Viser søkeresultater 1 til 10 av 153
Tråd: Hashimoto's siden 2003
-
08-03-11, 19:08 #1
Hashimoto's siden 2003
Hej, jeg er ny her på siden.
Jeg har taget kombineret T4 og T3 i nu ca. 5 uger.
Tidligere har jeg været på ren T4 siden 2004, men efter ny eltroxin fik jeg problemer og har prøvet Euthyrox og er nu på Eferox fra Tyskland sammen med Liothyronin (T3).
Pt tager jeg 150 mkg T4 dagligt til natten og 10 mkg T3 dagligt fordelt på 5 mkg til morgenmaden og 5 mkg til frokost.
Jeg har netop i dag fået svar på blodprøver fra d.3.3.11:
T4 frit 03 03 2011 P-Thyroxin(frit) 21.3 pmol/l GV.: 9.1 - 23.8
T4 total 03 03 2011 P-Thyroxin 156 nmol/l GV.: 60 - 160
T3 total 03 03 2011 P-Triiodthyronin 2.7 nmol/l GV.: 1.0 - 2.6
TSH 03 03 2011 P-Thyrotropin (TSH);(IRP 80/558) 0.016 mlU/l GV.: 0.350 -
4.00
Jeg havde taget T3 tre timer inden blodprøverne, så nu er jeg i tvivl om, om jeg kan bruge T3prøven til noget?
Jeg håber denne kombination kan hjælpe mig, men ligesom Gitte oplever jeg meget kraftig hjertebanken, efter jeg er begyndt på T3 - samtidig har jeg fortsat symptomer på for lavt stofskifte. Mine primære symptomer er ekstrem træthed/udmattelse efter meget lidt aktivitet, problemer med at gå (tunge, stive muskler i ben), fordøjelsesproblemer/meget oppustet mave, koncentrationsproblemer, let stresbar, hævede slimhinder i næse/bihuler, kolde hænder og fødder, indimellem kuldskærhed (bedre efter T3), hårtab, tør hud, kvalme, hovedpine, utilpas efter anstrengelse (bliver helt bleg og kuldskær, hvis lavet for meget/været social med andre mennesker forlænge) osv.
Er der nogen, der har en mening om, hvor lang tid, man skal give denne kombi mulighed for at virke? Og om det er ok at ligge højt/over normalområdet med T3?
Jeg har lavt ferritin og jern - ferritin under normalområdet, så det kan måske være noget af problemet...
Jeg har lavet spytprøvetest for binyrer - og den viste lidt forhøjet cortisol sen eftermiddag og aften. Dette kan måske også være et problem...
Jeg forsøger at få min endokrinolog til at tage prøve for reverse T3... tænker, at det måske kan være problemet?
Vil meget gerne høre jeres tanker!
Tak ;)
Sharon
-
08-03-11, 20:21 #2
Sv: Mange spørgsmål mht T3
Ja, måske reverse t3. Eller måske at du bare ikke trives med syntetisk medicin? Bare en tanke. Nogle af dine symptomer lyder - i forhold til mine egne erfaringer - lidt sådan, fx det med den oppustede mave og 'kolde hænder og fødder, indimellem kuldskærhed'. Nogle af dine symptomer lyder som om, det er noget med binyrerne, her tænker jeg på det, du skriver om kvalme, 'bleg og kuldskær, hvis lavet for meget/været social med andre mennesker forlænge)' Og kortisol skal være højest om morgenen, efter hvad jeg har forstået. Men mange her kan alt det bedre end jeg

Dine tal ser da ellers meget pæne ud? Men jeg synes, du skulle lade være med at tage medicin inden blodprøven. Jeg har set, mange anbefaler, at man skal være medicinfastende til blodprøven, og det gælder nok ikke mindst, hvis man tager t3-tilskud eller thyroid.
Jeg ved ikke, hvor lang tid der 'skal gå', før kombinationsbehandling virker. Så vidt, jeg kan se herinde, er det helt forskelligt fra person til person hvor hurtigt eller godt noget som helst virker. Så der er grænser for mængden af færdige svar.
Nielsigne
-
09-03-11, 09:18 #3
Tak for dit svar! Og du har jo desværre ret - der findes ingen klare svar- vi må alle prøve os frem hver især og håbe, vi rammer rigtig på et tidspunkt.
-
09-03-11, 10:46 #4
Hej Sharon
..og I andre.
Lyder ikke godt Sharon, at du fortsat har så mange symptomer selvom dine tal er fine. Det kunne vist godt tyde på at binyrerne ikke er helt så godt rustede?
Jeg er lige kommet hjem fra lægen hvor jeg fik en akuttid. Har oplevet ekstrem hjertegalop og smerter på en utrolig lav dois T3, men føler mig meget overdoseret. EKG var normal (selvfølgelig var der ingen uro i hjertet i det øjeblik), så lægen så synes at alt var fint. Han synes ikke at der skulle tages blodprøver, da jeg kun har taget T3 i 3 uger, og virkningen vil ikke kunne ses så hurtigt siger han.
Jeg er mat, træt, diarre og sitren/uro. Tror jeg stopper mit eksperiment med T3 - helt vildt så voldsomt jeg reagerer (tager kun 3-4 mikrogram dagligt). Oplevede nogle fantastiske dage i starten, men har det slemt nu og har måttet tage en sygedag fra jobbet.
Øv
Ja kroppens kemi er virkelig svær at styre. For mig har T3 ikke været en god løsning. Øv.
God bedring til dig Sharon.
Det lyder som om at du er på sporet af noget med dine binyrer og din lave ferritin. Så vidt jeg har læst mig til skulle begge dele kunne symptomer som dem du har. Håber du har en god læge der kan hjælpe dig videre.
Med venlig hilsen
Gitte
-
09-03-11, 11:11 #5
Det lyder som en beskrivelse af et klassisk eksempel på T3-resistens (dvs. blokerede T-receptorer).
Hvis man er længe gået med hypothyreosens "subkliniske" tilstand (dvs. medicineringen var i virkeligheden for lav) og underskud af T3 er blevet "kronisk", da bliver et stort antal af T-receptorer i cellerne "lukket ned" for. Kun tilstrækkeligt "lang" tid med frit cirkulerende T3 kan animere kroppen til at "aktivere" (genåbne) receptorerne igen. Spørgsmål er så, hvor længe man kan holde til at tåle det som ligner overstimulering af hjertet. Her har jeg ingen "gode råd" fordi det eneste som kan "overtale" kroppen til at genåbne T-receptorerne er tilstedeværelse af T3 i blodomløbet og det kan tage lang tid.
Læs gerne Uten reseptorer - ingen hormonpåvirkning
Gitte. Der er ikke andet for (mener jeg) end at få sin læge til at udskrive recepten på Thyroid/Glostrup og får medicinen tilsendt fra Glostrup Apoteket. Den er "T3-mild" dog samtidigt ledsaget af alle de andre stoffer, som en sund skjoldbruskkirtel indeholder og samspiller indbyrdes med. Kan evt. være nyttigt at kombinere Thyroid/Glostrup med synt. T4, for at opretholde tilstrækkelige højt T4 uden at overskride hvad din krop kan tåle af T3 fra Thyroid.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-03-11, 12:10 #6
hej anisa
..og tak for svar. Har også tænkt at Thyroid vist også snart er eneste udvej. Trapper langsomt ud af T3, tør ikke andet nu. Det føles klart værre at være for høj end for lav, selvom lav heller ikke er nogen fornøjelse
Skal lige have en pause, og samle mig sammen til/finde ud af omjeg orker at kæmpe med lægen igen-igen.
Med venlig hilsen
gitte
-
09-03-11, 12:54 #7
Hej Sharon
Undskyld hvis jeg kom til at kapre din tråd. Det har ikke været min hensigt. Jeg er også ked af at jeg ikke har kunnet hjælpe dig med dine T3 spørgsmål, er nok selv ret forvirret.
Interessant det du skriver om reverse T3, håber du får endokrinologen til at teste det. Er spændt på at høre om det..
Med venlig hilsen
Gitte
-
09-03-11, 18:46 #8
Kære Anisa og Gitte - tak for jeres svar - og Gitte, det er helt ok - det er jo lidt det samme problem, vi står med.
Jeg kan godt forstå, du stopper med T3, hvis du har så voldsomme reaktioner. Håber, at naturligt hormon vil virke bedre for dig - jeg regner også med at nå til det i sidste ende, med mindre det utrolige skulle ske, og jeg får det rigtig godt på T4/t3...
Jeg prøver at give det lidt tid endnu for at se, om der sker en bedring - og så kæmper jeg videre med min endo i forhold til at få taget de rigtige prøver.
- Sharon
-
23-03-11, 08:09 #9
Hei Sharon,
det virker på meg som du har problemer med binyrene. Mange som har det her inne, har nettopp påvist høye verdier på kvelds- og nattestid, når verdiene skal være lavest. Binyreproblemer er noe herk, men man kan bli bedre ved rett behandling. Jeg håper du møter en lege som er villig til å la deg prøve hydrocortison. Ingen ideell løsning på sikt kanskje, men et MUST når man er helt nede for telling og binyrene er dødsslitne og jobber på spreng. Hydrocortison hjelper til å snu den stadig nedadgående spiralen. Så kan man heller trappe ned/av når tiden er moden.
Bytt også medisin til naturlig tyroid. Du har ingenting å tape på det, så dårlig som du føler deg nå. Huff, føler med deg, og ønsker deg virkelig masse lykke til! Det er en skam at din endo ikke kan behandle deg bedre.
-
24-03-11, 08:34 #10
Tak Berit - jeg har nu bestilt tid hos en belgisk læge, som forhåbentlig vil sætte mig i den rigtige behandling.
Ærgerligt at den ikke er til at få her i Danmark.
Lignende tråder
-
Hyper 2003. Blev det behandlet alt for langt ned. 2010 Erfa Thyroid
Av Pjevs i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 22Siste melding: 07-05-10, 22:07 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44 -
Hyper siden -92 hypo siden -98
Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 97Siste melding: 21-11-09, 11:45 -
Lavt stoffskifte siden 2003
Av Anee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-11-09, 09:01
Svar med sitat

Bokmerker