Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: Smerter og fysioterapi
-
15-03-07, 17:49 #1
Smerter og fysioterapi
Hei alle sammen

Jeg lurer på om det er noen spesiell type fysioterapi dere vil anbefale for oss som har smerter og som stivner i kroppen? Jeg har gått til en som behandler med å knekke opp låsninger og trykke på det stivestepunktene, men det ser ikke ut til å lindre smertene. Og ryggen stivner fortere enn han klarer å løse det opp. Noen tips??
Jeg tror jeg må skifte behandler
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
15-03-07, 17:51 #2baremei Gjest
Mensendieck eller manuell terapeut.
-
15-03-07, 17:52 #3
Er det alternativt eller dekker trygdeetaten utgiftene?
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
15-03-07, 18:07 #4
Har hatt fysioterapi tidligere, og han ville jobbe med å få meg mykere i muskulaturen. Hadde kompresjonsmassasje (trykket hardere og hardere på knutene i muskulaturen), men jobbet ogsp mye på trampoline, balansebrett og balanseball(?). Før han begynte med kompresjonsmassasjen måtte jeg ligge en stund med risposer på nakke/rygg. Ikke nok med det enkelte timer tok han meg med på spaserturer i ulent terreng, og da mener jeg skikkelig ulent, oppi knauser osv. Det var den eneste fysioterapauten som faktisk fikk meg i form, og bedre i muskulaturen. Han var veldig utradisjonell i sine metoder, men visste hva han gjorde. Han trente til og med opp en mann i femtiåra med rollerblades
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
15-03-07, 18:43 #5
Det var en slik en jeg skulle ha vært hos
Min fysioterapeut har gitt meg opp etter ca 11-12 behandlinger. Han snakket om øvelser, men tror ikke det vil gjøre det bedre for jeg har så veldig lavt energi nivå. Ikke vet jeg...?Hilsen Anne Ma
-
15-03-07, 18:50 #6
Tror det var den variable behandlinga som hjalp, og det hadde vel blitt uholdbart å ha kompresjonsmassasje hele tia det gjør vondt:( Fikk også nakkeøvelser å gjøre hjemme. Han anbefalte faktisk å bruke trimsykkel hjemme om jeg hadde det, og da sa han at 15 min var bedre enn ingenting. Viktig å gjøre litt hver dag, og ikke stoppe opp om jeg ikke var hos han.
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
15-03-07, 18:51 #7baremei Gjest
Begge er fysioterapeutvarianter, og manuellterapi dekkes av folketrygden som annen fysioterapi, med enkelte diagnoser er egenandelen 0,-, f.eks. Bekhterew.
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Mensendieck er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det gjelder dem også.
Enkelte arbeidsgivere dekker også deler av egenandelen. Min forrige dekket 200,-/time, resten betalte jeg selv.
-
15-03-07, 20:52 #8
Kjære Anne Ma
Jeg går til fysioterapeut en gang i uka i to uker i trekk, tredje uka går jeg en gang til manuell terapeut - den siste pga en "låsning" i den ene siden av ryggen. Så trener jeg så ofte jeg kan (1-5 ganger i uka) tilrettelagte øvelser av fysioterapeut og manuell terapeut. Så går jeg til gruppetrim to ganger i uka.
Alt sammen er gruelig smertefullt, men det er faktisk mer smertefullt å la være. F.eks. så dovner armene mine bort hele nattet, det er faktisk grusomt smertefullt. Og "låsnings"-punktet i ryggen holder det av og til på å gå krampe i, mer når jeg ikke får trent. Og all frysinga gir også veldig smerter. Så alt i alt, etter noen år nå, så blir det nok littegranne mindre smerter med behandling og trening.
Og det med energi-mangel, vet jeg jo så godt. Noen ganger klarer jeg ingenting, bare ligger på en benk dernede til jeg må gå hjem igjen. Andre ganger klarer jeg mer enn jeg trodde jeg klarte. Det er vel i alle fall ganske sikkert at det eneste tidspunktet jeg våkner i løpet av døgnet, er etter at jeg har trent en halv times tid - og så fremover kanskje maks i 2 timer. Så er det i koma igjen ;)
Og så hjelper jo trening litt på vekta da, og på å få ting rundt i kroppen, siden stoffskiftet mitt ikke er istand til å utføre den jobben - ja, dette må jeg jo tro på.
Jeg har forsøkt yoga. Det var grusomt, grusomt. Ã… begynne å strekke i de stive og vonde musklene. Etter hver gang, var jeg kanskje littegrann bedre, men det varte ikke så lenge. Og så har jeg jo null balanse, så dette var i alle fall ikke noe for meg.
Forresten, hvis du som meg har slike stive, vonde muskler, så er det utrolig viktig å strekke ut etter at du har "trimmet" ;)
Ikke gi opp, kjære venn! Men kanskje du må finne på en form for mosjon/trening som er litt morsom. Du kan jo være med meg på Linedance f.eks.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
15-03-07, 20:59 #9
Jeg kom til å tenke på naprapat, kanskje det kunne være noe?Det var en som var fast i god morgen norge for noen år siden. Tro ikke trygdekontoret dekker noe, men det går jo ann å prøve noen timer. Tror det er en kobinasjon mellom fysioterapi og kiropraktor, skal være mere helhetlig behandling. Tror oallefall det har hjulpet mange, og kanskje det hadde vært bra for deg også om du har låsninger.
-
15-03-07, 23:43 #10
Har stor tro på bevegelse jeg også Stina. Jeg bruker en del tid på å holde smidighet i ledd og muskler ved like. Men så kommer slike lave perioder som nå og alt arbeidet forsvinner på et blunk. Men du har helt rett i at å sette seg ned og bli der er det verste man kan gjøre.
Har tenkt på mange ting, men lommeboken min er veldig slunken og alt som er gøy å gjøre koster en formue.
Naprapat har jeg faktisk litt tro på selv. Men mener å ha hørt at de tar en time pris på 500 pr time
Har ikke mulighet til det jeg :( Desverre!
Takk for opplysningene baremei. Det er greit å vite når jeg skal til legen på mandag at det er andre ting det går an å prøve.
Hilsen Anne Ma
Lignende tråder
-
smerter i underlivet..
Av evonnove i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 0Siste melding: 20-10-08, 22:46 -
Får psykomotorisk fysioterapi-andre som har prøvd?
Av Tor i forumet Alternativ behandlingSvar: 4Siste melding: 24-10-07, 15:21 -
smerter i underlivet
Av pling i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 4Siste melding: 16-11-06, 17:29 -
Smerter i kroppen
Av MetteS i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 22Siste melding: 13-10-06, 00:12 -
Økende smerter
Av Leya i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 4Siste melding: 05-09-06, 12:50
Svar med sitat
Bokmerker