Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Melatonin - godt eller ikke?

Hej
    Det er lidt sært med melatonin; nogle siger, det er farligt for os med autoimmune sygdomme, andre at det er vældig godt ...

Fx skrev lehman i tråden Hashimoto's encefalopati https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11182
    Sitat Opprinnelig skrevet av lehman Vis post
    Jeg tager tilskud af perikon hver dag m.h.b på at få melatonin beholdningen op - det har hjulkpet på søvnen - husk autoimmune sygdomme ikke må tage rent melatonin men ved at undersøge det fandt jeg ud af at perikon får kroppen til selv at producere og det er ufarligt.
    Jeg har hæftet mig ved denne generelle advarsel mod melatonin. Den findes mange steder - at vi som har en autoimmun sygdom ikke bør indtage melatonin. rexxy69 skriver vist også om det et sted.

Jeg har ikke hele tiden været opmærksom på denne advarsel og havde brugt melatonin i et stykke tid, da jeg opdagede, at jeg vist ikke burde. Men det skyldtes jo, at jeg havde læst, at melatonin skulle være rigtig godt til alle (og jeg fik også først for nylig at vide, at mit for lave stofskifte skyldes en autoimmun sygdom)

Faktisk har jeg læst, at melatonin er fremragende MOD autoimmune sygdomme. Det var på det åbenbart nedlagte dsgnet.dk hvor der sådan ca stod:

"Det naturlige, hormonlignende signalstof melatonin, der dannes i koglekirtlen – pinealkirtlen – i hjernen kan have en meget positiv virkning ved autoimmune sygdomme. Det oplyste professor Walter Pierpaoli, der i mange år har forsket i melatonin, på konferencen Health Trends 2002. Melatonin kan blandt andet vist sig at kunne genoprette funktionen af skjoldbruskkirtlen hos kvinder i alderen fra 42-62 år, så den bliver som hos unge. Melatonin er vores stærkeste selvlavede antioxidant."
    I dag har jeg fundet teksten på radiodoktoren.dk/radiodoktoren http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...kifte-for-lavt

Ja, jeg er i tvivl om, hvad der er rigtigt. Men har ingen problemer med melatonin - selvom jeg synes, 3 mg er for meget, hvis det ikke er med time-release som fx denne, der er fremragende: http://www.lef.org/Vitamins-Suppleme...d-Release.html

Perikon er fremragende, hvis man kan tåle det. Jeg kender en, der ikke kan og som ellers brugte det som alternativ til såkaldte lykkepiller - men som desværre fik nøjagtigt samme bivirkninger af perikontabletterne som af de andre piller. Når det gælder perikons effekt på melatoninbeholdningen, må det være perikons evne til at skabe lysfølsomhed, der så har denne positive effekt. Det lyder sådan set godt ... men mere lysfølsom end jeg er i forvejen, har jeg ikke lys til at blive. Så jeg hælder til melatonin ... Men har en lille, ubehagelig tvivl. Hvad siger I derude?

Nielsigne

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Melatonin - godt eller ikke?

Joda - jeg bruker flytende melatonin.
    Mener Anisa skrev at det beste var å ikke innta mer enn 1 mg
    Jeg bruker 3 mg - men skal følge med i denne tråden.

Er perikon reseptbelagt (syntetisk) medisin
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Melatonin - godt eller ikke?

Hej Kevlin

Tak for dit svar.

I den tekst, jeg refererer til og som har ligget på dsgnet.dk og nu på radiodoktoren.dk, hedder det sig faktisk, at melatonin dels er glimrende mod autoimmune sygdomme, dels at det faktisk er en god idé - også i disse tilfælde - at tage 3 mg hver aften.

Hvad der så er bedst ... tja. Her er vi alene igen. Men jeg føler ikke, det skader mig - ser fx meget bedre ud, når jeg vågner efter en nat med melatonin

Men skal passe på at afstemme mængden med den tid, jeg har / kan få at sove i, da jeg ellers er vældig søvnig hele dagen .... 3 mg kræver for mig en meget lang nats søvn for at 'sove den ud'. Oftest knækker jeg et stykke af en pille, og så er det ca ½-1 mg, jeg tager. Men de nævnte kapsler fra Life Extension er virkelig gode ... Pga time release. Samt åbenbart milde tablethjælpestoffer (jeg er frygtelig følsom over for alt det, piller æltes sammen af!) Men de 3 mg kræver bare min. 9 timers søvn og lidt til ...

Nielsigne

Lignende tråder

1. Melatonin
    Av Trygve i forumet Melatonin
    Svar: 47
    Siste melding: 20-11-11, 23:12
  2. Har de ikke peiling, eller?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 15-06-09, 06:08
  3. Operasjon eller ikke
    Av Dahlia i forumet Operasjonssalen
    Svar: 5
    Siste melding: 30-04-07, 18:48

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg