Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard Kuldesjokk i dag!

Er for tiden under utredning av eventuelt stoffskifte d-vitamin mangel og har i den forbindelse et veldig sterkt symptom i den mørkere årstiden som slo skikkelig til i dag med 10 plutselige minusgrader på gradestokken! Jeg får eksem og utslett over hele eksrem som klør noe så inni det hel**** og som raskt utvikler seg til røde prikker, og store områder rødhet/skorper! Så er mitt spørsmål om dere tror dette kan ha noe med stoffskifte eventuelt d-vitamin mangel eller binyresvikt? Hvis ikke, hva kan det være da?!?!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

bra du ikke var her hos meg da.... her var det 20 minus i dag

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

hei på deg.
    Synes det høres ut som du har Elveblest jeg.det kan komme av mange forskjellige ting,også temperaturforandringer.
    Hvis det er Elveblest, så hjelper det med reseptfri alergimedisin.
    Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
    Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.

baremei Gjest

Standard

Høres ut som elveblest, ja. Og allergimedisin hjelper ganske fort, f.eks. Zyrtec.

Jeg har hatt det en gang for lenge siden, i knehasene, under armene og føttene og overalt og trodde oppriktig at jeg skulle tørne.

Den gang fikk jeg også kortisonsalve i tillegg til en solid pakke Zyrtec, som lindret noe aldeles orgasmisk og øyeblikkelig, men iflg apoteket brukes ikke det for elveblest lenger.

Poden fikk utbrudd forrige dagen - her var det 24 kalde midt på dagen i dag.

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    45
    Meldinger
    58

Standard

Reagerer du i forhold til andre ting som har med kulde å gjøre?
    Kalde drikker, kaldt vann etc.?

Tenkte med en gang kuldeurticaria. Vet ikke om det har noe med lavt stoffskifte å gjøre, men en blir da dårlig (noen blir veldig dårlig) i konakt med KULDE.
    Jobber innen hud/helse, derfor jeg kom over det.

Her står det litt

http://www.hudlegekontoret.no/kategorie ... eurticaria

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Hei, og takk for mange gode svar... såvidt jeg har lagt merke til, reagerer jeg ikke på kalde drikker osv men det er vel ikke akkurat medisin å skylle hendene sine i kaldt vann, men det er sikkert bare fordi de er så tørre og røde fra før av...tror ikke det er sånn om sommeren, ikke som jeg har lagt noe merke til hvertfall... Men en ting jeg la merke til i sommer og året før var at jeg ble mye lettere rød og brent av sola, det har jeg aldri pleid å bli før... vet ikke om dette har noen sammenheng men..

Kortisonsalver har jeg eid i en del år nå og det lindrer ganske bra, men så er det jo like ille igjen med en gang jeg beveger meg utendørs eller det er kaldt om natta o.l. Jeg har også zyrtec og arius allergitabletter, men såvidt jeg kan huske fra tidligere har dette ikke hjulpet noe særlig...

Dog har det vært mye bedre i år siden vinteren her nede på østlandet har latt vente på seg, men med en gang det blir kaldt nå blir det helt uutholdelig....spesielt siden jeg klør over absolutt hele kroppen inkl. i hodebunnen! Barbering må jeg jo bruke dobbelt så lang tid på for skjegget er akkurat som noen stikkebusker...og huden blir veldig nuppete når den begynner å klø...

Takknemlig for flere tips og svar!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg fikk slike utslag som barn og ungdom, for det var kaldt der jeg bodde da. Hos meg lindret det å passe på at huden ikke ble tørr. Så å smøre seg var veldig viktig for meg om vinteren. Ellers klødde jeg meg til blods mens jeg sov. ikke et vakkert syn akkurat

Jeg smører meg med olje før jeg går i dusjen, for da taper jeg ikke så mye fuktighet i huden. Varmt vann er jo drepen på tørr hud og oljen gjør at man ikke mister fuktighet samtidig så renser den huden og såpen jeg vasker meg med tar bort overskuddet av oljen så det ikke blir klissete og ekkelt. Kanskeje det er verdt et forsøk?
    Nå bor jeg ved kysten og der er luften mye fuktigere og problemet har forsvunnet (nesten).

Lykke til uansett for jeg vet at det kan drive en til vannvidd å klø så mye.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Takk for tipset Anne Ma! Kan du fortelle meg hva slags olje du bruker og hvor man eventuelt får kjøpt det? Helst en som ikke lukter noe... Lønner det seg veldig å bruke parfymefri såpe? Hva med hodebunnen da, ikke noe særlig gunstig å smøre inn håret med olje vel? ;)

baremei Gjest

Standard

Ikke bruk mineralolje. Kjøp mandelolje, jojobaolje eller druekjerneolje på apotek/helsekost/Bodyshop.

Selv foretrekker jeg å smøre meg med olje etter dusjen, men før jeg tørker meg.

Til shampo ville jeg enten brukt Lactacyd uten parfyme (ja, den er tynn som melk, men...) eller snakket med en frisør. Frisøren min garanterer rett shampo til mitt hår, og jeg kan bytte flasken uansett hvor mye jeg har brukt til jeg finner den som passer meg.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Takk for tipset! Angående matvareallergi/intolleranse, tror dere det kan være slik at jeg kan være allergisk mot en bestemt type matvare og at det slår kraftigere ut gjennom vinteren med eksem/tørr hud i tillegg til forverrede stoffskifte symptomer?

Trodde kanskje hvis så tilfelle at jeg skulle reagere med ekstrem trøtthet og alle disse tingene om sommeren også og ikke bare når det blir kaldere...

Har forresten vært plaget med denne forverrede huden siden jeg var 16 eller noe sånn og nå er jeg 22 men det har bare blitt verre og verre med åra...

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn