Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    4

Standard Hei og litt til

Hei,
    Jeg er ny her!
    Jeg lurer også på om noen oppdaterte her inne kan hjelpe meg litt...
    Jeg har Hypotyreose og har i et par års tid gått på Levaxin. Dette har fungert greit og jeg har ikke opplevd noen symptomer på overdosering underveis.
    Jeg har ikke satt meg så grundig inn i alt dette, men stolt på legen og fulgt opplegget.
    Jeg har en lege som vil at jeg skal ligge så høyt som mulig uten at jeg får overdoseringssymptomer. Jeg vet at min binyrefunksjon, uten at jeg vet så mye om dette, ble testet ved døgnurin ved start av Levaxin.
    For noen uker siden viste prøvene mine at Tyriodea flatet ut litt og vi måtte øke ytterligere i dose. Da var det det skjedde at jeg fikk noen *******s symptomer. Jeg trodde først det kom av mye stress ( som det faktisk har vært). Det begynte med voldsom slapphet og diare og en veldig skjelving inne i kroppen. Det rister liksom inne i blodårene eller noe. Så,etter noen dager fikk jeg det som jeg trodde var et panikkanfall. Jeg har aldri opplevd noe liknende og det var helt for j.....kvalme , enorm angst, ut av meg sjælv opplevelse,
    og totalt ille. Omtrent på samme tid ringte de fra legekontoret å sa jeg kunne trappe litt ned igjen fordi prøvene var litt høye. Men ikke SÅ høye? Tror T3 lå på 7 ca. Men uansett rart at dette skjedde bare ila noen få uker?
    Det eneste som hjalp var å ligge helt helt stille. Jeg gikk også ned 4 kilo ila en uke. Tidligere har det vært omtrent umulig å gå ned i vekt.
    Er det slik det er å få overdoseringssymptomer? Hva er dette? Jeg har fått Levaxinangst nå og har nesten lyst til ikke å ta dem overhodet.
    Jeg har nå gått en ukes tid på lavere dose og er allerede kvitt angsten. Mye andre symptomer er dog tilstede.
    Noen som vet og kan noe om dette eller har opplevd liknende selv? Eller er jeg i ferd med å bli helt koko.
    Det står sikkert noe i forumet fra før men med min litt skrantne helse var det lettere å skrive dette innlegget enn å lete.. beklager
    Tusen takk for svar de som kan!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hei og litt til

Hej Liljekonvall og velkommen til Sonjas
    Sitat Opprinnelig skrevet av Liljekonvall Vis post
    Jeg har en lege som vil at jeg skal ligge så høyt som mulig uten at jeg får overdoseringssymptomer. Jeg vet at min binyrefunksjon, uten at jeg vet så mye om dette, ble testet ved døgnurin ved start av Levaxin.
    Man kan vist godt og velbegrundet hilse og sige at du har en meget sjælden type af læge. Ikke alene er han klar over vigtigheden af at ligge højere (end lavere) i referenceområdet, men han også har været opmærksom på binyrefunktionen inden opstarten af Levaxin-behandlingen. Den slags hører vi meget sjældent om her på Sonjas (jeg tvivler om jeg nogensinde har oplevet en beretning om en læge, der har tjekket binyrerne først). Den læge, synes jeg, bør du holde fast ved. Der er ikke mange som ham.
    For noen uker siden viste prøvene mine at Tyriodea flatet ut litt og vi måtte øke ytterligere i dose. Da var det det skjedde at jeg fikk noen *******s symptomer.
    Det fremgår klart af din beskrivelse, at du blev overdoseret. Måske er du en af den type stofskiftepatienter, der interagerer godt med Levaxin og derfor kan du opleve hurtig reaktion, ved selv mindre doseøgninger? Så gælder det bare om IKKE at øge lige så snart blodprøven viser lidt faldt i stofskiftet.

Det kunne jo være tilfældigt og begrundet med noget forbigående, en forkølelse eller tandpine, eller anden bagatel, der midlertidig kan påvirke blodprøveresultater. Løsningen er, at når man nu ved, hvor hurtig du reagerer - tage en prøve til 2-3 uger efter, for at verificere om det virkelig er et fald i stofskiftet - og hvis prøven fortsat viser et fald eller endnu større fald end sidst - kan man begynde at øge. Men det er også vigtigt - at du INDEN øgningen har symptomer på faldende stofskifte.

Nogen gange er det kroppen selv, der periodisk "regulerer" sit behov for hormonet, hvor et mindre fald kan være helt ok. selv om blodprøven siger noget andet. Derfor bør du tale med din læge om at vente med at øge din medicin - til du også har symptomerne, der bekræfter at en øgning er nødvendig.

Det samme gælder også det omvendte - hvor nogle patienter trives meget fint på lidt "overdosering" i forhold til prøveresultater, hvor lægen så anviser en reducering og.... hypothyreosen bliver forværret. Den slags eksempler har vi mange af her.
    Jeg har fått Levaxinangst nå og har nesten lyst til ikke å ta dem overhodet.
    Jeg tør godt råde dig til at slippe den angst. Det er der ingen grund til. Tværtimod - har du (og din læge) fået jer en værdifuld erfaring, I fremover kan anvende, når nye blodprøver tages. Så ved både du og din læge, at først kommer symptomer og først dernæst kommer blodprøveresultater. Så længe du har det fint - og jeg mener fint - er der ingen grund til at øge, selv om tallene siger noget andet. I hvert fald ikke ved mindre forskelle "siden sidst".

Har nogen andre forslag?
    Det står sikkert noe i forumet fra før men med min litt skrantne helse var det lettere å skrive dette innlegget enn å lete.. beklager
    Der er ingen grund til at beklage. Sådan er det af og til, at det er lettere at spørge direkte først. Du kan altid søge blandt emnerne her, når du får det bedre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    4

Tusen takk for langt og godt svar!
    Det høres veldig fornuftig ut alt du skriver. Skjønner at det kan altså være store individuelle forskjeller også på hvordan man responderer på Levaxin da.
    Men er det "normalt" å reagerer slik jeg gjorde?? Har noen andre opplevd liknende?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Men er det "normalt" å reagerer slik jeg gjorde?? Har noen andre opplevd liknende?
    Du skal ikke være bange - Liljekonvall

Der ER andre, der har oplevet noget lignende, selv om de fleste har oplevet det omvendte - hvor deres læger justerede lidt ned, selv om patienterne havde det meget fint. Og så sker det samme, som også er sket med dig, dog med modsat fortegn - de blev for "lave", men det er lige så plagsomt som det du beskriver. Der kommer sikkert andre i løbet af en dag eller to, der kan bekræfte mit svar til dig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Her kommer jeg Og jeg kommer for å fortelle deg at det du har opplevd har jeg opplevd mange ganger ved doseedring underveis med denne sykdommen.

Forsøk å ikke være redd, dette er fryktelig ubehagelig (det kan jeg skrive under på), men ikke farlig. Du har erfart selv at dosereduksjon hjalp og at dine blodprøver underbygget det faktum at du har fått i deg litt for mye Levaxin. Så årsaken til opplevelsene dine er avdekket.

Du har altså opplevd din første overdosering og det er en forferdelig følelse hvis symptomene treffer med full tyngde. Det finnes ikke en ting du nevner i ditt innlegg som jeg ikke har opplevd ved overdosering. Ubehagelig og skremmende, men dette kommer til å roe seg helt når kroppen igjen tilpasser seg ny dose. Det tar dessverre noen ganger litt tid.

Det ser ut til at små doseendringer er tingen for deg. Noen trives med å ligge høyt, andre får faktisk symptomer på hyper ved det og det gir plager (jeg er en av dem). Så ha med i bakhodet at selv om dine blodprøveresultater flater litt ut så er det som Anisa også nevner, formen du skal vurdere før du gjør en endring, IKKE blodprøvene (hvis de ikke avviker veldig da, for da kan du regne med at symptomer kommer litt senere. Og da kan det være bedre å gjøre endring raskt for å unngå unødvendige plager).

God bedring og forsøk å ikke engste deg. Jeg vet det er lettere sagt enn gjort....

Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    4

ÅH dette ble jeg glad for å høre!! Utrolig lettelse faktisk. Det er virkelig noe av det mest ubehagelige jeg har opplevd! Jeg skulle heller ha fødet i tre dager i strekk(nei jeg har ikke glemt hvor vondt det er å føde et barn). Følelsen av å miste seg selv fullt og helt, bare frike ut totalt med så mange leie kroppslige symptomer.
    Skjønner at jeg har mye å lære. Spennende forum som jeg blir nødt til å lese endel på.
    Men hva har du (Eirin) gjort når du opplever slikt? Har du merket at det kommer eller kommer symptomene så plutselig? Jeg var jo helldig å befant meg hjemme når det ble som verst, kunne legge meg ned.
    Fra nå skal jeg følge godt med på kroppen så jeg kanskje kan kjenne når jeg ligger å vipper.
    Men tusen takk for svar dere! Det er SÅ godt å høre at andre har det slik. (ikke at jeg ønsker andre dette...men dere skjønner)

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Jeg fikk også lignende plager, bare ikke like sterkt som deg, da jeg trappet opp fra 25 til 50 mikrogram. Fikk diare, store søvnproblemer, begynte å gråte lett, var nervøs og hadde en skjelvende følelse i kroppen. Det gikk heldigvis over etter to uker, og har trappet opp etter dette uten å ha opplevd noe lignende igjen.

Tipset, som noen over her sier, er nok å øke forsiktig. Hvis du får det til, kanskje dele en 25 mikrogramtablett i to.

Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    4

Hei igjen og takk igjen for lange gode svar.

Men, nå har det oppstått noe nytt. Jeg ble raskt bedre med lavere Levaxindose, hvertfall forsvant toppen av plagene.
    For et par dager siden våknet jeg opp med klumpfølelse midt i halsen litt langt bak i svelget. Jeg har hatt utakkige halsbetennelser før men dette var noe nytt. Det kjennes ut som det sitter noe der og sperrer litt for svelging. Er dette skjolbruskkjertelen??
    Jeg har aldri før lidd av hypokodri eller helseangst, men kjenner nå at jeg blir redd. Søker på nettet om strupekreft og andre fryktelige saker. Hvorfor kommer dette nå? Kjenner meg også fryktelig slapp.
    Beklager at jeg bombaderer med spørsmål og redsel men blir så fryktelig tvilende... Skal jeg ringe legen i morgen tidlig eller går dette over av seg selv?
    HJJELP jeg liker ikke denne hersens sykdommen.
    Og jeg vet så godt at alle her inne sliter med sykdom og at dette ikke er noe jeg er alene om. Det er bare så nytt og skremmende for meg.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

"Jeg liker ikke denne sykdommen".....Liljekonvall, jeg er enig i at dette er noe skikkelig herk!!!
    Når det gjelder halsen din, tror jeg du kan ta det med ro. Etter flere år med medisinering , plages jeg fortsatt "nedi" der: trangt å svelge, veldig slimete, sårt, svie, hes m.m.Det er skrevet en god del om halsproblem inne her , så vi er flere som sliter med den delen også. Jeg ble VERRE etter jeg begynte på medisin. Vi som har antistoff....kanskje herjer det ekstra i kjertelen da, for vi har jo en "betennelse" der, ellers er det mulig at kjertelen reagerer på selve medisinen(der det egentlig skal produseres). Jeg har sluttet å nevne halsen min til leger for lenge siden, for de jeg har vært innom "vet ikke "noe om det. Men "hals" følger hypotyreosen din........
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hei Liljekonvall

Som Gunnda sier følger hals hypothyreosen din (aktivitet i kjertelen). Du vil kunne merke det du nå opplever både ved oppdosering og nedustering. Jeg kjenner det med få unntak de gangene jeg gjør en endring i dose. Det er ikke noe merkelig at du blir urolig, det er en ubehagelig følelse når det kjennes ut som om det klemmer, strammer til, klumpfølelse, ømhet i kjertelen, på halsen, vondt hvis man kommer til å ligge slik at man kjenner at noe er "galt" der. Dette er kjertelen din og det forsvinner en stund etter justering av medisin. At du føler deg slapp nå skyldes mest trolig nedjustering, kroppen din girer ned.

Har du noen gang tatt ultralyd eller scintigrafi av din kjertel? Hvis ikke kan det kanskje berolige deg å få dette gjort. Jeg tror ikke du har noenting å frykte med de symptomer du nå beskriver. De er lette å kjenne igjen, for sikkert flere enn meg. Men av egenerfaring vet jeg at av og til blir det nødvendig med denne sykdommen å få en undersøkelse som avkrefter og beroliger. Nettopp for at du skal slippe denne angsten. For angst kan utvikle seg til å bli en nesten større fiende enn selve sykdommen. Det er slik med denne sykdommen at det dukker opp en del ting i kjølvannet av den. Du opplever slik jeg forstår det en del symptomer du ikke har hatt tidligere pga av din første overdosering. Dette gjør deg urolig og det er forståelig. Neste gang du vil kjenne denne følelsen i halsen, hvis det skjer, vil du bare tenke at det der har jeg opplevd før.

Be legen om å rekvirere en ultralyd eller scintigrafi hvis du føler at du trenger det Liljekonvall. Det kan uansett være en god ting å få gjort hvis det ikke er gjort allerede

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn