Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
  1. #1
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

    Standard Hvilken type D vitamin

    Heisann
    Har over tid brukt dette merket med d vitaminer, kombinert med dette. Når jeg først fikk påvist d vitamin mangel for snart 4 år siden brukte et annet, men fant ut at det var billigere å kjøpe fra iherb. Jeg har totalt brukt 3000ie per dag inntil jeg for tre-fire måneder siden oppdaget at d vitaminene nivåene ikke hadde steget på over 2 år. Tenkte på dette tidspunkt at jeg ikke brukte mer enn vedlikeholdsdose. Men nå når min 10 år gamle datter også har fått påvist d vitaminmangel etter å ha spist de samme pillene som jeg, begynner jeg å lure.

    Min datter har i tillegg også lav hematokritt, lavt jern og lav hb tiltross for tilskudd av jern gjennom hele høsten og vinteren også, så det bør utredes hvorfor hun tar opp dårlig. Undersøkelsen er jo tøff for en 10 åring og jeg vil derfor gjøre alt for å finne ut om dette kan ha andre årsaker før jeg utsetter henne for dette.


    Det hører med til historien at første gang jeg fikk påvist d vitaminmangel var for 13 år siden. Da forstod jeg ikke så mye av det. Spiste calsigran tabletter som jeg fikk kjøpt reseptfritt på apoteket i et halvt års tid, så regnet jeg med at det var ok. Når jeg fikk påvist dette pånytt for snart 4 år siden med en verdi på 23, skjønte jeg at dette hadde jeg gått med leeenge...Kanskje forbruker jeg derfor mer enn andre?

    Så til det jeg lurer på. Er det noen av dere som bruker samme merker som jeg med god erfaring?

  2. #2
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Question Sv: Hvilken type D vitamin


    Halløjsa Blondie

    Hvilken type D-vitamin-forbindelse blev målt hos dig og din datter? 25-hydroxy-vitamin D (25-OH-D) ? Eller 1,25-dihydroxy-vitamin D (1,25(OH)2D) ?

    Blev også PTH og calcium målt? Det er disse to, som afgør om der er tale om decideret mangel, eller blot en lav-normal værdi hos bestemte individer...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  3. #3
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

    Standard Sv: Hvilken type D vitamin

    Tusen takk for svar.

    Det er snakk om d3 varianten (husker aldri hvem som heter hva) Det er vel 25 OH? Den andre er vel D2? Hos meg ble det målt pth og kalsium. Må få gjort dette påvesla også, ser på nett at verdiene hennes gir indikasjon for å måle dette. Disse var helt normale hos meg tiltross for d vit på 23. Nå ligger den på 80. Hos min datter ligger den på 42 tiltross for 2000ie vinter og høst. Mistenker dårlig tarmopptak sett i sammenheng med lavt jern og hematokritt og hb. Hun er lav i vekt i forhold til høyde. Veier ca27 kg og har vært fulgt opp på helsestasjonen pga hun er så tynn.

  4. #4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Hvilken type D vitamin

    Jeg bruker akkurat det samme som deg Blondie. Jeg må bruke ca 35-40 000 IE i uka for å komme opp på et ok nivå på rundt 120.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  5. #5
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

    Standard Sv: Hvilken type D vitamin

    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

    Blev også PTH og calcium målt? Det er disse to, som afgør om der er tale om decideret mangel, eller blot en lav-normal værdi hos bestemte individer...
    Hei Anisa

    Jeg lurer på:

    Mener du da at d-vitamin er blitt lav fordi calsium og PTH er høy? Slik jeg har forstått det er det kroppens forsvar mot for høyt calsium og PTH (for at de ikke skal bli enda høyere).

    For du mener vel ikke at calsium og PTH blir høye fordi d-vitamin er lav?

  6. #6
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    54
    Meldinger
    108

    Standard Sv: Hvilken type D vitamin

    Jeg har tidligere anbefalt den jeg selv bruker fra Healthy Origin og siterer meg selv fra en annen tråd

    Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
    Jeg har vært hos legen og tatt ny blodprøve av D3-vitamin, og kan konkludere at for min del fungerer disse fra BigVits særdeles bra iom resultatet nå var økt fra 54 til 175 (ref 50-113) på drøyt 2 måneder, så jeg må ta det litt roligere med disse framover

  7. #7
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

    Standard Sv: Hvilken type D vitamin

    Mann 71: Tusen takk for anbefalingen. Jeg har sett det og lest det. Bruker fortsatt av lageret mitt etter USA tur i fjor:-) der det er betydelig billigere. ønsker derfor å vitet om det er tarmopptaket som er problemet eller merket.

    Lisbeth: Måling av PTH og kalsium i forbindelse med d vitamin mangel er anbefalt for å sjekke om årsaken ligger i et problem med biskjlodbruskkjertelen eller om man rett og slett ikke får i seg nok. Anisa kan nok svare deg på hvordan prøveresultatet ser ut, det måtte jeg i så fall lest meg opp på. Men jeg skal ihvertfall få tatt prøvene av min yngste, selv om jeg mistenker tarmopptaket som hovedproblem. De andre prøvene hennes tyder jo på det.

    Vigdis: har du vurdert merket til å være problemet? De har jo et godt renome. Eller har du erfart at du har dårlig tarmopptak ellers også?

  8. #8
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Hvilken type D vitamin

    Jeg tror jeg har dårlig tarmopptak. Jeg kjenner andre som har bra erfaring med samme merke. Men det er jo ikke alle fabrikanter som er like bra. Noen tipset meg om denne lenken http://www.kostdoktorn.se/nytt-oroan...elf-d-vitamin/

    Trots att flera andra test, inklusive ett som vi skickat, visat rätt innehåll tog jag genast bort SELF från sidan med rekommenderade tillskott för säkerhets skull när jag i månadsskiftet oktober/november fick höra om kopplingen till de finska preparaten. Senare kom ett omtest som åter visade noll innehåll av D-vitamin i de finska motsvarigheterna till SELF. De verkar alltså ha lyckats glömma ingrediensen D-vitamin i sina tabletter. Inte alltid (eftersom andra test varit ok) men vid minst ett tillverkningstillfälle.

    Idag rapporterar DN och Testfakta något mer oroande: SELF D-vitamin på 5 000 enheter visades i dagens test innehålla nästan dubbla mängden D-vitamin, 9 300 enheter per tablett. Det betyder att man oavsiktligt kan överdosera om man tar onödigt stora doser!
    At et preparat i en test har null av det det skal inneholde, og i en annen test har dobbelt opp, er ikke bra
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  9. #9
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

    Standard Sv: Hvilken type D vitamin

    Tusen takk, Vigdis. Har også bitt meg merke i flere lignende artikler på nett. Derfor skal man være skeptisk. Det er vel derfor jeg har holdt meg til NOW også. Det er mange som har gode erfaringer med dette merket. Men det stopper meg ikke fra å være skeptisk...

  10. #10
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

    Standard Sv: Hvilken type D vitamin

    Jeg bruker samme merke som deg (5000 IU). Det holder mine nivåer høyt og stabilt. Har tidligere variert med å bruke Lambert's. I de periodene jeg har brukt Lambert's har nivåene sunket, og igjen steget når jeg har svitsjet tilbake til NOW.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

  1. Hvilken aminosyre?
    Av mirull i forumet Aminosyrer
    Svar: 2
    Siste melding: 26-07-12, 14:55
  2. Hvilken lege ?
    Av Nora2 i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 11-06-11, 18:42
  3. Hvilken blodtype har du?
    Av kris i forumet Meningsmålinger
    Svar: 19
    Siste melding: 12-03-10, 09:49

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn