Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
14-04-07, 22:17 #1
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Midt-Norge
- Meldinger
- 15
kan jeg ha jeg lavt stoffskifte
Hei!
jeg er ny her og vet enda ikke helt om jeg hører hjemme her.
Uansett, har struma. Ble tilfeldig oppdaget på halsen av en sykepleier når jeg var inne for 2. gangs blodprøvetest etter en "influensa" for litt over en måned siden. (Som jeg hadde mast meg til selv om sykepleiere på resepsjonen ville holde meg borte fra å plage legene.) Som vanlig hadde jeg ingen bakterier og det var antagelig virus. Siden influensaen denne gang beveget seg fra bronkiene og opp til halsen hadde jeg sannsynligvis hatt to virus etter hverandre. (
)
(Jeg har sjekket gamle bilder, og strumaen var der allerede i august i fjor, men sannsynligvis lenge før, kan ha hatt den lenge. Har slitt med alle slags virus i mange år (bronkitt, blærekatarr, halsbetennelse, bihulenetennelse, dessuten økende allergi/overfølsomhet, parfymer i alle slags produkter, allergi mot penicillin, har regert så ille at jeg har fått allergisjokk og føttene har brent i tre uker etter reaksjonen startet.... og depresjoner i åresvis.)
Oki, uansett, sykepleierne tok mange blodprøver etter å ha sett strumaen, og resultatet det endte opp med var antistoffer. Allm. legen sendte henvisning til St. Olavs. Har enda ikke helt skjønt hva antistoffer innebærer, annet enn at kjertelen langsomt dør. Like før påske sa min allm.lege at det var lavt stoffskifte. Jeg besøkte henne eg. for å få henne til å se på mandelen som var hoven i 5 uker, og hun lot til å tro at jeg bare var der for å snakke (ja den er litt rød, det går sikkert bort...) Hun lurte på om henvisningen var blitt besvart. Nei sa jeg, men hjemme lå et rart svar i postkassa fra St. Olavs. Henvisningen var avvist, jeg ville ikke få tilbud om undersøkelse der, men måtte ta kontakt med allm.legen min som også hadde fått et brev. Så var påska over, begynte på jobb tirsdag, måtte stå opp tidlig siden ferien var over, og selvsagt, nå hovnet den andre mandelen opp. Jeg ringte onsdag til legekont. for å spørre om legen min hadde fått brevet. Nei det hadde hun ikke, hun måtte bare vente og skulle ringe når hun visste mer. Ingen telefoner før arbeidsuken var over, så på fredag ringte jeg igjen legekont. hadde pint meg med hoven hals og influensafølelse og utrolig dårlig form hele arbeidsuka (har jobb i 4. etasje-ingen heis!)og spurte "hva skjer, gjør dere noe, og jeg vil ha UNDERSØKELSE!!!!!!!". Oki kom på vanlig legetime mandag var svaret, kanskje du må ha sykemelding. Ja takk, men kan dere ta tak i saken før jeg blir alt for syk?
Hører med til saken at jeg har en bror i Oslo som hadde gått alt for lenge uten at kroppen greide å ta opp tyroksin (i motsetning til produsere tyroksin). Han har i 1-2 år vært helt invalidisert, og traff, heldigvis Oftedal, og føler seg bedre og bedre dag for dag, men...
han kan aldri bli som før, spesielt grunnet at han tåler meget få matvarer.
Jeg lurer veldig på hva som skjer siden jeg ikke får komme til det eneste stedet i ikke bare i Sør-Trøndelag, men i hele Midt-Norge som har spesialister i endokrinologi. Har jeg gjort noe galt?
Eller har jeg bare kommet inn i et system som ikke fungerer, ikke ønsker visse sykdommer?? Har lest Per Egil Hegges bok i dag og frykter lite er endret innen endokrinologien.
Hadde vært fint å få råd fra med lavt stoffskifte om hvor jeg nå bør gå, hva jeg bør gjøre, finnes noen andre løsninger i Midt-Norge?
Tar imot alle tips!!!
Eva35
-
14-04-07, 22:49 #2
er redd du har kommet inn i et system som ikke fungerer :(
de fleste av oss sliter med leger i større eller mindre grad.
Stumaerstoffskifteplage, vanligvishøyt trorjeg,men det er flere av oss med lavt som har det også... om jeg har struma vet jeg ikke, men hoven skjoldbruskkjertel har jeg i alle fall.
det første du må gjøre er å få tatt noen blodprøver;
TSH
FT4
FT3
Anti-TPO
TRAS
da ser du om du har hypo- ellerhyperthyreose eller ingen av dem...
håper du får hjelp her inne.
velkommen!
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
15-04-07, 03:28 #3
Ta med anti -TG også. Jeg er lav uten anti TPO, men med anti -TG og TRAS ;) Kan være greit å sjakke alt det varierer fra person til person

Hvilke antistoffer var det de fant?Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
15-04-07, 07:59 #4
Du har sikkert fått tatt flere av disse prøvene allerede. Legen din sa før påske at du har lavt stoffskifte? Og du har fått påvist antistoffer.
Du bør skrive ned de prøvene som er nevnt her, og spørre om alle er tatt. Så ber du om å få med en utskrift av prøvene, med referanseområder. Det er viktig å få med referanseområdene. Så kan du legge ut det her, så kan vi kommentere det. Og komme med forslag.
Jeg lurer på begrunnelsen for at du ikke får komme til St. Olavs? Mener de at du skal kun følges opp av fastlegen? Jeg viil tro at du mest sannsynlig har Hashimotos thyreoiditt. Jeg siterer fra boken: "Thyroideasykdommer - årsaker, diagnostikk og behandling" av Sylvi Aanderud og Trine Bjøro.Sykehuset mener at du helt sikkert har Hashimotos og derfor ikke behøver nærmere undersøkelser? Jeg kan bare gjette. Jeg synes du er veldig dårlig informert.Differensialdiagnosen overfor andre tilstander med struma er skjelden vanskelig.
Måling av TSH, fritt thyroksin og anti - TPO sammen med klinisk undersøkelse, gir som regel diagnosen, men ved tvil kan man ha nytte av ultralyd og cytologisk undersøkelse.
Den viktigste følgen av Hashimotos thyreoiditt er utvikling av hypothyreose. Behandling med thyroksin er effektiv. Samtidig med at symptomene på hypothyreose forsvinner, vil ofte strumaet skrumpe noe dersom det ikke har stått for lenge.
Den boken jeg nevner over her, kan du låne på biblioteket. Den er ment for helsepersonell og er skrevet i et ganske medisinsk språk. men ikke verre enn at en ken forstå det mener jeg.
-
15-04-07, 08:52 #5
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Midt-Norge
- Meldinger
- 15
......tusen takk for det!
Håper jeg finner ut av det. Til legen i morgen!!!!!Eva35
-
15-04-07, 12:28 #6
Det er fastlegen som skal behandle lavt stoffskifte, derfor kommer du ikke inn hos endokrinolog.
Kun tviltilfeller trenger å sendes til dondokrinolog (og vi vet av erfaring at de kun ser på TSH, man må ha TSH over referanseområdet for å kunne prøve Levaxin)
Hva var spørsmålet her?
Hva er din TSH? antistoffer?ft4, ft3?
Hvis TSH ligger på over 3,6 så kan man alltid forhandle seg fram til å få lov å prøve levaxin.
Og det fins en mengde endokrinologer som ikke vil gi levaxin før TSH er blitt 10. De sier da nei, og da har man et endelig nei liksom.
Da er det bedre å gå doktor-shopping til man finner en allmenlege som er villig til å la en prøve levaxin, istedenfor å få svarteper og møte den endokrinologen på sykehuset som tilhører TSH-10-gjengen. (de har to leire, disse endokrinologer. Det er internasjonalt. den ene leiren er for 2,5, den andre for 10. I Tromsø er det flest , eller alle, i 10-leiren, forresten)
I amerika anbefaler passientene de andre pasienter å skygge unna endokrinologer og heller finne en allmenlege som er villig til å samarbeide med pasientene, os som ser på helheten. Gyenkologer og psykiatere er også ofte mer oppdatert der over ang. stoffskiftet. Osteoppatiske allmenleger er også anbefalt der over.
Her i Norge har vi aller mest det som tilsvarer MD der. Men i amerika har de legeskoler for DO, doctor of osteopathy, de er like mye leger som MD, men mer helhetlig. Vi her sitter fast med våre MD-er som stykker opp vår kropp og sjel og ikke klarer å se på heolheten, bare på tall, og ikke alltid vet å tolke dem.
(med det mener jeg at de nekter for at alle symptomene man har med en TSH på 2,5 eller 3,5 kommer av hypothyreose, for eksempel)
Lignende tråder
-
Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
Av Maja i forumet Lavt stoffskifteSvar: 71Siste melding: 28-04-12, 10:29 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Kan jeg ha lavt stoffskifte.
Av Godis i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 65Siste melding: 23-03-07, 21:17 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker