Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
22-06-07, 20:10 #1
Lavt stoffskifte - levaxin - menstruasjon.
Hei!
Lurer på om noen har noen svar - eller meninger om min tilstand.
Jeg tar levaxin 150 mg ganger 8 uken - etter å ha fjernet skjoldbruskkjertelen for kreft. (Friskmeldt nå)
Jeg har en tid(ca 4 mnd.) merket at formen varier veldig etter syklus i måneden. 2 uker bra - 2 uker dårlig(dvs. trett, nedstemt, kortere lunte - generelt i dårligere shape..)
Jeg bruker P- plaster(hormonprevansjon)
Kan denne varierende forman ha noe med dosering av levaxin å gjøre? Eventuelt prevansjonsmiddelet...?
Noen råd for hva jeg kan teste ut for å bli bedre?!
Håper noen har noen svar.
Takk på forhånd!
Siri
Opperert i to omganger for skjoldbruskkjertelkreft. Siste operasjon 27. Mars 2006.
-
23-06-07, 10:04 #2
Du bør i alle fall få målt de viktigste stoffskifteprøvene dine:
TSH
FT4
FT3
Der en en generell anbefaling om å ta 1,6-1,7 mikrogram Levaxin pr kilo kroppsvekt, men det passer ikke for alle. Og TSH skal helst være mellom 0,5-1,5, legen min vil aller helst ha den rundt 1.
Jeg er veldig dårlig det meste av tiden, tror ikke thyroxinet virker særlig på meg, men uka før menstruasjon er helt grusom. Det har vel vist seg at det kan ha med sliten binyrebark å gjøre, noe man kan få ved lavt stoffskifte. Og/eller fordi jeg har antistoffer mot eggestokkene og av den grunn tar østrogen - det har vel vist seg at dette østrogenet er ganske "OK", men at progesteronet i dette middelet ikke er hva kroppen trenger. Jeg blir i alle fall mye bedre ved bruk av progesteronkrem pga denne uka, men jeg smører vel ca 3 uker i måneden."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
23-06-07, 17:51 #3
Jeg syns også uken før og under menstruasjonen at det er grusomt værre enn før jeg fikk hypotyrose. Føler meg helt ødelagt.
-
23-06-07, 18:15 #4
jeg reagerer veldig negativt på hormonpreparater etter at jeg ble hypo.
(nå da jeg er hyper aner jeg ikke, men...).ellers er det vel ganske vanlig å ha større blødning, mer smerter og ellers være mer uttafor under mens når man er hypo?
mensen min er i alle fall myyye lettere å leve med nå når jeg har for høyt stoffskifte. jeg har gått fra 6 dagers mens til 2-3 dager. smertene er mindre og likeså pms.
jeg ville prøvd å slutte med hormonpreparater. unngå p-piller, mini-piller, hormonplaster og hormonsprøyte (sistnevnte sendte meg ut i for tidlig overgangsalder når jeg 26 :evil: ).
om du har mulighet så dropp prevensjon noen mnd.... men om du er i et forhold er vel det litt tungvindt kanskje
da ville jeg prøvd vanlig spiral eller kondom da selvsagt.
det tok 6 mnd uten hormontilskudd av noe slag,(jeg gikk over på p-piller etter at jeg sluttet med sprøyteneogså og måtte slutte med det ), før jeg var nogenlunde tilbake i gjenge. da hadde jeg mens hver 6 uke og tydeligvis eggløsning igjen siden jeg ble gravid
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
03-07-07, 12:46 #5
Re: Lavt stoffskifte - levaxin - mensturasjon.
Heisann Siri,
Opprinnelig skrevet av siri
Jeg fikk beskjed av apoteket mitt at prevensjon (jeg bruker Marvelon) veldig ofte undertrykker T4 behandling. Så du må antaklig ta mere medisiner når du bruker hormonprevensjon enn det du evt må gjøre uten.
Det er ikke annet å gjøre med det, enn å evt bruke annen prevensjon enn p-pille,sprøyte eller plaster om du ikke vil ha den virkningen. Eller å ha høyere dose medisiner.
Siv Cathrine
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte, bivirkninger av Levaxin?
Av Minnitee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 27-02-16, 22:44 -
Lavt stoffskifte og bivirkninger på levaxin!
Av AnnieG i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 19Siste melding: 28-12-10, 12:01 -
Lavt stoffskifte, Levaxin og lavkarbo
Av jorunnhf i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 21-07-10, 13:56 -
Røyk, menstruasjon og stoffskifte
Av may88 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 30-12-09, 23:45 -
Menstruasjon og stoffskifte
Av Ruth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 53Siste melding: 13-09-09, 14:28
Svar med sitat
Bokmerker