Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
20-09-06, 20:33 #1
kort forklaring på hva hypotyrose er
Ikke alle vet hva hypotyrose er. Er det noen som har en kort, grei måte å forklar dette på som alle kan forstå?
-
20-09-06, 20:44 #2
Jeg forklarte det for en far i barnehagen slik: Det skjer det samme med meg som det gjør for bjørner når de legger seg for vinteren, bare at jeg ikke våkner pga at det blir vår.
Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
20-09-06, 20:47 #3
Off da, heisann
det hørtes veldig trist ut ,men en veldig søt måte å forklare det på da...
-
20-09-06, 23:02 #4
Tror at man bør komme seg vekk fra slike fagtermer som hypothyreose. Særlig når vi skal forklare hva det er for andre. De fleste har hørt ordet forbrenning. Det er en viktig del av hypothyreosen.
For ordens skyld, så betyr hypo = lav og thyreose bare "noe med thyroideakjertelen".
Det betyr bare at ovnen ikke er så varm som den burde være og ingenting om hvorfor. Det kan godt være at skogen har sluta å vokse for den del, så det er en sekkebetegnelse som trenger en utdypende forklaring åkkesom.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-06, 12:17 #5
Jeg, på min side, er forsiktig med å gå inn på det med forbrenning, fordi jeg har inntrykk av at folk da misforstår og tror jeg prøver å bortforklare at jeg har lagt litt på meg, at jeg innbiller meg at det er noe i veien med forbrenninga mi, og har funnet en "betegnelse" som jeg kan skylde på for dette.. "Jeg ser jo frisk ut, ikke sant!!" Opplever at jeg blir bagatellisert hvis jeg nevner dette med forbrenning/metabolisme osv. Synd at det skal være slik, men slik er det altså.
Det jeg pleier å gjøre (det vil si, jeg tok meg plutselig i å gjøre det, ikke bevisst) er å peke på halsen/skjoldbruskkjertelområdet, så sier jeg noe a la
"Du ser det området der?"
"Ja?"
"Der legger skjoldbruskkjertelen. Hos deg, og andre friske mennesker, produserer den thyroxiner. Thyroxiner er hormoner vi mennesker trenger for å fungere normalt, og ha energi og krefter."
...
"Hos meg har den sluttet å produsere disse hormonene. Dette gjør at jeg ikke alltid orker det du orker, noen ganger sliter på jobb (eventuelt skole) og at jeg ikke alltid har overskudd til å være sosial som før."
"Ã…. Det er jo forferdelig. kan de ikke gjøre noe? (eller noe i den duren, vanlig reaksjon)"
"Jo, jeg får tilført hormoner i pilleform. De er ikke så gode som de ekte, de man produserer selv, men de hjelper. Jeg blir bedre og bedre, men det går ikke så raskt, dessverre."
Så forklarer jeg litt om andre symptomer/fysiske plager, men her stopper forståelsen/interessen dems, og de begynner å ane ugler i mosen. De ser ikke sammenhengene. Derfor holder jeg meg vanligvis til kortversjonen, altså den jeg har demonstrert.
Noen ganger tilpasser jeg også forklaringene etter hvem jeg snakker med.
Håper du finner din måte, som gir deg forståelse =)
Lignende tråder
-
Haha, endelig en forklaring på merkelige symptomer!
Av Lilje i forumet Lavt stoffskifteSvar: 135Siste melding: 18-11-08, 11:03 -
Liste over alle prøver man bør ha, og med forklaring?
Av Tira i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 07-03-08, 14:10 -
hva heter hypotyrose på engelsk?
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 21-09-06, 11:45 -
Dårligere immunsystem ved hypothyreose?
Av cathrin i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 32Siste melding: 03-08-06, 18:52
Svar med sitat
Bokmerker