Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
-
08-12-12, 11:37 #1
Hvorfor vil legen at jeg bare skal ta T3 én gang daglig?
Hei alle,
Jeg har nettopp begynt på Lio (mer om meg i dagboka mi), og tar kort oppsummert 100 mcg Levaxin (125 før jeg begynte på Lio) og 10 mcg Lio.
Fikk beskjed av legen om å ta Lioen på morgenen. Men etter hva jeg leser her på forumet har Lio bare en virketid på noen timer. Så hva er da poenget med å ta hele dosen om morgenen hvis det gjør at jeg faller sammen på ettermiddagen når virkningen er borte? Burde det ikke heller fordeles?
Legen min er avd. overleve på Hormonklinikken på Aker, så jeg regner med han vet hva han snakker om. Kan det være noen grunn til at han foreslo Lio kun om morgenen?
PS: Jeg troor at noe av grunnen til at han samtidig ville jeg skulle ned i Levaxin var fordi han mente jeg var på nippet til å være overdosertpå T4.
Takker for svar
-
08-12-12, 15:28 #2
Sv: Hvorfor vil legen at jeg bare skal ta T3 én gang daglig?
sigo, jeg tror at selv om legen din har kunnskap om Lio, har han ikke den kunnskapen som kommer fra at du har brukt og erfart selv.
Min erfaring er:
1. Doser deg sakte opp. Begynn med 2.5 mcg doser for å unngå hjertebank. Øk hver 4.-14. dag inntil du er på rett dose
2. De fleste av oss trenger flere doser. Har du kun en dose og får masse energi av den, men energien daler gjennom dagen, bør du ha flere doser
4. Hvor mange doser du trenger er individuelt, alt fra 1-5 pr dag
5. Tidsintervallet mellom dosene er også vesentlig, både dosestørrelse og tid er noe du må jobbe med
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
08-12-12, 16:57 #3
Takk Vigdis!!
I dag er det dag to med Lio, og jeg har tatt 10 mcg begge morgenene. Ingen antydninger til overdosering, så da kan jeg kanskje bare fortsette på den dosen?
Legen sa at nå i starten ville jeg kjenne et lite ekstra hopp i stoffskiftet og at jeg måtte passe på så jeg ikke gikk rundt med overdosering. Deretter ville det gå noen dager, også ville kroppen tilpasse seg og det hele ville gå litt ned igjen.
Men allerede nå kjenner jeg at virkningen av Lio går ut etter noen timer. Så jeg får ikke det til å stemme med det legen sier jeg skal kjenne. Han mener jo at jeg skal være sammenhengende bedre i dagesvis, mens jeg kjenner merkbar bedring (og nedgang igjen) kun noen timer når jeg har tatt Lio.
Forvirret!
-
08-12-12, 17:41 #4
Årsaken til at Vigdis foreslår en sakte opptrapping på lio er for å hindre binyrene i å få en knekk. Selv om lio ofte er akkurat det binyrene trenger er det samtidig noe som kan få dem til å jobbe på et høygir som de egentlig ikke er bygd opp til etter lang tid uten nok t3. Hvorfor prøver du ikke bare en dag å dele opp dosen i feks tre biter den største tar du med en gang du våkner den neste kl 12 og den neste kl 16. Prøv å få bitene i tre ulike størrelser. Den største tar du først og den minste sist. Da etterligner du mest mulig kroppens naturlige måte å ordne hormoner på. Prøv det en dag, så skal du få se. Ikke trapp for mye ned på levaxin selv om du bruker lio. Det fører sjelden noe godt med seg.
-
08-12-12, 19:23 #5
Sigo, noen legeinformasjonssteder står det at Lio har en halveringstid på to døgn. Noen leger har til og med tolket dette til at pasienten kan ta en dose hver annen dag (sukk).
Hvor raskt Lio går ut handler litt om formen din. Er formen, for eksempel andre hormoner, lave, så forbruker du Lio raskere. Min eraring stemmer med mange andre pasienter der. I starten måtte jeg ha 5-6 døgndoser, nå har jeg fire doser. Men nota bene: jeg tar en av dosene midt på natten fordi jeg styrker binyrene mine med CT3M (les om dette i dette forumet)• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
08-12-12, 20:14 #6
Re: Hvorfor vil legen at jeg bare skal ta T3 én gang daglig?
Jeg tror kanskje det er samme lege som skrev Lio ut til meg i fjor da jeg var på Aker.
Han presiserte at jeg skulle ta 5 mcg om morgenen og ikke dele det opp, og om jeg fikk symptomer, skulle jeg slutte umiddelbart fordi da tålte jeg ikke medisinen.
I ettertid har jeg hørt at man skal dele opp og starte med 2,5 mcg. Dessverre funka ikke det heller hos meg takket være andre sykdommer.
-
08-12-12, 20:33 #7
Takk!
Det er foreløpig legen min som "bestemmer" dosene mine, så inntil videre aksepterer jeg at han satte meg ned fra 125 til 100 mcg Levaxin ved Lio-oppstart. Det er vel uansett for tidlig å si noe nå om hvilken effekt dette vil ha på meg siden halveringstiden på Levaxin er så lang.
Det som bekymrer meg med å dele opp Lio-dosen i 3 er at da blir jo dosene så små at jeg ikke kommer til å merke noe som helst av NOEN av dosene? Når jeg nå tar 10 mcg på morgenen, kjenner jeg at jeg er bittelitt varmere i noen timer, og det er alt. Deler jeg opp dosen får jeg vel ikke med meg den gleden heller?
-
08-12-12, 20:35 #8
Sv: Re: Hvorfor vil legen at jeg bare skal ta T3 én gang daglig?
Ah, okei. Vet ikke om det er lov (eller om legen setter pris på det) å diskutere leger her, så jeg sender deg en PM
Han var også veldig klar på at hvis jeg fikk symptomer på overdosering måtte jeg slutte med en gang og gå opp igjen på Levaxinen.
Heldigvis virker det ikke som om jeg reagerer negativt i det hele tatt på Lio.
-
08-12-12, 20:39 #9
-
09-12-12, 11:45 #10
Prøv å dele opp i noen dager, og se hvordan det går. Får du da ingen virkning på noen av dosene så kan du jo gå tilbake til en daglig dose...
Lignende tråder
-
Legen min forholder seg vist bare til blodprøvene
Av marwii i forumet Hos legenSvar: 3Siste melding: 20-03-11, 22:25 -
Hvorfor jeg skal passe på med de syntetiske sødestoffer?
Av Cirkeline i forumet Helbred og kostholdSvar: 6Siste melding: 22-09-10, 09:03 -
Legen lurer på hvorfor eg ikke bare kan ta Levaxin som alle andre
Av Unn i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 29Siste melding: 11-11-08, 10:38 -
Jeg skal gifte meg, orker bare ikke starte med forberedelsene..
Av grynet i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 4Siste melding: 18-08-06, 22:21 -
Jeg har fått Levaxin 50 mcg daglig og skal prøve i 4 uker.
Av liisa i forumet BlodprøverSvar: 25Siste melding: 22-06-05, 23:19
Svar med sitat

Bokmerker