Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard Ikke ta stoffskifteblodprøver under sykdom?

Så vidt jeg har hørt, så skal man helst ikke ta stoffskifteblodprøver under sykdom. Men hva er det som vil kunne vise feil verdier?

Hadde en diskusjon med fastlegen min ang dette i dag. Hun hadde muligens stått opp med feil fot, for det var faktisk henne som satte meg opp på denne timen for å skrive en attest. I dag kunne hun plutselig ikke det likevel, for hun stolte ikke på utskriftene med prøvesvarene mine. Tror hun er irritert på at jeg går privat med stoffskifte. Så nå begynte hun å mase om at vi MÃ… ta egne prøver hos henne for at hun skal sine resultater. Siden jeg har både høy feber, halsbetennelse ++ sa jeg at det måtte vi ta en annen dag. Dette hadde hun aldri hørt noe om og ble nesten ubehagelig mot meg.

Trenger noe å legge frem neste time som et bevis på at jeg snakket sant. Kan ikke gå ut i fra at hun finner ut av det, virker aldri forberedt og leter alltid rundt i hauger av papirer når jeg er der. Klarte ikke å tenke så mye med feberhodet da jeg var der

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Synes ikke du skal måtte bevise noe. Du mener at verdiene blir feil, så da må jo det holde. Det er tross alt din kropp det dreier seg om....
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Generelt bør man vel være frisk - og ha vært det en stund når man skal ta slike prøver. Dosen bør også ha vært helt stabil i minst 8 uker.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/qa3695564.html
    Legg merke til at stofskifteprøven bør tas etter at man er blitt bra.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg hadde bare litt forkjølelse tro jeg når min ft3 var godt under referansområdet når jeg tilfeldigvis ble tatt prøve av.
    Altså ikke noen velig alvorlig sykdom.
    Da går typisk TSH ned også og ft4.
    Etterpå spretter alt den andre veien kortvarig.
    Så prøvene kan bli helt feil.

Noen som har noen referanser på det her, har ikke tid å lege akkurat nå. Det fins til og med grafer på forløpet.

Det fins noen artikler om at det er waste of money å ta rutineprøver av stoffskiftet av hostpitaliserte pasienter pga denne NTI-effekten. Fant dem på medline www.pubmed.com

nora

Lignende tråder

1. Hypothyreose. Den glemte sykdom ?
    Av Hansen i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 6
    Siste melding: 29-01-09, 19:09
  2. Sykdom forandrer på alt..
    Av Thomas W H i forumet Dagboker
    Svar: 24
    Siste melding: 16-01-09, 00:18
  3. Hva er det med immunologisk sykdom og kjertler?
    Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 3
    Siste melding: 10-04-08, 23:52
  4. Mestring av kronisk sykdom
    Av Bittebitt i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 23-10-07, 08:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg