Viser søkeresultater 1 til 10 av 76
-
04-10-07, 17:11 #1
Mageondter pga lavt stoffskifte, autoimmunitet, undersøkelse
Halloisann.
Lurer litt på hvor mye mageondter vi kan få pga lavt stoffskifte, evt autoimmune sykdommer og hvordan vi kan påvise noe av dette.
Magen min er jo totalt på tur, på så mange måter.... Halsbrann, forstoppelse, diare, kvalme, mye luft i magen, kolikk-smerter? ...
Den siste måneden har vært helt forferdelig. Legen forstod visst endelig noe av det, så han sendte meg til undersøkelse. (Kanskje fordi han også hadde tatt en bakterieprøve som var negativ...?)
Har tatt gastroskopi - er det det det heter? Slage ned i magen. Huff og huff, som jeg brakk meg. Trodde ikke det skulle være så ille, de sa det var verst første kneiken, men det ble jo bare verre og verre. Tror kanskje ikke lokalbedøvelse-sprayen i halsen virket som den skulle? Har problemer med riktig reaksjon på bedøvelse til tider. Pustet så rolig jeg kunne og forsøkte å slappe av, men brekningene ville ikke stoppe, så de måtte til slutt gi noe beroligende. (De sjauet også temmelig mye, hørte de ikke kom ned i ett eller annet, men jeg vet jo ikke om dette er vanlig...)
De tok noen biopsier. Jeg var jo helt i koma, hadde ikke sovet natta før, så jeg gikk hjem etterpå jeg. Skulle visst ventet på legen... Men han ringte meg opp. Måtte komme opp hvis jeg fikk brekninger, tror jeg han sa, var fremdeles bortreist. Så måtte jeg kontakte legevakta hvis jeg begynte å blø bakveien, tror jeg han sa, for at jeg hadde økt blødningstendens. Han må ha tenkt på ITP'en. Men er den liksom ikke under kontroll nå? (Hm... blødde mange timer etter tanntrekking, og tannlegen sa én time...)
Vel, under undersøkelsen fant han i alle fall at jeg hadde dårlig lukkemekanisme i - hva blir det? magesekken/spiserøret? overgangen?
Så skal jeg tilbake til - endoskopi? Huff og huff, den sier de er verre. Ja, ja, kan jo ikke få brekninger da i alle fall...
Men jeg lurer litt på hvilke tilstander man kan få egentlig? Ser flere av dere har noen diagnoser, men jeg forstår ikke hva de innebærer, og om slikt vil bli avdekket ved en slik undersøkelse. Nå får jeg vel visshet ang Cølliaki, eller...?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
04-10-07, 17:28 #2
I hele min "Levaxinkarriære" hadde jeg oppblåst mage og abdominelle symptomer. Småsmerter støtt og av og til meget kraftige "tak" som jeg bare måtte legge meg ned å krøke meg sammen. Det kulminerte med tykktarmsbetennelse, sykehusinnlagt med div. antibiotikadrypp og smerter etterpå.
Så gikk det bare noen uker, så begynte jeg på Armour og har ikke hatt smerter eller noe siden.
Men det må jeg altså betale for å sleppe, og det gjør man bare.
Man importerer illegalt også for mindre enn det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-10-07, 18:01 #3
Huff da, n'Finn - dette var jammen meg heller ikke småtterier.
Hm... den siste måneden når jeg har vært som verst - da har jeg jo gått på Armour... Vet jo ikke hvordan dette vil gå videre - håper ikke jeg må betale for å bli enda verre ;) Men det kan da aldri være slik... Uansett, så har ondtene vært der i riktig mange år, så det er likevel mye mer enn det. Og om jeg kan ha blitt verre pga for lite thyroxin i en periode - det kan også være en mulighet."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
04-10-07, 18:19 #4
Glemte å si at i fjor sommer prøvde jeg først ut om det var bedre å ga på lav Armourdose, jeg hadde det jo ganske bra helt i begynnelsen, men da fikk jeg vondt i magen på samme måten - på en måte ned langs sidene først, og så over det hele.
Det forsvant da jeg økte dosen !
Så det har også noe med dosen å gjøre på meg, og den må være over 2 Grain.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-10-07, 19:19 #5
Hei Stina...
Har også dårlig lukkemekanisme. Det vil si at klaffen i forbindelse med spiserøret ikke lukker seg ordentlig og dermed kommer det magesyre opp i spiserøret. Jeg får det til og med i munnen om natten dersom jeg ikke ligger høyt. Viktig å ta nexium eller lignende siden det kan forårsake en hel masse ting. Man kan faktisk til og med få skade i lungene av det.
Ellers vil jeg si at endoskopi var mye verre en kolonskopi. Forbredelsen til kolonskopi er faktisk verst. Har hatt denne undersøkelsen et par ganger i forbindelse med at jeg har en eller annen form for IBD. Skal ta denne igjen om ikke så lenge jeg også. De legger inn kateter, og dersom du får vondt eller de finner sår, så blir du dopet ned. Det har gått veldig greit med meg hvertfall....
Håper du finner ut av plagene dine...
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
04-10-07, 20:11 #6
kan det være derfor jeg plutselig er plaget med halsbrann igjen?? har ikke opplevd det siden graviditeten, og aldri før, men nå i det siste har jeg det støtt.. ikke så ille at jeg tar noe for det, men merker det jo ... spiser ikke speselt fet mat, som skal være en av årsakene til halsbrann
-
05-10-07, 00:04 #7
Ja, jeg har jo i tidligere år trodd at det var mine egne spisevaner som ga meg halsbrann, men når jeg ser hva mange andre putter i seg og kommer fra det uten kvaler, så begynner jeg jo å lure... Nå slipper jeg å lure på akkurat det da noe mer ;) Men... vil det si at det kan ha sammenheng med stoffskiftet? Altså - dårlig lukkemekanisme?
Ja, n'Finn - kanskje for lav dose, det er notert!
Shanita - der var du ja, med "alt det rare" i magen. Kan du fortelle litt mer om dine tilstander og blir de avdekket på de undersøkelsene jeg skal ta?
*Finne brev*
Jeg har vært til gastroskopi.
Jeg skal til coloskopi. *Uææh* Det er den du sier er ille? Grøss... Forberedelser? Jeg skal ikke spise dagen før, bare drikke. Så skal jeg drikke noe gørr for å få gang i magen. En ting til dagen før der igjen hvis jeg har forstoppelse. Er det dette som er fælt?
Ja, ble jo dopet fordi brekningene ikke ville slutte med dette gastroskopiet. Veldig synd, for de var ferdig rett etterpå, men de måtte gjøre det fordi de skulle ta biopsi av spiserøret på vei opp, og det gikk vel ikke med brekninger hele tiden (for ikke å snakke om at det begynte å bli skiiiikkelig plagsomt).
KATETER?? Hvor??? Jeg får angst. Nå gadd jeg ikke grue meg til den gastroskopien, men ettersom den var verre enn antatt, så må jeg visst vite mest mulig om resten av elendigheten.
(Forresten - hva er endoskopi, trodde jeg fablet med ord og uttrykk? Det står ikke som alternativ i brevet, det gjør derimot rektoskopi, men jeg er ikke satt opp til det.)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
05-10-07, 00:42 #8
Hei igjen...
Det som er fælt er at du ikke kan spise og at du sitter på toalettet store deler av dagen. Utover det er ikke coloskopi noe å grue seg til. Kateteret jeg snakker om er en liten nål som legges i hånden, assistenten kan legge inn beroligende direkte her. Forstoppelse trenger du ikke bekymre det om. Det du skal drikke er jo avføringsmiddel. Jeg har tatt et middel som blandes ut i et glass 2 ganger dagen før undersøkelsen. Smaker litt vondt, men ikke noe kjempe ille det heller...
Endoskopi er vel egentlig bare en fellesbetegnelse på disse undersøkelsene, men jeg har en uvane ved at jeg bruker det om den undersøkelsen du har vært gjennom. Altså den gjennom munnen.
Uansett... det jeg ville frem til var at du ikke har så mye å grue deg til. Undersøkelsen går unna uten problemer!!!
Lykke til...Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
05-10-07, 01:09 #9
Takk, Shanita ;)
Jeg har søkt litt på det og lest litt om det nå på nettet (kan jo legge inn noen linker senere). Jeg ser at det er veldig forskjellig fra menneske til menneske hvor ille det er, avhengig av hvordan tarmen er - jo verre den er, jo verre vil undersøkelsen være. Alt fra 10 - 65 min har jeg lest om at den har tatt, men vanligvis 10 min.
Ã…ja, DET kateteret - joda, det hadde jeg jo med første undersøkelsen også
Jeg trodde det var kateter på tarmen eller noe du mente, jeg holdt på å dr... i buksa her jeg satt.
Ja, endoskopi må være en fellesbetegnelse ja...
OK - nå er jeg i alle fall litt forberedt ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
05-10-07, 01:13 #10
Noen av symptomene ved Hypotyreose som jeg leste om i 2005Gastoenterologiske aspekter:
Nedsatt stoffskifte i fordøyelseskanalen kan gi apetittløshet, oppblåsthet (kan forårsake dårlig ånde), halsbrann - fordi maten ikke beveger seg så raskt som den skal gjennom magen, så magesyre (og delvis fordøyd mat) kommer opp igjen, forstoppelse, hard avføring, diarè.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Svar med sitat
Bokmerker