Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Tråd: Ray Peat Diet

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    50
    Meldinger
    4

Question Ray Peat Diet

Hej til dette forum, jeg er ny her og dette er mit første indlæg.

Jeg ser at forummet anbefaler Ray Peat's hjemmeside, og det støtter jeg 100%. Jeg kom i kontakt med Ray Peat for mage år siden, fordi jeg havde fået lavt stofskifte efter en række infektioner. Ud over t3/t4 kombinationsbehandling, anbefaler Ray Peat en ret anderledes kost - som jeg selv har levet efter i mange år. Med hensyn til god søvn, så kan man spise noget salt og sødt før sengetid. Det vil nedregulerer adrenalinet, som er det der kan være højt hos os med lavt stofskifte. Det kunne for eksempel være mælk med honning og nogle salt kiks eller salt ost.

Mvh
    Benedicte
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Ray Peat

http://www.raypeatforum.com/forum/vi...3d9a8b30b8dad6
    http://peatarian.com/1170/what-are-ray-peats-musts

Siden jeg er født naturlig nysgjerrig, så måtte jeg finne ut hva denne dietten består av.
    I dag vil en slik diett ikke være mulig for meg og leve etter pga at dietten bruker karbohydrater som næringskilde.

Ser også at mange får vektøkning på dietten, noe som ikke akkurat hjelper alle de med lavt stoffskifte som har fått ekstra kilo takket være sykdommen.
    Prøvde og finne ut hvilken type lavt stoffskifte dietten skal fikse, men det fant jeg ikke. Fant bare "nå som jeg har thyroidproblemet under kontroll" og lignende utsagn.
    Noen som har lyst til og utdype denne dietten?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Ray Peat

Oj, oj, oj... Ved ikke hvorvidt man kan sætte lid til netop dette link, hvor det er en tredje person der beskriver Ray Peats anbefalinger: "Peat is a big fan of dairy" eller " He is a big fan of (refined) coconut oil..." Hvad mon er andres fortolkning af Peats begrundelser for at acceptere eller afvise bestemte fødevarer.

Jeg komplet faldet af da jeg læste at...

"Peat is a big fan of dairy. He prefers milk with no added vitamins, raw if you can get it, but uses standard pasteurized-homogenized when there’s no alternative." Hvordan kan han på en og samme tid præsentere et ønske om tage vare på sit og andres helbred, og på den anden side blåstempler han homogeniseret mælk, hvor mælkefedtet er slået til så små dele, at de fiser ufordøjet fra tarmen og ind i blodet hvor de holder immunsystemet i fuld beskæftigelse indtil det bliver overbelastet og svækkes, så selv forsvar mod "legitime" indtrængere i kroppen bliver ineffektiv?

"He is a big fan of (refined) coconut oil..." Hvad er der galt med u-raffineret kokosolie, siden Ray Peat foretrækker den raffinerede?

• Han fraråder også "muskel-kød" og anbefaler i stedet gelatine pulver. Ved manden ikke af hvad gelatine fremstilles? Så godt som alt slagteriaffald bliver til kogt til gelatine. Intet må til spilde og største parten af verden "industriel" gelatine produceres i Kina der så sælger sin gelatine til Vestens fødevareproducenter. I disse halal-tider endda det meste af gelatine i industriel produktion fremstilles af kvæg - hud, sener, ledbånd, knogler og guderne ved hvad ellers. Hos kvæg smittet med Creutzfeldt-Jakobs findes prioner i knoglemarven, cerebrospinalvæske og i hjernen... Da prioner ikke er levende organismer, kan de ikke uskadeliggøres af hverken kogning, stegning, microbølger eller radioaktivitet. Prioner skal brændes lige som antrax (miltbrand), for overhovedet at kunne komme af med dem.... Jeg køber i-n-t-e-t som indeholder gelatine og hvis jeg gerne vil tilberede noget, hvor gelatine indgår som ingrediens, bruger jeg æble-pektin i stedet. Og jeg læser altid varedeklarationer. På den måde har jeg opdaget at f.eks. græsk eller tysk tzatziki jeg ellers var superglad for, af en eller anden mystisk årsag nu fremstilles tilsat gelatine. Det samme gælder de fleste danske og svenske syrnede mælkeprodukter... No thanks.

• Så ser jeg at han fraråder grøntsager der er dampet eller rå, og anbefaler kogte grøntsager i beskedne mængder. Jeg ved bare, at de fleste kogte grøntsager forvandles under kogningen fra lavglykæmiske (ikke triggende insulin) til højglykæmiske (intenst triggende insulin) som f.eks. gulerødder. Rå = GI 18 Kogte = GI 85. Det samme gælder alle rodgrøntsager og også frugt - hvor kogte frugt har et højt GI mens rå frugt har lavere. Ray Peat (iflg. referat i linket) anbefaler at erstatte rå frugt med kogt.

• Ray Peat sætter også lighedstegn mellem flerumættede fedtsyrer af animalsk og vegetabilsk oprindelse. Det betyder at han fraråder at spise fede fisk, men hvor skal så omega-3 komme fra i kosten? Tunfisk er rig på omega-3, men bliver det ikke for ensidigt? De fleste vegetabilske kilder til omega-3 er også rige på de flerumættede fedtsyrer, som man skal jo undgå ved ikke at spise fed fisk... Æg/æggeblommer er heller ikke længere så rige på omega-3 som de var før foderleverandører begyndte tilsætte soja og raps til foderet, også det økologiske, mens æglæggende hønsehold på græs findes nærmest kun til husbehov.

Indtil videre og med udgangspunkt i Pingvinens link, ser jeg at aktuelt er jeg kun uforbeholdent enig med Ray Peat i at fuldstændig af forvisse flerumættede planteolier fra kosten, og i klar favorisering af smør og kokosolie, dog ikke raffineret som han angiveligt skulle være fan of. Den eneste "forarbejdet" planteolie jeg bruger er MCT-olie.

Jeg er faktisk overrasket over kontrasten mellem mit indtryk af Ray Peats kostanbefalinger, og alle de superinteressante artikler han har skrevet, og hvis spor har jeg svært ved at se i hans kostanbefalinger. Det er som om det er en person der har opstillet disse kostanbefalinger og en anden person der lod sig interviewe af Mary Shomon om diverse omkring hypothyreose.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    • Han fraråder også "muskel-kød" og anbefaler i stedet gelatine pulver. Ved manden ikke af hvad gelatine fremstilles? Så godt som alt slagteriaffald bliver til kogt til gelatine. Intet må til spilde og største parten af verden "industriel" gelatine produceres i Kina der så sælger sin gelatine til Vestens fødevareproducenter. I disse halal-tider endda det meste af gelatine i industriel produktion fremstilles af kvæg - hud, sener, ledbånd, knogler og guderne ved hvad ellers. Hos kvæg smittet med Creutzfeldt-Jakobs findes prioner i knoglemarven, cerebrospinalvæske og i hjernen... Da prioner ikke er levende organismer, kan de ikke uskadeliggøres af hverken kogning, stegning, microbølger eller radioaktivitet. Prioner skal brændes lige som antrax (miltbrand), for overhovedet at kunne komme af med dem.... Jeg køber i-n-t-e-t som indeholder gelatine og hvis jeg gerne vil tilberede noget, hvor gelatine indgår som ingrediens, bruger jeg æble-pektin i stedet. Og jeg læser altid varedeklarationer. På den måde har jeg opdaget at f.eks. græsk eller tysk tzatziki jeg ellers var superglad for, af en eller anden mystisk årsag nu fremstilles tilsat gelatine. Det samme gælder de fleste danske og svenske syrnede mælkeprodukter... No thanks.
    Tror du ikke gelatinanbefalingen kommer av at gelatin visstnok er en veldig lett tilgjengelig måte å få i seg glutamin på?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Tror du ikke gelatinanbefalingen kommer av at gelatin visstnok er en veldig lett tilgjengelig måte å få i seg glutamin på?
    Nope. Hans forklaring er, at muskel-kød er rig på cysteine, og derfor bør det undgås:

Meats like ground beef, steak, liver, and pork chops are rich in cysteine, which “turns off” the thyroid gland as soon as your body uses up it’s glycogen and ideally shouldn't be your main source of protein. Muscle meats such as chicken/turkey breasts should be eaten with the gelatin it comes with, or supplemental gelatin (see below), to balance out an anti-thyroid amino acid called tryptophan (which is also found in whey protein formulations). Traditionally, muscle meats are eaten with the fat, skin and the gelatin that they come with, so this is mostly an issue in first-world countries where we have protein powders and pure muscle meats readily available. Chicken liver contains such a small amount of fat it's okay to have in addition to or instead of beef liver (which should be consumed weekly). Pork or chicken once a week is okay if your metabolic rate (thyroid function) is good. When chicken is stewed, gelatin from the skin is valuable, and much of the fat can be skimmed off. With any of the muscle meats, including fish, gelatin is helpful for balancing the high cysteine, methionine, and tryptophan content.

Der er altså flere hundreder forskellige aminosyrer i kød, og jeg mener ikke at man kan fiske enkelte af dem op og betragte dem out of det biokemiske kontekst. Gelatine er hovedsageligt kollagen. Bl.a. indeholder den langt mindre BCAA (branched chain amino acids) end "muskel-kød". Uden nok af BCAA svært at regenere/genoprette muskelmassen og det er bare et eksempel. Flere andre (vegetabilske) kilder til BCAA er decideret goitrogene, så udvalget er ikke så stort igen. Ældre og gamle med de karakteristiske "slappe" muskler, har alle aldersinduceret BCAA-mangel, særlig vegetarer. Om anbefalingen af gelatine citeres Ray Peat for følgende begrundelse:

Regarding his recommendation of daily gelatin: For an adult, gelatin can be a major protein in the diet, since the need for cysteine and tryptophan decreases greatly when growth slows. Ox-tail soup (boiled for 4 or 5 hours) and lamb shanks have a good proportion of gelatin. I think most stores have gelatin in one pound packages or bigger, for example Great Lakes gelatin is usually around $11 per pound. If a person eats a large serving of meat, it's probably helpful to have 5–10 grams of gelatin at approximately the same time, so that the amino acids enter the blood stream in balance. Asian grocery stores are likely to sell some of the traditional gelatin-rich foods, such as prepared pig skin and ears and tails, and chicken feet. Although the prepared powdered gelatin doesn't require any cooking, dissolving it in hot water makes it digest a little more quickly. It can be incorporated into custards, mousses, ice cream, soups, sauces, cheese cake, pies, etc., or mixed with fruit juices to make desserts or (with juice concentrate) candies.

Absolut ikke noget for mig, og slet ikke som en universel anbefaling. Ikke med det kendskab jeg har til industrielt fremstillet gelatine.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Det lyder ulækkert ligefrem at tilsætte gelatine til alt muligt. Og undgå rigtigt kød ... Der er i det hele taget nogle af Peat-tingene, der lyder som noget mærkeligt noget. Jeg googlede også Peat i går og fandt et sted, hvor man anbefales at spise lever men indtage kaffe med mælk i forinden, sådan at optaget af jern bliver mindre. Det er muligt, nogle kan have glæde af det, men for mange andre er det ikke en særlig fornuftig løsning, tror jeg.

Med hensyn til at undgå fiskeolie og fede fisk må man lige tage tungmetallerne i betragtning; man må så at sige variere sit indtag af tungmetaller ... og dermed af fisk fordi det er forskelligt, hvad og hvor meget af hvad, hvilke fisk optager. Rovfisk (og hvaler) har de højeste niveauer af tungmetaller i det hele taget, og dvs. at fx tun ikke er sundt i store mængder - faktisk er der nogle, der mener, vi burde undgå at spise tun i op mod 100 år (!) for at slippe for at indtage de tungmetaller, de ulykkeligvis er bærere af. En fisk som fx sild bliver ikke ret gammel og bærer kun på lidt tungmetal i forhold til mange andre. Fedtet i sig selv er jeg ikke bekymret over - overhovedet. Hvis fiskeolie var dårligt, fik min mor det ikke så utroligt meget bedre af at indtage det som kosttilskud, så for mig at se ender den dér.

Nielsigne

Lignende tråder

1. The Atkins Diet (Dokumentar)
    Av Mod i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 13-04-13, 22:39
  2. Den kjøttetende Diet & Din Thyroid
    Av Hassan i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 20-06-11, 11:58
  3. interessant om low oxalate diet
    Av nora i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 04-11-07, 12:47
  4. interessant om low oxalate diet
    Av nora i forumet Emner startet av Nora