Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Norge
    Meldinger
    22

Standard Armour Thyorid - omregning av dosering fra Levaxin

Hei

Jeg har klart å overtale en lege om å skrive ut Armour Thyorid, men han er usikker på doseringen.

Er det noen som vet hvilken dose jeg skal ha av dette når jeg idag får 0,50 / 0,75 mcg Levaxin annen hver dag? Skulle nok ha ligget litt høyere men tåler medisinen dårlig å sliter med doseøkninger.

TSH var 1.6 ved siste måling, FT4 17 og FT3 4.1.

Takk for hjelpen!

Hilsen "fersking" Bethen

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Hei

Det står mye om det her:

http://web.archive.org/web/200812310.../dp/000016.htm

Jeg ville prøvd med et 1/2 grain til å begynne med, og så forøkt å se om jeg hadde tålt å øke med et 1/4 etterhvert.
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er han sikkert.
    Årsaken mener jeg er at de lærer ikke å dosere etter pasientens kliniske status. De bruker blodprøvesvar og sammenlikner disse opp mot de gjennomsnittlige verdier som et antall antatt friske har. Noen behandlere holder seg slavisk til blodprøver og ser helt bort fra pasientens kliniske opplevelse.
    Du er av de heldige som har en lege som vil vurdere alternativer når en av pasientene ikke responderer godt på skolebehandlingen.

Bruk og dosering av Armour er ikke forskjellig fra Levaxin.
    Oppstart på Armour er heller ikke forskjellig, men overgang fra Levaxin til Armour, som vel er det eneste aktuelle alternativ i Norge kan man si mye om - og det er også sagt.

Jeg ville beholdt en liten dose Levaxin i en fremtidig thyroxindose.
    Gå ned til 25 eller 50 mcg/dag på mandag. Så lav dose som du har ville jeg vurdert 25 eller kanskje null ? Du har svært lav Levaxindose nå fordi du ikke tåler den ? - da er det sikkert ikke noe sjakktrekk å beholde noe. Iallfall ikke til å begynne med.
    Jeg tålte heller ikke Levaxin og startet på rein Armour. Nå vil jeg prøve litt Levaxin fordi jeg har høye verdier av fT3.

Allmennt ville jeg gått ned fra den vanlige Levaxindosen til den reduserte dosen i to dager før jeg begynnte med 30 mg Armour/dag i tillegg, og gått på dette ut uka.
    Neste mandag ville jeg økt Armourdelen til 60 mg/dag og gått på dette til jeg kunne analysere symptomene sikkert.
    Det kan ta tid. Jeg opplevde å gå på Armour som ganske anderledes og følte meg meget bra på svært lave blodprøver.

Når det gjelder deg er det jo usikkert hvor stor dose du havner på.
    Mine tanker omkring din situasjon er at det kan hende du ikke får nok thyroxin nå fordi du ikke tåler Levaxin, så en må ha i hodet at du kan ha et normalt behov for Armour. Likevel er det ofte best å begynne sakte og dosere etterhvert som du kjenner for å øke. Disse symptomene må du prøve å lære deg, og det kan jo koste litt feiling - og tid.....og gå på tolmodigheten løs !

Dette systemet gir andre blodverdier enn det legen har lært.
    TSH blir svært lav fordi man også får T3.
    Om behandleren tross den lave TSH faller for fristelsen til å øke doseringen tror jeg det er lett å bli overdosert.
    Tas det hensyn til TSH og dosen reduseres, får du for lav dose og resultatet blir at du antar at Armour ikke passer for deg og slutter med det.
    Etter min erfaring er det best å lære seg å finne ut av det selv, men en må ha sterk nok selvkontroll til å ta det svært sakte og rolig å bare øke i små steg. I starten er det lurt å se blodprøvene, men ikke la seg styre av dem.

Armour inneholder alle kjertelens produkter.
    60mG inneholder 38 mcg T4 + 9 mcg T3 og mindre mengner av de andre.
    Noen regner 60 mg Armour = 75 mcg Levaxin, men dette er bare en grov overforenkling.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Norge
    Meldinger
    22

Standard

Takk for gode svar, det var akkurat dette jeg trengte.

Jeg kommer til å ta det rolig med opptrappingen av Armour. Det er vanskelig fordi jeg har en annen alvorlig sykdom som gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte. Jeg tror nok det stemmer at jeg i de to årene jeg har gått på Levaxin har vært noe underdosert, siden jeg ikke tåler den. Håper på at dette kan gjøre meg bedre.

Jeg har forstått at mange leger ikke ønsker å skrive ut Armour. Jeg ville imidertid gjøre et forsøk hos endokrinologen min, og jammen sa han ikke ja. Det satt imidertid langt inne, så jeg forstår at jeg har vært heldig.

Hilsen Bethen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

AHHHH
    Skrevet ut av endokrinolog ?
    DET er relevant spesialist - SØK å få Armour på blå resept med en gang - det tar tid å høre noe fra disse derre !
    OG - kjempefint å høre litt fra saksgangen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen
    AHHHH
    Skrevet ut av endokrinolog ?
    DET er relevant spesialist - SØK å få Armour på blå resept med en gang - det tar tid å høre noe fra disse derre !
    OG - kjempefint å høre litt fra saksgangen.
    Høh! Brevet med søknad om refusjon for meg var ikke engang skrevet av meg. Det ble skrevet av overlege endokrinolog på Thyreoideaklinikken på Aker.

Så det holder ikke, nei. Og ikke hadde jeg prøvd syntetisk T3 heller, så det kunne jeg bare glemme.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Men i min sak var noe av avslagsgrunnen at "relevant spesialist" manglet.
    De bruker noe vikarierende argumenter.

Likevel ville jeg søkt - det må være grenser for hvor mange de kan avvise uten å gå inn i sakene.
    Jo fler avslag, jo mer uttynnet blir begrepet "nyttig for alle" i den nye Blårevordningen. Om den nå er så ny da.......

Om jeg får låne tråden litt :
    Du gikk over til ren Armour og så på coctail ?
    Hvor mye reduserte du Armour med når du blandet inn Levaxin ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

I England, som har noe lignendne helsevesen som vårt (tja) , rekker det at legen skriver at thyroxin er "unsuitable". De stoler altså på legen. Men de som har fått på bl resept har hatt større problemer , enten har de ikke tålt syntetisk, eller ikke hatt bra virkning.
    Man kan jo poste på et britisk forum og spørre hvor mange som har fått og hva kriteriene var.

Kan jo være taktisk lurt å ha prøvd liothyronin etter vår erfaring, samt at man må ha hatt en relevant spesialist (indremedisiner eller endokrinolog) såvidt jeg har skjønt. kanskje de godtar andre men kan ikke komme på flere.

Hvis man er veldig følsom må man gå sakte fram og enten begynne med en halv grain eller bytte ut små mengder levaxin med små mengder Armour om gangen.
    t3 er mye mer virksom enn t4 så man kan få noen overraskelser men går man sakte fram så pleier det dog å gå greit. (Fra forumene)

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Standard

I siste nummer av Thyra står det en artikkel om Armour Thyroid og Lars Omdal har laget en egen veiledning for leger om bruken av Armour for NTF (Norsk Thyreoideaforbund).

Pasienter som ønker å prøve Armour kan derfor be NTF om å oversende veiledningen til legen.

Gitte

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Norge
    Meldinger
    22

Standard

Hei igjen

Ref. diskusjonen om blå resept.

Jeg har i grunn regnet med å måtte betale det selv, men det skader jo ikke å prøve. Hvor/hvordan søker man om dette? Venter i så fall til jeg har fått klarhet i hvordan medisinen fungerer for meg.

Uansett er det en ordning for hvite resepter som visstnok ikke er så godt kjent. His man går over et beløp (ca 1700) i året, får man dekket 90% av overskytende fra NAV.

Er det noen som vet hva Armour koster?

Når det gjelder å beholde evt. legge til en liten dose Levaxin er jeg klar over dette. Tenkte jeg skulle vente å se hva som skjer med blodverdiene mine. Hvis T4 går ned eller T3 opp er vel det aktuellt. men hva bør T3 være ideellt sett? Min er 4.1 og det er jo i nedre del av normalområdet. Legen nekter imidertid for at det er lavt så lenge det er over 3.5.

Hilsen Bethen

Side 1 av 3 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn