Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
-
18-10-06, 09:14 #1
Hva er normale verdier når man vil bli gravid?
Hei, jenter

Nå som jeg er en prøver, trenger jeg info om hva som er unormalt, normalt, osv innenfor verdiene når man har lavt stoffskifte.
Her er siste målinger - tatt 21.juli-06:
TSH - 6,7
Fritt T4 - 15,9
Fritt T3 - 4,7
Ellers var jernlagre, Kreatinin (nyrefunkjson), Alat (leverfunksjon) og kolestrol innefor referanseområdene.
Er det noe mere legen min bør sjekke/kontrollere?
Sjekk stoffskiftet
Problemer med stoffskiftet er ubehagelig også når man ikke er gravid. Problemer med stoffskiftet er også satt i sammenheng med uønsket abort. En blodprøve kan avgjøre om stoffskiftet er innefor normale rammer, medikamenter kan brukes for å regulere om nødvendig.
Dette sakset jeg herfra: http://www.mozon.no/kvinnehelse/gravidi ... som_gravid , men hva er egentlig "normale rammer/verdier"? Kunne tenkt meg å ha noe håndfast når jeg skal besøke fastlegen...;)Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet. Sluttet brått og røyke og det utløste "dritten"...
Gravid i gjen - god oppfølging denne gang...
-
18-10-06, 11:53 #2baremei Gjest
Du må da være kraftig underdosert?
På Levaxin har de fleste en TSH på rundt 1, tidvis under det også (selv har jeg 0,02), og referanseområdet går neppe høyere enn ca 4,5, avhengig av hvor du har tatt prøven.
Din TSH er nok til å sette igang behandling på hvem som helst.
I tillegg er det vanlig å måtte øke doseringen med inntil 50%, ofte i løpet av første og andre trimester.
-
18-10-06, 13:26 #3
Hei
Din TSH-verdi bør nok en del ned. Jeg har hørt at den bør bære omtrent 1 og iallfall under 2,5 før man forsøker å bli gravid. Selv ble gravid når min TSH-verdi var rundt 2,5. Den spratt opp med en gang slik at jeg måtte øke Levaxin-dosen betraktelig, nå har jeg fått stabilisert det. Jeg tar nå 200µg Levaxin daglig (skal redusere bittelitt fra nå av fordi TSH nesten ble for lav. 0,11 og FT4 litt for høy).
Krev oppfølging fra legen din. Jeg har tatt prøver flere ganger i svangerskapet enda jeg bare er 12+5 enda. Jeg har også hatt en ekstra UL.
Lykke til
-
18-10-06, 15:25 #4
TSH er helt klart for høy! Skal under 4,5 helst nærmer 1,5.
Jeg har 3 barn - under 2. svangerskap gikk jeg uendret på Levaxin og fungerte utmerket, mens ved siste måtte jeg REDUSERE dosen min...
Sliter nå etter fødsel (9mnd). Husk å sjekke rundt 6 uker og ved 3 til 4 måneder etter fødsel. Det skjer mange endringer også etter fødselen!
Lykke til.
-
18-10-06, 15:55 #5
Sjekk TRAS selv om det ikke er det vanligste ved hypothyreose. Men slik jeg har fortsått det kan det ha mye å gjøre med å ufrivillig miste fosteret.
Jeg har TRAS selv om jeg har lavt stoffskifte
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
18-10-06, 17:38 #6
Hmm... Men jeg føler meg ikke veldig dårlig, og referanseområdet til THS ligger mellom 0,20 og 4,0 så så ille er det vel ikke, eller...??
Må jeg begynne kjenne etter...??
Hva er TRAS? Googla det og da kom det masse om skjema som benyttes/ble benyttet i barnehager...;)
http://www.google.no/search?hl=no&q=tra ... DcountryNO
Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet. Sluttet brått og røyke og det utløste "dritten"...
-
18-10-06, 17:54 #7
Dette er TRASS-TSH-reseptor-antistoff (TRAS)
Samarbeidende laboratorium.
Referanseområde. < 10 U/l
Indikasjoner. Diagnostikk ved Graves sykdom, Residiv-risiko ved seponering av thyreostatika. Vurdering av sannsynlighet for neonatal hypo-og hyper-thyreose
Prøvetaking. Serum.
Tolking. Høye verdier finnes hos de fleste pasienter med Graves sykdom. Forhøyede verdier også hos
pasienter med primær atrofisk hypothyreose. Tras bestemmelse før og under behandling med
thyreostatika gir informasjon om residivfare ved seponering av thyreostatika.
Lav verdi før seponering gir liten sansynnlighet for residiv, høy verdi øker residivfaren ved seponering. TRAS bør bestemmes hos gravide som har hyper-eller hypo-thyreose. Undersøkelsen bør gjøres i første trimester av hensyn til at antistoffreaksjoner er dempet i annet og tredje trimester. Forhøyede verdier av TRAS kan tyde på hyper-eller hypo-thyreose hos den nyfødte. Ofte sees forhøyet anti-TPO (antistoff mot thyreo-peroxidase) samtidig (se denne).
Tror ikke dette blie benyttet i barnehager i hvert fall..
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
18-10-06, 18:32 #8
Må vel innrømme at dette var "gresk" for meg...
Hvor fant du det, så kan jeg lese mere om det, kanskje...;)Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet. Sluttet brått og røyke og det utløste "dritten"...
-
18-10-06, 21:10 #9baremei Gjest
Det er bare fint at du føler deg bra, du er ganske unik som gjør det med en så høy TSH. Og jo, du ligger skyhøyt over normalen, selv om det "bare" er med et par ekstra på tallet.
Opprinnelig skrevet av Thomasine
Du skal ikke se bort fra en sammenheng mellom spontanabortene og den høye TSH-en, og det kvalifiserer for henvisning til endokrinolog.
Hvor mye levaxin tar du daglig?
-
18-10-06, 21:38 #10
Nå kjenner jeg at jeg blir litt bekymret. :(
Jeg tar 1 tablett daglig og 2 tabletter èn dag i uka. (100 mikrogram)
Ber jeg om henvisning til endokrinolog via fastlegen?Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet. Sluttet brått og røyke og det utløste "dritten"...
Svar med sitat
Bokmerker