Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
09-03-07, 14:48 #1
fremdeles ALTFOR høy; fT4 på 38... skjønner ingenting jeg
ja ja, jeg minker Levaxindosen og stoffskiftet øker...
forstå det den som kan
nå har jeg aldså:
TSH: <0,02 samme som sist
F T4: 38
(før jeg minsket dosen; 33)
f T3: 17...
hvordan kan dette skje?
nå bruker jeg bare 400 ug i uken og skal kutte til 350 ug i første omgang
det store problemet er jo at jeg har det bra nå :(Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
09-03-07, 19:35 #2
Forstår det ikke helt jeg heller, men den Levaxin dosen din høres veldig stor ut da.
-
09-03-07, 21:43 #3
stor?
50 ug om dagen?
det er jo ikke noe det...
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
09-03-07, 22:05 #4
Har du TRAS-antistoffer? Har du vært hyper før?
-
09-03-07, 23:14 #5madonna Gjest
Nei, 50 mcg om dagen er ikke mye; men det hun kanskje mente var med dine prøvesvar. Jeg for min del bruker nå 1350 mcg levaxin i uken.
-
09-03-07, 23:21 #6
har TRAS ja
og anti -TPO...
jeg ble høy under graviditeten, måtte redusere dosen da, men gikk ned igjen etterpå...
så begynnte dette nå i høst.... det har bare økt, enda jeg har trappet ned 2 ganger.
klumpen i halsen kommer og går også. til tider er det vanskelig å svelge.og høyhalset genser, ja det er rett og slett ubehagelig :(Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
10-03-07, 10:32 #7
Jeg vet ikke mye, men kan kaste ut noen tanker jeg fikk.
Har du fått målt TRAS og Anti-TPO nå sist? Kansje det har endret seg drastisk. Og jeg vet ikke, men kan graviditeten din ha "reparert" noe? Du ble hyper under graviditeten og lav etterpå. Så går du opp igjen.
Og det du tar er lite. Skal ikke gi så høye verdier. Jeg er litt bekymret siden du føler deg bra først når verdiene dine er så høye. Vi sier jo her på forumet at en skal lytte til kroppen og ikke se så mye på blodprøvene.
Men FT3 på 17 syntes jeg var litt mye. Tenker på at det kan være skadelig på lang sikt.
Og at kjertelen din vokser får meg til å tenke på at kansje TRAS og Anti-TPO svinger veldig mye, og veldig fort? At de verdiene går opp og ned og kjertelen jobber vettet av seg og prøver å vokse for å produsere mer.
Vet ikke jeg, men store endringer i TRAS og Anti-Tpo kan ha samme effekt på kjertelen som TSH? Stimulere den?
Jeg fikk fjernet skjoldbruskkjertelen i 2000. Da var den ti ganger større enn normalt og trykket på spiserøret.
Jeg kjente stor forskjell når den var fjernet. Maten bare "datt" ned isteden for å presse seg ned. Og jeg hadde en stygg og tydelig klump på halsen.
Likevel har jeg angret på at jeg fikk den fjernet. Det har vært vanskelig å finne en dose, og selv med kombinasjonen av Armour og Levaxin er det vanskelig.
Jeg var mye verre uten kjertel og bare på Levaxin enn med den klumpete kjertelen som tross alt produserte noe. Jeg vet ikke hvilke andre alternativer jeg hadde, om bare å fjerne en del hadde gått.
Uff nei konklusjonen på dette lange og rotete innlegget fra meg må være at jeg bare kan gi deg en klem. Og ta blodprøver ofte og full pakke hver gang. TSH, FT4, FT3, TRAS og Anti-TPO. Se hvordan det utvikler seg. Har legen bedt deg redusere Levaxinen mer? Det er sikkert lurt å gjøre det. Kansje du lager nok selv.
Jeg mener det er andre innlegg her om kosttilskudd som skal hjelpe til og senke antistoffene. Har du prøvd det?
-
10-03-07, 10:55 #8
er et par år siden siste tras/anti-tpo prøve. tror det er inne i prøvehaugen jeg skal ta når jeg skal til Aker om et par mnd. får jo se da.
gikk på 400 ug i uka nå før prøven fårelå og fikk beskjed om å trappe ned til 350 ug nå i første omgang. nye prøver igjen om noen uker og se det fra det.
har ikke prøvd noe kosttilskudd... hvilke er aktuelle?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
10-03-07, 16:03 #9
Jo jeg har lest flere innlegg her om anbefalt kosttilskudd. Men å finne de igjen... Jeg kom inn på forumet her etter å ha fjernet skjoldbruskkjertelen, så jeg fikk aldri muligheten til å prøve. Jeg har lest om sink eller selen, men husker ikke hvilken av de det var.
Og så leste jeg om dette: http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=649
Jeg er sikker på at det er flere innlegg!
Nå fant jeg det, det er selen! 200 mikrogram daglig.Tar du selen-tilskudd mot anti-stoffene? Min personlige erfaring er at det virker. Fikk tips om det her på forumet, (Takk, Nora!) Hadde Anti-TPO over 1000 i et halvt år etter diagnosen, begynte så med selen-tilskudd (200mcg/dag) og etter et par måneder begynte antistoffene å gå sakte men sikkert nedover. Nå som jeg ikke har vært så flink til å huske på å ta dem i et par måneder, har antistoffene økt litt igjen (to siste målinger.)
-
10-03-07, 17:55 #10
selen burde være lett å få tak i på apotek eller?
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Lignende tråder
-
Nybegynner... og skjønner ingenting...
Av Destiny85 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 24Siste melding: 02-03-09, 10:43 -
Lavt stoffskifte. Jeg skjønner INGENTING!
Av dorri i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 08-02-09, 15:28 -
Lavt stoffskifte. Skjønner ingenting, har så vondt i nakke og rygg......
Av rikke i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 19Siste melding: 04-06-07, 20:57 -
Jeg skjønner ingenting.?!
Av Veronika i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 10-05-05, 08:44
Svar med sitat
Bokmerker