Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Threaded View

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    23

Standard Lav T4 og høygravid

Hei!

Jeg er gravid i uke 38, og fikk nettopp påvist litt lavt stoffskifte (TSH 1,8 og fT4 8,9). Eller, sykehuset der jeg går til svangeskapskontroll er kun opptatt av TSH og sier det er normalt, fastlegen min mener T4 er litt for lavt og vil medisinere meg etter fødselen. Jeg har aldri hatt problemer med stoffskiftet før, og siden TSH fortsatt er såpass lav så tipper jeg at jeg ikke har hatt dette lenge. Jeg forstår det også slik at det på ingen måte er alarmerende lavt, med tanke på fosteret. Jeg har litt symptomer på lavt stoffskifte nå, men det er jo vanskelig å si om det er graviditetssymptomer...

Er det vanlig at T4 synker under graviditeten? Leser jo at de med hypo må øke medisindosen, men vet ikke om det er pga lavere T4 eller av andre grunner. Er altså 8,9 spesielt lavt for en høygravid kvinne?

Jeg har forstått at noen får stoffskiftesykdommer etter fødsel (post partum) og at dette ofte går over. Kan liknende problemer med stoffskiftet også oppstå i graviditeten? Er det i så fall grunn til å håpe at dette er noe forbigående, eller må jeg regne med å ha lavt stoffskifte resten av livet? Jeg er litt redd for at hvis jeg medisinerer dette nå, så hemmer jeg min naturlige produksjon av tyroksin, og risikerer at problemet blir permanent. Er det en reell problemstilling? Bør jeg insistere på å se det an litt før jeg tar medisiner?
    Sist endret av sis; 26-09-13 kl 23:25
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn