Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    40

Standard Uff uff å atter uff.... høy TSH

Hei. Har i det siste følt meg elendig.
    Tok ny stoffskifteprøve å fikk svar idag. FT4 var på 14,9 og TSH på 7,9. På labratoriet mente de at TSH var forhøyet. Hva betyr dette?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei - er du under behandling eller er du ikke kommet så langt ?
    fT4 er et for-hormon som er påvei til å bli stoffskiftehormonet T3. Det er denne som virker i kroppen og den er målt til ganske vanlig størrelse, men det kan hende at du har litt høyere enn vanlig, og da en denne for liten for deg.
    TSH-verdien sier noe om hva hjernen din syns om mengden av disse, og når den har høy verdi (som denne) så syns den at det er for lite fT4 i blodet.

Bare litt om funksjon dette da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    40

Standard

jo har stått på tyroxin i, tror det er ca 3-4 år.
    Har vært stabil lenge men nå ser det ut til at det holder på å skje noe. Hvorfor ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Da kan det være at du har hatt en litt lav dose, men det er jo en gjettning da. Basert på din høye TSH,
    Om dosen har vært litt for lav for deg kan det ta lang tid før det utvikles symptomer.
    Om det er dette du merker nå, er det fordi kroppen er blitt sulteforet på stoffskiftehormoner og symtomene kommer da i de vevstyper som hos deg er mest følsomme for dette.

Selv ville jeg ville økt dosen litt og sett an situasjonen noen i måneder og tatt nye prøver.
    Normaldosering er ca. (med stor C) 1,6µ Levaxin pr. kG kroppsvekt. Men noen må ha mer enn dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    40

Standard

så symptomene kan være forskjellige da hvis jeg forstår deg riktig. Jeg er i elendig form. begynnte med influensalignende symptomer. føler meg også "overkjørt" i kroppen. Spesiellt over rygg og nakkeparti. kjennes ut som hodet er pakket inn i bomull, føles litt "hjemme alene", og stemmen min blir veldig hes, selv med lite prat. kjenner også littt nummenhet i ansiktet og har litt forandring i smak.og angsten er kommet for fullt igjen. våkner med "klumpen" i maven....... huff som jeg ønsker å få igjen min gamle kropp...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Symptomene kan være veldig forskjellig fra pasient til pasient. Og i de forskjellige faser i sykdommen (om jeg ikke husker helt feil). Det er jo flere her som har vært bra i mange år og så plutselig blir dårlige 8 - 10 år inn i sykdommen.

Det du skriver om symptomerne høres mye ut som slik jeg har det. Og det bedret seg med høyere dose Levaxin hos meg. Blir jeg lav så kommer alle symptomer tilbake.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Forandringer kan f.eks skyldes betennelse i kjertelen. Er dette undersøkt. Mitt gikk fra 1,8 til 83 (etter graviditet), men skyldes nok i hovedsak at jeg har fått en betennelse (påvist ved blodprøve og ultralyd). Skal til undersøkelse hos spesialist 2 nov.

Har endret dose Levaxin og er en god del bedre men langt igjen. Har nå fått ned TSH til 10, F3 4,7 og F4 13,5

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    40

Standard uff uff å atter uff....

Ja ja fikk svar på blodprøvene idag. TSH har gått ennå mere opp. Den er nå på 9,26. Ft4 er på 12,3. Skjønner av dette at stoffskiftet mitt går ned og blir lavt nå. Siste prøve, tatt i forrige uke, var TSH på 7 og noe og Ft4 på 14 og noe. ( Husker ikke jeg ) Sliter veldig... Er livredd for at jeg skal bli like dårlig som jeg var da jeg fikk diagnosen, men håper ikke det..... Sliter meg gjennom dager på jobb, jobber i helsevesenet, men etter seinvakt i går måtte jeg bare kaste inn håndkleet. Så idag måtte jeg holde meg hjemme. TRAGISK.Har så lav selvtillit nå ....... Vil ikke dette jeg.... å hvor jeg skulle ønske å bli den gammle meg igjen.. sliter masse med at folk ikke skjønner meg også.. de sier det ikke med rene ord, men jeg ser det på holdningene deres. Min dose på levaxin har vært 100 mg/ 3ggr og 150mg/4ggr i uken. Skal nå øke til 150 mg daglig. Håper jeg blir raskt bedre.....
    Ja ja det er veldig godt å få inn her å skrive noen ord. At jeg ikke har funnet denne siden før......

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Skjønner at du sliter!... Føler at jeg kjenner igjen alle symptomene fra jeg var veldig dårlig. Det er nesten synd at ikke sykdommen vises bedre utenpå! Da hadde man nok fått mye mer forståelse fra vanlige folk!

Ser ut som om du har noen doseøkninger foran deg, ja. Ta det pent og forsiktig... Selv bruker jeg 175 mg. daglig - og føler meg ganske ok.

Lykke til!

Lignende tråder

1. Prøver, prøver og atter prøver....
    Av Tiffen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 14-12-07, 23:10
  2. atter et spørsmål om maks oppdosering av levaxin igjen:=)
    Av isa1 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 22-02-07, 16:31

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn