Jeg undrer omkring de fakta jeg kan legge fram om meg selv - og kun meg selv. Andre kan oppeve dette anderledes.
Da jeg gikk på Levaxin hadde jeg et lite helvete og prøvde mye rart for å prøve å forbedre livssituasjonen. Ofte endte det ekstremt.
Jeg fikk høre om Liothyronin, som er en syntetisk T3 og prøvde dette.
Legen doserte 20µg/dag, men jeg hadde sjekket internett og flere der sa at man ikke skulle bruke dosestørrelser på mer enn 5µg. Trengte man mer fikk man heller ta flere ganger.
Og jeg må si at jeg hørte mer på internettopplysningene jeg gravde fram enn på legen.
Og heldigvis for det !
De første dagene åpnet hodet seg liksom. Jeg fungerte normalt (får jeg håpe?) for første gang på en evighet.
Men det varte ikke lenger enn Adam var i paradiset. Etter ei snau uke var det samme elendigheten igjen. Jeg prøvde å øke dosen og var oppe i 6x5µ/dag uten at jeg fikk igjen det jeg opplevde som normalt. Etter noen måneder ga jeg opp.
Så etter ett snautt år prøvde jeg igjen og forventet noen gode dager, men de kom ikke. Jeg økte og økte dosen, helt til den var 5x20µ og de siste dagene 6x20µ/dag.
Eneste effekt av 20µ dosen var en meget kortvarig varmefølelse en times tid etter doseinntak.
Dette skyldes at T3 er et "klar til bruk"-hormon og dette er ikke bundet til noe bindingshormon i Liothyronin når det entrer kroppen. En må altså betrakte dette som et fritt T3 før det rekker å finne et bindingshormon. Og i den tiden entrer det tydeligvis noen av mine celler.
Bare legge til at jeg bråsluttet den store dosen uten at det var merkbart.
Det var heller ikke merkbart på TSH eller fT4 målinger, men fT3 var på over 20 da.
Dette er stort sett mine egne erfaringer med bruk av Liothyronin som tilskudd til Levaxin.

Så noen betraktninger rundt erfaringene med Armour, som jeg begynte med mai-04.
Jeg merker ikke at jeg inntar en Armourdose. Denne inneholder jo 9µg T3 pr. Grain.
Jeg tar 5 Grain, som betyr at jeg høgger innpå 45µg T3.
Og dette kjenner jeg ikke. fT3 måles til rundt 12.
En kan spørre hvorfor ikke ? Jeg kjente jo tydelig 20µg Liothyronin.
Virker ikke T3 fra Armour i min kropp ?
Kanskje ? - en 5 Grains dose inneholder jo også 190µg T4, og skulle jo i seg selv være tilstrekkelig.
Jeg ser at man i regnestykker beregner effekten av T3 til å være 4 ganger så stor som effekten av T4. Da blir effektiv dose 45x4 = 180+190 = 370µg.
Det er lite trolig at jeg trenger alt dette, eller kan bruke alt dette - noe som vil underbygge en påstand om at T3-komponenten ikke virker hos meg.

Det er diverse forhold som har betydning i denne sammenhengen.
T3 opptas i sin helhet uansett forhold til mat. T4 tas aldri opp til mer enn 80% og dette reduseres ytterligere ved ugunstige forhold i tarmen.

I Liotyronin er T3 bundet til salt - I Armour til et protein (mest Albumin).
Dette gir rom for spekulasjoner i et hode som ikke kan noe om dette :
Hva skjer med bindingsproteinet Armourthyroxinene er bundet til ?
Kan den menneskelige kropp bruke et griseprotein til å binde Thyroxiner eller må bindingsproteinene skiftes ut med humane ?
Eventuelt hvilke aspekter kan dette avstedkomme av fordeler eller ulemper ?

Og kan menneskelige celler nyttiggjøre seg thyroxiner som jo egentlig er ferdig konstruerte til bruk på griseceller ?
Ja, det kan de jo - hos meg virker de bedre.
Men hvem er så "de" ?
Effekten av T3 er bare av noen times varighet og dette trenger derfor å tilføres kroppen i en jevn kontinuerlig strøm - slik den kommer fra enzymenes jobb i de-jodinaseprosessen.
Slik det virker på meg må jeg tro at mine effektive T3 kommer fra T4-innholdet i Armour.
Hvis T3 også skulle virke, ville jeg vel kjent varmen som ved Liothyronin ?
Ikke sikkert !
T3 I Armour er kjertelprodusert. Den er ikke fra de-jodinaseprosessen. Det betyr at den er bundet til et protein som den menneskelige kropp enten forkaster - eller må skifte over til et menneskelig protein.
Enten virker den - eller så virker den ikke.

Jeg funderer på disse spørsmål, og hensikten med å utbasunere undring og blottlegge uvitenhet er jo å tette hullene.
Noen som kan tette dem ?

Foreløpig må jeg vel anta at "de" kun er T4-innholdet i Armour - til noen kan overbevise meg om noe annet da. Og tro meg - det vil mottas med takk.