Viser søkeresultater 1 til 10 av 42
-
25-12-12, 14:09 #1
Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.
Hei

Jeg vil over nyttår begynne å ta Erfa om kvelden. Jeg har lest her inne (finner det ikke igjen) at bl.a. binyrene trenger hjelp av stoffskiftemedisin for å produsere hormoner. Og da er det etter min mening dumt å ikke prøve med medisin om kvelden/natten.
Jeg håper noen tar seg tid til å svare på spørsmålene mine:
Jeg tar nå 120 mg Erfa (2 × 60 mg) om morgenen.
Så tar jeg 60 mg Erfa ca. 2 til tre timer senere.
På hvilket tidspunkt skal jeg ta tablettene om kvelden?
Hvor mye skal jeg ta?
Når skal jeg ta resten?
-
25-12-12, 23:41 #2
Sv: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.
Jeg trodde det var en enkel sak å ta erfa til et annet tidspunkt når jeg begynte med det. Det du spør om er det ingen som kan gi deg et klart svar på. Anbefaler deg i første omgang å lese denne tråden https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14349
Jeg forstår deg slik at motivasjonen din er å få opp kortisol produksjonen din og å styrke binyrene ved å ta erfa til "rett" tid. Det virker faktisk. Opplevde selv en kjempeforskjell når jeg traff det rette klokkeslettet. Anbefaler deg i første omgang å måle puls rektal temperatur med en gang du våkner om morgenen. Dette vil gi deg en rettesnor i ditt videre arbeid med å treffe klokka. Anbefaler deg også å lese Vigdis sin tråd om binyrer, hun har skrevet kjempemasse om dette.
Lykke til. Jakten er verdt det:-)
-
26-12-12, 10:47 #3
Hei Blondie, og tusen takk for svar.
Min motivasjon er som du sier at binyrene skal få T3 når de trenger det. Jeg våkner mange ganger om natten, og tenkte dette kunne hjelpe på det.
Jeg har lest litt om CT3M-metoden, men hadde ikke tenkt å bruke den. Bare ta medisinen til kvelden i stedet for om morgenen. Sånn i praksis lurte jeg på hvordan jeg delte opp dosen eller om jeg kan ta 180 mg på en gang. Det går vel ikke.
Jeg har sett litt på linken du sendte, og skal lese den nøyere. Jeg har også sett at Vigdis har en post om binyrer, men må innrømme at når den blir så lang (det er vel den du tenker på) blir det et for stort ork for meg å begynne på den. Men jeg får ta tida til hjelp.
-
26-12-12, 13:09 #4
Heisann.
CT3M metoden virker komplisert når du leser disse innleggene. Så jeg skjønner godt at det føles som å bestige et fjell når man skal sette seg inn i alt dette. Dette med cirkadisk rytme dreier seg egentlig bare om å etterligne kroppens egen døgnrytme når det gjelder utslipp av hormoner. Siden noen er a mennesker og noen er b mennesker vil dette være helt individuelt. Så man må lete etter rett kl slett hvis denne metoden skal ha noen som helst effekt. Men helt kortfattet kan jeg forklare deg hva jeg har gjort.
Du starter med å måle pulsen din og morgen temperaturen nå. Da har du et utgangspunkt. Noter deg disse data. Regn deg ca 4 timer fra det tidspunkt du normalt står opp. Da trenger nemlig bi yrene dine et påfyll av t3 for å kunne fungere godt nok til å produsere nok kortisol. Og ja du må ta hele erfa dosen din på dette tidspunktet. Jeg pleier å sette frem pillene i et eggeglass og en flaske vann på nattbordet før jeg sovner. Hvis det er et fast kl slett du pleier å våkne på så kan du gå for dette kl slettet. Det har beggod erfaring med.
Etter en uke med medisinering til dette kl slettet tar du nye mål på puls og temp. Husk at disse målingene må gjøres til samme tid som sist, altså det kl slett du normalt skal stå opp. Så ser du om du er fornøyd med målingene du får. Reguler kl slettet en halv time frem eller tilbake etter hva du tror. Bruke gjerne fortsatt kl slett som du naturlig våkner som en rettesnor.
Jeg vet at du tenkte å kun ta erfa til natten og at det da ville bli bedre. Min erfaring er at det eksakt rette kl slett er avgjørende. Har inntil ganske nylig tatt erfa dosen (180mg) kl 0415, fordi jeg tenkte som du at det viktigste var å ta det til natten. Oppdaget etterhvert at jeg hadde tendens til å våkne 0345 og flyttet dosen til dette kl slettet.
Morgentemperaturen steg umiddelbart me 0,4 grader, pulsen som jeg har slitt med i 4 år roet seg og jeg kunne for alvor gå inn for nedtrapping av kortison, noe som har vært mislykket i hvert eneste forsøk jeg har gjort i over tre år. Det er ikke så nomplisert som det kan høres ut når man må lese så mye tekst. Men det viktigste er å få nok t3 til rett kl slett.
-
26-12-12, 13:42 #5
Tusen takk for utfyllende svar, Blondie

Tenkte jeg skulle prøve å få nok T3 til dannelsen av kortisol, men ikke bruke CT3M. Det er en stund siden jeg sjekket kortisol med spyttprøver, men ikke noe tilsier at binyrene er ok i dag. Jeg har også veldig lav aldosteron. Så kanskje metoden av denne grunn hadde vært smart, men det er en hake ved det. Og det er at jeg har lett forhøyet blodtrykk, ikke lavt. Det er vel en mulighet for at det stiger ved denne metoden, og det vil jeg unngå. Jeg tar ikke noe medisin for det.
Derfor tenkte jeg å begrense meg til å flytte medisinen til kvelden. For hvis jeg gjør det vil det jo være mer T3 tilgjengelig om natten til produksjon av kortisol enn hvis jeg tar medisin om morgenen.
For å oppsummere litt:
Jeg våkner flere ganger om natten, men sovner ganske fort igjen.
Jeg har lett forhøyet blodtrykk.
Jeg har lav aldosteron.
Jeg har også hatt (har) forhøyet RT3.
Igjen, tusen takk Blondie
-
26-12-12, 13:48 #6
Lisbeth: God ide å starte med dette. Og det er som Blondie sier, en liten jobb å gjøre dette. Ikke stor, ikke la deg avskrekke! Men når du treffer, så funker det. Med mindre du har en eller annen skjult sykdom eller liknende som hindrer at T3 skal starte opp binyreaktiviteten for deg. Det gjelder for noen ganske få etter det jeg forstår. Ikke tenk på det nå.
Kvelden er ikke bra nok. Det er natta som gjelder! Minimum 10 mcg T3 i CT3M dosen for å starte opp binyrene dine (altså 60mg/1 grain thyroid). De fleste bruker mer enn 10 mcg, de bruker fra 18-25 mcg. Jeg brukte 25 mcg T3 en periode. Nå bruker jeg 20 mcg. Det gir meg brennstoff for hele dagen i form av binyrehormoner. Jeg bruker en kortlivet T3, Liothyronin, ingen T4, så jeg tar 4 doser daglig. I CT3M bruker du enten ren T3 eller thyroid. Har du tilgang på ren T3 anbefales det i CT3M dosen, den virker kjapt. Resten av dagen kan du ta thyroid. Har du ikke ren T3, bruk thyroid.
Du trenger en vekkerklokke, eller en vibrerende vekkerklokke. Clas Ohlson har vibrerende som fungerer til 200 kr, legg den under hodeputa. Her må du være litt systematisk. Du kan ikke si at du jobber med CT3M og vil styrke binyrene og samtidig ikke være villig til å ha vekkerklokka på et bestemt tidspunkt. Du får det ikke til uten det (jeg har prøvd i likhet med mange andre, svaret er nei, det fungerer ikke). Lag deg en logg og hold oversikten slik at du legger merke til endringer og kan ta dine forholdsregler.
Lykke til med dette. Det kan være en av de smarteste tingene du har gjort de siste årene, det du begynner på nå. Det er flere dokumenter du kan lese
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14440
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14441
Samt Paul Robinsons blogg http://recoveringwitht3.com/
Still spørsmål underveis Lisbeth
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
26-12-12, 14:00 #7
Hei Vigdis
Jeg skal ta tak i linkene dine og lese dem. Du sier at det ikke er bra nok å ta med. om kvelden, men jeg er litt redd for blodtrykket. Så jeg tenkte det ville hjelpe litt med å ta det om kvelden.
Jeg vil gjerne få lov til å stille spørsmål underveis, uavhengig av hva jeg kommer frem til. Det er godt det er noen her inne som har gått opp veien før meg. All ære til dere
Tusen takk, Vigdis
-
26-12-12, 18:43 #8
Hvis du kun tar T3/thyroid på kvelden, så er tror jeg at det ikke nok T3 igjen til de fire siste timene før du våkner når du virkelig trenger tilstrekkelig med T3 for å få binyrene igang. Har du høyt blodtrykk siden det er en bekymring?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
26-12-12, 20:53 #9
Hei Vigdis

Jeg har til tider i løpet av døgnet litt forhøyet blodtrykk. Har hatt døgnmåler uten at det har vært snakk om å ta blodtrykksenkende medisiner. Men i og med det har blitt advart mot at trykket kan stige ved CT3M-metoden tenkte jeg å være forsiktig med det.
Jeg vet ikke hvorfor det er forhøyet. Forhøyet blodtrykk er vel et symptom, ikke en sykdom. Jeg har også hatt litt forhøyet kalsium ved et par anledninger, men det er ifølge de lærde helt normalt. Det tror ikke jeg noe på. Har også hatt forhøyet PTH en gang. Alt dette er bare litt over normalen.
Jeg får lese litt videre, og så kan det hende jeg kommer tilbake med spørsmål etter hvert.
Tusen takk for svar
-
27-12-12, 12:05 #10
Re: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.
Hei

Jeg prøver nu ut nattmedisinering etter Pauls metode og har målt blotrykket ofte. Dette fordi jeg går på blotrykkmedisiner. Det har ikke vært noe utslag på blodtrykket. Det eneste jeg ser er at temp på morgenen har steget i snitt fra 36.6 til 36.8. Så får vi se jeg er bare i min 3 snart 4 uke.
Men jeg klager i min dagbok for formet er ikke bedre heller en smule værre fordi jeg er trett og søvnen i ulage. Har bestem meg for å holde ut, dette skal ikke være uprøvd. Så mange bruker det hver dag og det fungere. Så vi får smøre oss med tolmodighetsalve. Lykke til
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
Lignende tråder
-
Har Graves og skal snart opereres (have fjernet skjoldbruskkirtel). Gode råd søges.
Av Pisces i forumet Høyt stoffskifteSvar: 26Siste melding: 18-05-16, 02:38 -
skal begynne på kombinasjons behandling og trenger råd!
Av toneij i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 10Siste melding: 21-10-12, 20:43 -
Jeg skal begynne med kosttilskudd idag.!
Av Jente25 i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 5Siste melding: 12-08-09, 11:13 -
Skal begynne med Armour :=)
Av pandalakris i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 1Siste melding: 29-08-08, 22:02 -
Armour kvelden før nye prøver skal tas?
Av milla i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 25-05-06, 20:26
Svar med sitat

Bokmerker