Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    7

Standard Trenger hjelp av noen som vet.

Jeg fikk alvt stoffskifte for 1,5 år siden og har ikke satt meg helt inn i alle disse forkortelsene. Og heller ikke helt skjønt hva tallene mine betydde. Derfor tenkte jeg å høre med dere. Jeg hadde en mor med høytstoffskifte og struma og en søster som har lavt og struma,men min søster vet ikk ehun helle rhelt.hehe

Ved en måling hadde jeg:
    TSH 55,42
    FT4: 5,5
    TPO- AS > 1000

Hva vil dette si og hva er normalt? Det legen sa til meg er at han var imponert over at jeg klarte å gjøre noe som helst.Jaja, tenkte jeg da, men fikk aldri noe svar på hva som var normalt på disse tallene eller hva dem betydde? ( er jo min egen feil at jeg ikke har orket å sette meg mere inn i det.hehe)
    Noen som orker?
    Hilsen Leia

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Hæ, stemmer tallen dine, eller har du satt på et ekstra 5-tall på TSH-en?
    Det er jo vanvittig høyt. Jo høyere tall, jo lavere stoffskifte.
    Hva som regnes som nomale verdier varierer rundt omkring i Norge. Visst nok fordi laboratoriene har forskjellige måter å analysere svarene på. Men TSH på over 3,5 kan tyde på lavt stoffskifte.
    (Når du medisineres med tyroksin, skal TSH-en være enda lavere)

Det er lurt å følge med på egne prøvesvar, og hvilke verdier du har når du føler deg best.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Og det seom er stoffskiftehormonet her er ft4, som skal ligge i det virkelige liv på cirka midten av refereanseområdet som pleier å være ca 10-20. På midten eller i øvre halvdel.
    Vui har hatt flere innom her med hyposymptomer og ft4 i nedre halvdel men fremdeles innefor normalen, altså.
    Hvor ft4 skal være, er nemlig individuelt og såvidt innenfor normalen holder ikke, hvis man har symptomer.

TSH er ikke noe stoffskiftehormon, bare et hypofysehormon som skriker etter mer stoffskiftehormon, det er jobben dens.
    Hos deg er hypofysen frisk.....stemmer ikke hos alle oss andre, og det kan da bli forviklinger når legene forlanger en høy TSH før vi får diagnose til tross for mange symptomer.

Hos deg så har du fordelen med å kunne vise fram en høy TSH slik at legene tror deg.

Antistoffene er ganske høye, er det kanskje noe som trigger dem hos deg?
    Jod, stress, røyking, gluten, MSG, allergener, samt mye annet trigger antistoffene, Samt høy TSH. Soya også, forresten.
    Elaine Moore har skrevet mye om hva som trigger antistoffene,noe som er viktig hos dem som har høyt stoffskifte fordi antistoffene utløser en ny hyper-episode hos dem som fremdeles har en kjertel.
    Hilsen
    Nora

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Vet du hvor jeg kan finne mer info om det som trigger antistoffene?
    Har ikke hørt om det før.
    Har du en link eller noe?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Reven, google på Elaine Moore og hun har et par nettsteder og der har hun flere små artikler om dette. Jeg har også linker til noen eldre artikler på samme nettsted men må komme hjem først....er på nesten 80 grader nord nå fremdeles og utenfor sivilisasjonen for det meste.
    Og så kan man gå på hyperforumet på thyroid.about.com og lese i alle hennes svar som hun gir, det går ofte på hva som trigger disse antistoffer. Hun er også på et annet forum men det finner du på nettstdet hennes, linkene altså.
    Det fins noen naturmidler og urter som skal senke antistoffer også. Selv spiser Elaine glutenfritt pga. trigging av antistffene, eller fordi hun ikke tåler det. er ikke helt sikker.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Godt å høre at Isbjørnen ikke har tatt en jafs av deg da Nora !

Normalt for folk som ikke spiser thyroxiner ?
    Er litt forskjellig ettersom hvilke instrumenter som analyserer blodprøven din, men sånn Ca da.
    TSH 0,2-3,5
    fT4 8-22
    anti-TPO under 50
    Og den siste der er nesten viktigst - den sier at kjertelen din er utsatt for destruktive antistoffer som bruker bare få år på å ødelegge den.

Og det har vel alt skjedd med slike stoffskifteverdier som du har.

Håper du er igang med å spise en eller annen form for thyroxin.

Og så har du desverre rett i at det er uhyre viktig for deg å sette deg inn i din eget sykdom - nårt du orker - det er det desverre ingen andre som gjør !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    7

Standard

Takk for alle svar Det er tydligvis bra at jeg fikk utslag på stoffskifte, har forstått det slik at ikke alle får utslag selv om dem har sykdommen.

Jeg må lese litt mere om dette antistoff greiene.Synest derimot at det er rart at legen min ikke har sagt noe om kosthold osv.

Eneste han sier er at nå ser det bra ut, får ikke vite resultatene.Jeg tror jeg skal spørre etter dem neste uke. Jeg har slått meg til ro med at han sier at alt er fint, for jeg føler meg bra

Tok jo blodprøver hver 14 dag i 8 mnd og nå siden jeg er gravid igjen tar vi ofte blodprøver.
    Føler meg litt lur her som ikke kan noe om det. Har tatt levaxin siden sommeren 05. så jeg har hatt det i 2,5 år og ikke 1,5 år.hehe.gud, tenk jeg tok feil av det også.hmmm.

Jeg har ikke tatt det så alvorlig men bør jo som dere sier kunne endel om en sykdom jeg har.
    Hilsen Leia

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du skriver at du hadde dette ved -en- måling.
    Håper ikke du har slike målinger nå som du er gravid.
    Det krever jo ekstra påpasslighet og ofte dobling av dosen mot 3.semester.
    Det er kjent at selen kan senke denne typen antistoff, og noen kan ha ubehag av høye antistoffverdier.
    Den oficielle versjonen er derimot kort - du har antistoffer livet ut, men trenger ikke bry deg om dem.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

å herregud.......har ikke annet å si om de verdiene enn det........har hatt nesten så lav t4 selv, men de andre verdiene i tillegg da!!!!!!!

det høres helt vilt ut.

Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    7

Standard

Nei jeg har ikke disse målingene nå. Jeg hadde dem forgje gang jeg var gravid da dem fant ut at jeg hadde lavt stoffskiftet ved første graviditetskontroll. Da hadde jeg nok hatt de en stund, og jeg fikk mye opp følging. Hver ca 14 dag gjennom hele svangerskapet.

Jeg ringer selv legen når jeg merker at noe ikke er som det skal være.Hvis dosen er for lav kjenner jeg det på kroppen med en gang.

Nå som jeg er gravid igjen økte jeg dosen.Og da jeg kom til legen etter 1 mnd var alt fint og jeg hadde øket helt korrekt dosen selv.
    Jeg har stolt på at legen sier at alt er bra med testene. Men på tirsdag da jeg skal på kontroll skal jeg spørre etter verdiene Er jo greit å vite hva dem sier og ikke bare at dem ser fine ut.

Jeg føler meg fin nå som medisinen er ordnet og føler egentlig at dette ikke er den værste sykdommen en kan ende opp med hvis en først skal få noe. Synest synd på dem med utmattelse syndrom eller eplepsi osv.

Takk for alle svar.
    Hilsen Leia

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hei. Trenger hjelp
    Av Månelys i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 26-10-08, 20:10
  2. Trenger råd/hjelp.....
    Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 37
    Siste melding: 09-01-08, 15:33
  3. Ei til som trenger hjelp
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 11-05-07, 17:41
  4. Svar: 9
    Siste melding: 07-02-07, 19:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder