Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
30-04-09, 10:54 #1
Skal starte på diett, noen som vill være med?
Hei!
Jeg har tenkt å prøve meg på Dr. Atkins dietten fra og med - forhåpentligvis imorgen. Mulig jeg utsetter til lørdag. . .
Ville bare høre om det er noen har som har lyst til å være med?
Hadde vært litt morsommere og sikkert litt lettere hvis vi kan backe opp hverandre å støtte hverandre litt!
Uansett om man veldiger samme diett eller ikke såklart. Har aldri prøvd Atkins før jeg så dette blir noe helt nytt for meg (har prøvd det meste annet... ).
Misteker at disse 14 første dagene med fase 1. blir tøffe , og jeg pleier å ha litt dårlig selvdisiplin så jeg trenger i hvertfall støtte, hvis noen vill være med å kjempe sammen med meg så si fra!!!
Stor klem fra Carro
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
01-05-09, 13:09 #2
Sv: Skal starte på diett, noen som vill være med?
Jeg kan godt heie på deg, Carro!
Jeg er ikke noe diettmenneske, men forsøker å leve sunt, med utskeielser av og til.
Jeg kjenner en som gikk ned over 30 kg på et år. Hans infallsvinkel var havregryn, ekstra lett melk, mye proteiner, frukt som mellommåltider, mye grønnsaker, kjøtt og fisk.
Han kuttet ut brus, snaks og søtsaker, ikke noe yoghurt med sukker, bort med fete sauser.
Så økte han sykkelturer og treningsintervaller.
Hans "regel" er at for å gå ned må du forbrenne mer energi enn du tar til deg. Og dette gjelder vel uansett om du velger lavkarbo eller noe annet av dietter.
Og brenne energi er aktivitet. Og mye er aktivitet! Lett å glemme at å gå (ikke bil!) til butikken 5-10 min unna er en aktivitet. Det utakknemlige husarbeidet er en aktivitet! Å luke og klippe greiner og klippe gress er en aktivitet. Det finnes jo en del tabeller for hvor høyt du må opp i puls for å begynne å brenne energi. For meg tror jeg det er ca 116-120 slag i minuttet. Og det er jo ikke så veldig høyt! Det skal ikke så fryktelig mye aktivitet for å komme opp i høy nok puls til å forbrenne energi. Det er verre når vi skal trene hjertepumpa! Da kjenner vi det svir litt!
Jeg kjøpte pulsklokke for noen år siden. Synes den er en veldig motiverende treningspartner når jeg kan se at jeg får bedre kondisjon og holder ut lengre!
For deg som har hunder er det jo flott! De må ha mosjon. Så da får du forbrent energi samtidig.
Så er det stoffskifte oppe i det hele. Men ikke gi opp selv om det går langsomt! Jeg tror det finnes mange veier til målet.
Kanskje kan det være en støtte i å lage en liten dagbok (mandag 5 km gange høyt tempo, 1 times hagearbeid, utskeielse 1 is. Tirsdag styrketrening 1 time, utskeielse en bit eplekake. Gått ned 0,5 kg! For eksempel). Da er det kanskje lettere å se årsak og virkning?
Lykke til Carro!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
01-05-09, 15:20 #3
Hvis det var korrekt, var det lige meget hvilken kost man levede af og enhver kunne tabe i vægt, selv hvis de levede af fedt alene. Gid det var så enkelt. 
Æv Ruth... jeg ville så gerne kunne være enig med din ven (og andre der mener, at man må forbrænde mere end man indtager). Så enkelt ville det være. Og så nemt. Men erfaring og viden siger noget andet. For stofskiftesyge gælder ikke de samme forbrændingsregler, som gælder for hormonraske mennesker. Havde jeg (f.eks.) presset min puls op over de 90 slag i minuttet - ville det svare til, at presse farten op i en bil uden brændstof i tanken. Mine binyrer ville gå komplet grassat og oversvømme med cortisol i forsøg på at kompensere på det T3, der så ville komme i underskud, selv med Westhroid, medmindre jeg havde opdoseret i anledning af den planlagte pulsøgning (men hvad så med overskuddet af T4 senere?). Efter en periode med denne aktivitet, mod bedre vidende - ville jeg stå med både hypothyreose OG binyreinsufficiens - og overvægtig som bare pokkers. Med insulinresistens oveni, hvis jeg bare fokuserede på kalorier og ikke på at cutte højglykæmiske kulhydrater med. Og her er svaret på, hvorfor så mange stofskiftesyge IKKE kan styre vægten ved alene at fokusere på kalorieindtag kontra kalorieforbrug.
Det er denne usandhed, der har enten gjort venner til fjender, eller pressede de overvægtige ud i ensomheden i familien, i omgangskredsen, på arbejdspladsen (hvor man ikke engang kan få lov til at spise sin beskedne lunch uden fordømmende blikke fra kolleger), eller ødelagde lægernes respekt for og holdning til deres (overvægtige) patienter - idet alle disse aktører rundt om de overvægtige går automatisk ud fra, at "man skal forbrænde mere end man indtager" - ergo: de overvægtige "selvfølgelig" både overspiser og er selv ude om at være overvægtige. Alle vasker deres hænder og så står de overvægtige alene tilbage med deres pånybekræftede skyldfølelser endnu en gang, og endnu en gang, og endnu en gang etc. etc. Det er ikke alene unfair, men også usandt.
At sige til et menneske, der er overvægtigt, at det eneste, han/hun skal gøre, er at spise mindre og motionere mere, svarer til at fortælle et menneske, der er fattigt, at det eneste, han/hun behøver at gøre, er at tjene flere penge og bruge færre penge. Denne sammenligning peger hen imod erkendelsen af, at der er selvfølgelig mange flere faktorer der spiller ind i fattigdommens forudsætninger, end simpel indtjening og et simpelt forbrug - der er med til at placere et menneske i gruppen af fattige eller - at flytte det menneske til gruppen af velhavende. Det samme gælder overvægten.
Der findes ikke simple svar på dette problem og da overhovedet ikke når den overvægtige samtidigt er stofskiftesyg. Havde svaret netop været så simpelt - var der hverken overvægtige raske eller overvægtige syge, fordi de sygelige overspisere i gruppen af overvægtige (verden hele tiden over-fokuserer på) er kun et marginalt lille gruppe. De fleste andre - de lytter tillidsfuldt til eksperterne, gør deres bedste og.... fejler.
Carro? Uanset om du får følgeskab af nogen eller om du er alene om kostomlægningen - bør du aftale med dig selv, at de næste 3-4 måneder gør du dit bedste for at undgå alle hurtige kulhydrater inkl. frugt, undgår mælk, spiser 5-6 daglige måltider med kostsammensætningen som hos Atkins eller Fedon Lindberg og ellers følger din egen naturlige trang til at røre dig fysisk. Hverken mere eller mindre.
Kun på denne måde har du en chance for at bedømme om kostomlægningen reelt virker for dig og det er denne erkendelse der er brug for som "motor" den dag i fremtiden - du skal træffe din endelige beslutning om kostomlægningen skal være permanent. Først når denne beslutning er truffet og du fortsætter - velmotiveret af de hidtidige resultater - kan du begynde at flette motionen ind i din hverdag, dog helst ikke som en regelmæssig tvang, men varieret og lystbetonet, der passer til din hverdag og din personlighed. Det lystbetonede kommer alligevel nærmest af sig selv, når det første (velværet/energiniveauet som følge af kostomlægningen) begynder at rodfæste sig.
Men forinden, hvis du har mulighed for det - ville det være allertiders hvis du kom afsted til en blodtest for at fastlå din insulinfølsomhed - fastende fra morgenstunden til en glukosebalastningsprøve med flere blodprøvetagninger over et par timer (læs om her), for at fastslå om du har udviklet insulinresistens, der ofte udvikles i kølvandet på stofskiftesygdom. Insulinresistensen er den hyppigste årsag til (over)deponering af kropsfedt hos stofskiftesyge, samtidigt med at det også er den hyppigst oversete faktor medvirkende til den "vægttab-resistente" overvægt. Det ville være rigtig godt, hvis du kunne overtale din læge til at afklare netop det, før du sætter alt andet i værk.
Hvorom alt er Carro - rigtig meget lykke til med dine planer og den fremtid, hvis første dag er - i dag!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-05-09, 15:36 #4
Hei Anisa! Glemte å legge til at denne personen jeg siterte ikke har stoffskifteproblemer!
Og siden min vekt ikke er så ille (ca 68 kg), så har jeg aldri brukt så mye energi på dette med å gå ned i vekt. Selv om jeg savner vekten fra før jeg fikk barn (ca 55 kg), så er min nåværende vekt til å leve med.
Men jeg er enig i at "man skal forbrenne mer enn man spiser", kan oppleves sårende fordi andre kan "mistenke" stadig vektøkning med spugspisning etc (som Sonja så levende og sterkt har beskrevet). Og det var slett ikke meningen fra min side.
Uansett, Carro, stå på, vi er mange som heier, uansett hvordan du gjør det!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
02-05-09, 10:29 #5
Ønsker deg lykke til! Jeg kvittet meg med noenogtjuekilo for mange for et par år siden og har ligget stabilt der siden. Nå mangler jeg litt på aktivitetsnivået etter en vinter i hi. Så jeg får jobbe med meg selv på den biten. Nå ska jeg ut og gå tur rundt favorittvannet mitt. Heier på deg
-
02-05-09, 18:20 #6
Hei!
Tuuuuusen takk for at dere er så oppmuntrende!!!!
Begynte igår og har klart meg ganske bra igjennom disse 2 dagene må jeg si
Men det er en stor endring og en skikkelig utfordring. Jeg er egentlig ikke så glad i fet mat eller kjøtt - men veldig glad i karbohydrater. Er derfor jeg er ganske sikker på at det er der problemet ligger.
Sliter litt med å få i meg nok mat og å vite hva jeg skal spise. . .
Skal kjøpe inn litt mere matvarer fra listen til Atkins så fort jeg får lønn på torsdag, men frem til det må jeg rett og slett være kreativ med det jeg har.
Håper virkelig jeg klarer dette, pleier ikke å være klare å holde å lenge på dietter.. men i slutten av mai skal jeg og samboeren på ferie og jeg har som ønske å kunne føle med vel på stranden så jeg bruker det som motivasjon!
Tusen takk for all støtte!!!
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
02-07-09, 23:29 #7
Hvordan går det med deg på den dietten?
-
03-07-09, 07:14 #8
Hei Pusen!
Det gikk ikke så bra igrunn hehe. Må si at det er en utrolig effektiv diett - har fortsatt tro på den. Men det fallt ut litt når vi var 14 dager i Hellas...

Har tenkt å starte på nytt å gi det et nytt forsøk. Enten med Atkins eller en annen lavkarbo diett. Må jo si at jeg syntes denne Fase 1 var utrolig hard, men tror også det hadde å gjøre med at jeg ikke kunne nok om lavkarbo mat, så jeg klarte ikke å finne på gode og varierte retter.
Men nå har jeg trent på lavkarbomat ganske lenge - selvom jeg ikke har gått på diett.
Har blitt kjent med nye matvarer som kan erstatte de "vanlige".
Så føler meg mye bedre forberedt denne gangen!
Så nå er det bare å bestemme seg og sette igang på nytt!
(gikk ned litt sist gang da, og har klart å holde vekten stort sett på samme.
Veide 81-82 i januar, nå ligger jeg på 76-77. Men er bare 1.60 høy så jeg har endel igjen.Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
03-07-09, 07:31 #9
Wow så flott at du har klart å holde vekten da og 5 kg ned det merker man jo på kroppen
Lignende tråder
-
Jeg har fått testet min datter for evt. lavt stoffskifte.
Av Aurora Sophie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 13Siste melding: 29-04-08, 22:37 -
Bekymret for om mine jenter arver min hypo. Hva skal jeg være obs på?
Av mokki i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 3Siste melding: 21-01-08, 11:33 -
Hva skal være høyt i prøvesvar?
Av anitab i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 14-08-07, 11:12 -
Jeg skal gifte meg, orker bare ikke starte med forberedelsene..
Av grynet i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 4Siste melding: 18-08-06, 22:21
Svar med sitat

Bokmerker