Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard Andre som IKKE har høy TPO?

Min har aldri vært for høy, mens T4 og TSH alltid er godt over referanseverdien.

Den siste tiden har jeg lurt veldig på hva som egentlig forårsaker stoffskiftesykdommen min, og siden TPO er negativ, har jeg ingen anelse. Er det andre som har normal A-TPO og som vet hvorfor de likevel har lavt stoffskifte?

På denne siden:
    http://www.labtestsonline.org/understanding/analytes/t4/test.html
    fant jeg følgende tabell, som kan være interessant for flere:

T4 --------------- TSH ------- T3 ------------------- Interpretation
    Normal ------------- High ------ Normal ----------------- Mild (subclinical) hypothyroidism
    Low ----------------- High ------ Low or normal -------- Hypothyroidism
    Normal ------------- Low ------- Normal ---------------- Mild (subclinical) hyperthyroidism
    High or normal----- Low ------- High or normal-------- Hyperthyroidism
    Low or normal ----- Low ------- Low or normal -------- Rare pituitary (secondary) hypothyroidism

Der passer jo ikke min høy T4, høy TSH og lav/normal T3 inn, så derfor leste jeg videre og fant følgende:
    Low T4 results in conjunction with a low TSH level or high T4 results along with a high TSH may indicate a pituitary gland condition.
    The following table summarizes test results and their potential meaning.
    Vet noen noe mer om dette? (pituitary gland = hypofysen)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    95

Standard

Jeg har aldri hatt høy anti-TPO. Og jeg er heller ikke sikker på hvorfor jeg fikk/har lavt stoffskifte. Har ikke funnet et klart svar på det.

Jeg har forstått det dit hen at lavt stoffskifte ofte er en autoimmun sykdom, men den er visst ikke det i mitt tilfelle.

Min TSH var forhøyet og FT4 noe for lav. T3 ble ikke målt de første årene, så den vet jeg ingenting om.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har heller aldri hatt høy anti TPO.

Jeg vet ikke hvorfor jeg har hypotyrose, men har pollenallergi og det er jo en autoimmun sykdom så kanskje det er en sammenheng.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cat
    Jeg har heller aldri hatt høy anti TPO.
    Jeg vet ikke hvorfor jeg har hypotyrose, men har pollenallergi og det er jo en autoimmun sykdom så kanskje det er en sammenheng.
    Hei, Cat!

Hypotyreose uten høy A-TPO betyr jo at vi IKKE har autoimmun sykdom, eller har jeg misforstått nå? Det er jo A-TPO som måler graden av autoimmunitet, og siden vi ikke har forhøyet A-TPO er det sannsynlig at vi ikke har autoimmun hypothyreose. Sånn har i alle fall jeg forstått det. Det er jo derfor jeg er så usikker på hvorfor jeg har diagnosen og sykdommen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Blodprøvene er ikke 100% sikre.
    Bare biopsi viser sikkert om man har Hashimotos thyreoditt.
    Ultralyd er også veldig bra for å påvise dette.
    Cirka 10% vil ikke ha positive blodprøver enda da har Hashimotos som kan ses på biopsi og ultralyd.
    Det står mye mer på www.thyroidmanager.org

Forresten blir de aller fleste tyskerne sendt videre til ultralyd når man mistenker lavt stoffskifte. Det vil straks vise om det er hashimotos, da blir kjertelen mørk og man kan se noen andre forandringer. (isthmus blir synlig uten at jeg vat åssen det ser ut)

I Sverige bruker de finnålsbiopsi mye mer, og for å se om det er hashimotos.
    Man kan finne noen artikler om dette på www.lakartidningen.se

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Blodprøvene er ikke 100% sikre.
    Bare biopsi viser sikkert om man har Hashimotos thyreoditt.
    Ultralyd er også veldig bra for å påvise dette.
    Dette var ny (og interessant) informasjon for meg.
    Jeg har tatt scintigrafi og ultralyd av kjertelen. Det var faktisk en tysker som utførte begge undersøkelsene, og hun sa følgende:
    1. Du har nesten ikke noe igjen av kjertelen, så du må nok ta thyroxin-tilskudd resten av livet.
    2. Jeg vet ikke hvorfor du fikk hypothyreose.

Hvordan jeg skal tolke dette vet jeg ikke... (Eks-)Legen min har ingenting å tilføye..

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis kjertelen har krympet, er det Ords thyeoditt. Også forårsaket av anti-TPO.
    Hvis kjertelen er for det meste svart, med litt fungerende kjertel igjen, så er det hashimotos ifølge thyroidmanager.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg har ikke anti-TPO, men har diagnosen autoimmun hypotyreose. Jeg har andre antistoffer mot kjertelen. Dette er ikke uvanlig i det hele tatt. Det er bare lettere å diagnositsere med anti-TPO. Jeg har veldig høyt anti-TG (anti thyreglobulin) og har også anti TSH-receptor antistoffer.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Lignende tråder

1. Andre hormoner!
    Av Maia i forumet Andre hormoner
    Svar: 1
    Siste melding: 12-02-07, 20:41
  2. Kinesisk balansete, Rosenrot. Andre tilskudd?
    Av bambi i forumet Urtemedisin
    Svar: 1
    Siste melding: 12-01-07, 17:08
  3. ANDRE SOM HAR NOE I HALSEN?
    Av cathrin i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuter
    Svar: 5
    Siste melding: 17-10-06, 16:10

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg