Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
18-10-07, 01:34 #1
Har stoppet på en dose nå
Jeg har kommet opp i 75 µg Levaxin, og har stoppet for nå. Husker ikke helt hva FT4 var oppe i ved forrige måling, men tror den var rundt 18 et sted. Men for 14 dager siden var TSH 0,10, mens den i forrige uke hadde sunket til 0,04. Da gikk jeg på samme dose hele tiden, og hadde gått på den i over fire uker før første prøve. Pleier TSH å fortsette og synke når en tar samme mengde Levaxin?
Synes blodprøvene er fine nå, men formen er slett ikke bra. Håper den kommer etter snart.Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
-
18-10-07, 06:28 #2
Hva lå din TSH på før du begynte på medisiner?
Det finnes noen tilfeller der man har lavt stoffskifte selv når man har lavt/normal TSH. Disse tilfellene er sekundære. Dvs at hypofysen klarer ikke å produsere nok TSH og dermed blir stoffskiftet lavt. I disse tilfellene kan derfor TSH synke selv om man beholder samme dose levaxin.
Det kan jo tenkes at det er derfor du og legen din er uenig?Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
18-10-07, 11:02 #3
Behandlingsmålet som brukes er :
Ã… fore pasienten med akkurat den mengde Levaxin som gjør at blodprøvene blir som gjennomsnittet i den friske befolkningen.
Så er det kommet et tillegg :
Hvis pasienten fremdeles har symptomer kan en prøve å øke dosen til TSH blir ned mot 0,2.
Slik er legens rettnigslinjer.
Ser ut som de er fulgt - og du blir ikke bra.
Da mener jeg du skal gå å klage for å gi legen en sjanse til å endre behandlingen.
Er ikke noen fullgod behandlingsform funnet i løpet av et år, ville jeg insistert på forsøke en annen thyroxinkilde.
Det er ikke sikkert at Levaxin virker best på deg, men legen gir deg ikke tilbud om å forsøke uten at du spør.
Så er det vanlig at TSH svinger litt før kroppen har tilpasset seg dosen.
At TSH blir så lav på så lav dose synes jeg kan bety flere ting :
Enten får du tilleggsthyroxin fra kjertelen, eller så er du av de som får TSH=0 når dosen er normal - som er rundt 150µ.
Om du akkurat har startet med Levaxin går det lang tid før du blir bedre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-10-07, 15:25 #4
Hos meg detter TSH rett ned til 0,02 lenge før ft4 kommer midt på, hvor jeg må ha den for å føle meg noenlunde okay.
Hos andre vil det bety overdosering (men da er vanligvis ft4 en del høyere enn midten)
Så det varierer, det med TSH.
Hva er referanseområdet for ft4 hos deg? 18 kan være midt på, eller litt høy, eller helt passe.
Vær obs på at det kan godt være at din ft3 er nå for lav for deg. Hos meg synker ft3 når ft4 går opp, og da må jeg ta liothyronin i tillegg.
I gamle dager brukte man som kjent thyreoideakjertelekstrakt av svin og det inneholder liothyronin også. Da hadde man ikke det problemet med synkende ft3, så legene er ikke vant til å se etter det.
-
21-10-07, 21:55 #5
Her er alle prøvene mine før de siste to som jeg ikke finner igjen, men som jeg skrev litt om i første innlegget her over. Dessuten har jeg tatt en prøve til en gang som gjorde at jeg økte til 75 µg, men når jeg tok den og hva den viste husker jeg dessverre ikke. Det er dette med hukommelse, vet dere... (Hmmm, lurer på om det var i begynnelsen av september)
29.06.04: TSH: 1,88 FT4: 17,2
09.07.04: TSH: 1,88 FT4: 17,2
13.06.05: TSH: 2,44 FT4: 12,5
02.10.06: TSH: 2,72 FT4: 13,1
30.05.07: TSH: 2,58 FT4: 11,5 (Start Levaxin 25 µg)
11.07.07: TSH: 2,04 FT4: 13,9 (Økte til Levaxin 50 µg)
Jeg begynte altså på Levaxin etter blodprøven i mai i år, og har gått på 75 µg siden september tror jeg.
FT3 tror jeg ikke blir målt?!?Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
-
21-10-07, 21:55 #6
Tusen takk for svar forresten!
Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
-
05-06-08, 01:54 #7
Fremdeles ingen energi
Ã…rsdagen for da eg startet med Levaxin nærmer seg, men etter halvannet år med sykemelding og ett år med medisin, er jeg fremdeles ikke i særlig god form. Depresjonen som førte til sykemeldingen er ikke så fremtredende lenger, men istedet har den enorme energitomheten satt meg helt ut av spill.
Jeg er fryktelig i tvil om hva jeg feiler, og legene vet nok ikke helt heller. Den ene tror på ME, men den andre er mer i tvil. Ingen har nevnt slitne bynyrer, men der er det jammen mye som stemmer. Men kanskje er det "bare" hypothyreosen som tapper meg slik?
Cøliakiprøven var negativ, men etter over tre uker på glutenfritt kosthold føler jeg kanskje at jeg har litt mer krefter. Marginalt, men en tanke bedre er egentlig ganske mye siden energien var null før. (På en skala fra 0 til 10 er jo 1 istedet for 0 en helt annen verden, mens 2 er en fordobling i forhold til 1...) Vel, jeg fortsetter på glutenfritt ei stund til, og starter så med gluten igjen for å dobbelsjekke om energien forsvinner igjen.
Blodprøvene er fine nå, men symptomene sier noe helt annet. Jeg har lest boka av Per Egil Hegge om lavt stoffskifte, og den ga meg utrolig mye. Synes spesielt det han skrev om kart (blodprøver) og terreng (symptomer) var veldig bra: Når terrenget og kartet ikke stemmer overens, er det gjerne terrenget som stemmer. Anbefaler alle som ikke har lest denne boka om å lese den. Gi den gjerne til uforstående leger også!
Vel, ville vel egentlig ikke så mye med dette innlegget, bare fortelle litt om hvordan det står til.Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
Lignende tråder
-
Økning av dose
Av HeidiN i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 9Siste melding: 27-05-08, 16:20 -
Hva er en høy dose levaxin?
Av flerengstrand i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 18Siste melding: 30-03-08, 17:09 -
Tar for høy dose - hva si til legen?
Av benny i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 12Siste melding: 05-09-07, 16:13 -
dose Neo Mercazole
Av tone i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 24-08-05, 17:13
Svar med sitat
Bokmerker