothyreosen er under kontroll er bechterewen bedre. Og omvendt.
Den fører til stivhet i hoftene/bekkenet og nedre del av ryggen, etterhvert til alle større muskelgrupper, verking, stivning etter å ha ligget litt for lenge eller å ha gått/trent/gjort husarbeid lenge, av og til intens verking i lår og armer som gjør at jeg knar på meg blåmerker. Og trøtthet mens det står på.
Så når jeg har gjort mye vagger jeg avsted som en gås, stiv både her og der.
-
24-09-05, 13:35 #4
baremei - spør du meg eller Kirsten? Verkingen min sitter mest i hofter, lår og korsrygg. Også store muskelgrupper, men da helst hvis jeg har trent eller gjort noe hardt arbeid. Høres ut som mye av det du har, men synes det er så merkelig at jeg aldri har hatt smerter før jeg begynte med Levaxin. Er det en bivirkning av medisin eller har jeg pga hypothyreose pådratt meg en eller annen form for reumatisk lidelse?
Forstod på legen at det er sjelden man finner ut av dette bare på blodprøver. Dette med reumatisme altså. Men får man ikke da også defekte fingre o.l.?? Mens fibromyalgi er mer diffuse smerter som flytter på seg? Har prøvd å lese litt, men har nok pes med å finne ut av hypo`en.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
24-09-05, 16:19 #5
Jeg er i allefall bedre i godt vær ;) Hvis vi kan si det sånn! Tror solen sender meg energi, bare synd jeg bor der jeg bor....
Hilsen des65 ~~des65 sin dagbok!~~
-
24-09-05, 17:53 #6
Hei Kirsten
Jeg er verre i bein/ledd og muskler på vinteren og dager når det regner mye - mye fuktighet (slike dager er det mange av i trøndelag). Men for min del tror mer på at det henger sammen med reumatiske plager og ikke direkte stoffskifte.....og på solskinnsdager føler jeg at batteriene lades opp og gir energi - enig med deg der des65
-
24-09-05, 19:06 #7baremei Gjest
Leddgikt gir synlige defekter, andre revmatiske plager gjør ofte ikke det. Og det er mange varianter "der ute".
Opprinnelig skrevet av Yvette
-
25-09-05, 21:04 #8Kirsten Gjest
Hei og takk for hyggelige svar fra dere
Ja, jeg har fibromyalgi som er en bløtdelsrevmatisme. Plagene er mange og varierer i intensitet og jeg har ikke før nå i det siste tenkt på at noen av disse plagene kunne ha noe med stoffskiftet å gjøre siden legen har sagt at prøvene mine har vært fine. Men etter det jeg har lest på forumet her forstår jeg at stoffskifteprøvene kunne vært langt bedre med endring på medisin. Mer Levaxin f.eks.
Her kommer symptomene på fibromyalgi
- Kroniske smerter i ledd og senefester
- Muskelsmerter (brennende/sviende)
- Nedsatt muskelstyrke (kraftløshet)
- Søvnløshet
- Svimmelhet
- Hodepine
- Synsforstyrrelser
- Lydfølsomhet
- Hukommelsessvikt
- Konsentrasjonsproblemer
- Kvalme
- Mageproblemer (diarè/forstoppelse)
- Vekttap/vektøkning
- Vannlatningsbesvær
- Dårlig immunforsvar
- Hetetokter
- Hjertebank
- Indre uro/stress
Ja skrekk og gru!!!
Bortsett fra hjertebank, vektproblemer og kvalme plages jeg med hele spetakkelet
, men som sagt i varierende grad.
Blir stiv etter få minutter i samme stilling, og når jeg står opp på morningen med også intens svie under beina er jeg elendigheta personlig...
Den siste treninga jeg måtte gi meg på var stepping (dans), og etter å ha lagt bort steppeskoa har også legger og bein fått gjennomgå med intense smerter. Tidligere var det "bare" armer, skuldre og rygg, og ikke minst; spenninger både her og der..., er visst typen for det
Jeg fikk slitasjegikt (artrose) da jeg var 27 år, men jeg levde et "normalt" liv og tålte mye og hard trening frem til jeg ble 50.
Da skjedde det flere ting samtidig. Jeg sluttet å røyke, fikk samboer som forlangte :evil: at jeg skulle slutte å ta Sarotex, med påfølgende raskt resultat: Betennelser i skuldrer og som nå har blitt kroniske. Fikk samtidig også påvist lavt stoffskifte og begynte med Levaxin. Samboerforholdet tok slutt og det var nok like greit. Klarer ikke å forestille meg hvordan jeg kunne ha mestret et samliv slik som jeg har det nå....
Må legge til at flere år før dette skjedde var smerter og stivhet begynt å bli mer og mer problematisk og jeg tok mye smertestillende for å klare meg gjennom arbeidsdagen. Og smertestillende tar jeg fremdeles mye av...
Men hva som skylder stoffskiftet og hva som skyldes revmatisme undrer jeg meg litt på. Regner med at de smertene som forverres i fuktig vær er revmatiske. Eller??
-
26-09-05, 09:45 #9
Ang. fuktig vær så er det også en liten sjanse for at det kan være candida innblandet. Har lest noe på nettet om det. Men det er en dyr affære å nøste opp siden skolemedisinen her ikke anerkjenner candida. I andre land kan de gjøre det.
Les litt på http://www.candidaallergy.com/nor/velkommen.asp
og http://www.geocities.com/HotSprings/4966/diet.htm
http://www.candidapage.com/
-
29-09-05, 10:56 #10
Jeg merker været veldig godt, spesielt når det er regn....
Blir mye mer stiv og støl. Har slitasjegikt i fingrene som går helt bananas i dårlig vær også.
Svar med sitat
Bokmerker