Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Aug 2012
    Meldinger
    1

Standard I startgropen - med noen få blodprøveresultater. Hva gjør jeg videre?

Jeg har vært ofte trøtt i over et år. Det er ikke lett å vite helt hva det skyldes. I desember 2011 skiftet jeg fra 80% til 100% i jobben.
    Var på en 3 ukers ferie i juli. Merket at det hjalp ingenting på trøtthetsfølelsen gjennom dagen. Etter jeg står opp så kommer det en ordentlig trøtthetsnedtur. Når jeg står opp er jeg noe trøtt uansett, og akkurat det er vel ikke unormalt. Men, når jeg har kommet meg i arbeid sånn mellom kl 08 - 11 så får jeg en trøtthetsfølelse som siger på. Denne varer med forskjellig styrke, alt etter hvor mye jeg kjenner etter. Når man jobber så er en jo travel med gjøremål, og da kjenner man ikke så grundig etter. Når dagen er omme er jeg ganske sliten, og enkelte dager veldig sliten. Mandager og Fredager er kanskje spesiellt kjipe. Når jeg kommer hjem fra arbeid har jeg helst lyst å legge meg nedpå. Om jeg faller for fristelsen så sover jeg kanskje til sent på kvelden. Står opp et par timer og legger meg igjen. Jeg forsøker unngå å legge meg kl 15:30 så mye jeg bare klarer. Her nylig la jeg meg kl 19:30 og sov rundt til kl 06:00. Jeg var IKKE uthvilt når jeg stod opp og heller ikke utover arb.dagen. Nå reperte jeg ikke denne, så litt vanskelig å si om uthviltheten ville kommet på sikt.

De få blodprøvene jeg har tatt:
    April 2012 (nokså vanlige prøver)
    Tatt om morgenen

ALAT 10 - 70, resultat 33
    ALBUMIN 36 - 48, resultat 42,4
    ALP 35 - 105, resultat 60
    BILIRUBIN 5 - 25, resultat 18
    FRI T4 9 - 19, resultat 14
    GFR beregnet 83 - 136, resultat 111
    GGT 10 - 80, resultat 22
    Glucose ikke resultat 4,6
    HB resultat 14,7
    HDL-KOLEST 0,8 - 2,1 ,resultat 1,2
    KALSIUM 2,15 - 2,55 ,resultat 2,41
    KOLESTEROL 3,3 - 6,9 ,resultat 5,2
    KREATININ 60 - 105, resultat 73
    LD 105 - 205, resultat 161
    S-Kalsium, ioni 1,20 - 1,36 ,resultat 1,28
    S-LDL 1,5 - 4,8 ,resultat 3,5
    TRIGLYCERI 0,45 - 2,60 ,resultat 1,3
    TSH 0,35 - 4,9 ,resultat 2,5
    URINSTOFF 3,2 - 8,1 ,resultat 4,1
    URINSYRE 230 - 480, resultat 391

I ferien kom jeg over en bok som jeg kjøpte Adrenal Fatigue skrevet av James L. Wilson
    http://www.amazon.com/Adrenal-Fatigu.../dp/1890572152

Årsak, var at kona hadde googlet at lav testosteron kunne være en årsak til problemene mine. I farten husket jeg feil og tenkte adrenalin, og Adrenal glands og stoffet adrenalin er jo ganske nær en annen. Det var en interessant bok skrevet av en holistisk behandler, som påpeker at skolemedisinen ikke har tatt det over 100 år gamle kjente poenget enda.

Gikk så til legen, etter ferien og sa at jeg ikke var uthvilt om morgenen noen av feriedagene (3 uker) og utover dagen. Jeg fortalte jeg hadde kommet over boken ved en tilfeldighet basert på at jeg lette etter noe om "adrenalin" (misforståelsen som beskrevet ovenfor). Der fant jeg en tegning som viste morgentrøtthet og ettermiddagstrøtthet, samt en mer kvikk følelse etter måltid etter kl 18. Jeg sa jeg kjente meg godt igjen i beskrivelsen, med litt forbehold om den store oppkvikkningen kl 18. Fikk da som svar fra fastlegen at det passet en helt normal beskrivelse av hvem som helst, og at han følte det likedan.

Jeg føler at arbeidet både gir meg en god del, da jeg er glad jeg er kommet utav arbeidsledighet mai 2011. Samtidig synes jeg overgangen fra 80% til 100% var veldig hard. Og at arbeidet over tid kjennes som en energityv.

Fikk overtalt legen til å ta kortisol-test i blodprøve første uke august 2012. Resultatene av disse er som så:
    Blodprøven ble tatt en halvtime utenfor det speilet av tid det skal tas innenfor om tidlig om morgenen (dette pga. det tok tid å drøfte symptomene mine med legen først)

FSH 0,7 - 11,1 ,resultat 1,9
    LH 0,8 - 7,6 ,resultat 2,0
    S-kortisol Morg 138 - 690 ,resultat 217
    S-SHBG (13 - 71) ,resultat 32
    TESTOSTERO 6,7 - 31,9 ,resultat 16,4

ACTH ble ikke foretatt, da legen IKKE foretar de prøvene ovenfor SÆRLIG OFTE. Etter han hadde fylt ut blodprøveskjeme for assistenten sin, så kommenterte assistenten i resepsjonen at ACTH må tas på sykehus. Etter litt googling fant jeg i etterkant ut at de må injisere noen ting for å trigge hormonelle responser fra kjertlene på sykehus, og at de der må ta en del målinger etter noen minutter.

Ved neste konsultasjon hos legen, fant jeg ut at legen fremdeles ikke tror det er noe galt med meg. Men, jeg fikk en interessant respons fra legen, som jeg foreløpig får tolke meget positivt. Han viste interesse for boken jeg hadde kjøpt, og spurte om han kunne få låne den og lese litt i den. Det takket jeg ja til.

Så får vi se hva legen forteller ved neste konsultasjon

Det er min oppsummering for den siste tiden
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: I startgropen - med noen få blodprøveresultater. Hva gjør jeg videre?

Hei!

Det kan være det er lurt om du tar en tur til legen og får tatt noen flere blodprøver; Anti-TPO, B- og D-vitaminstatus, og jern. Be gjerne om å få tatt FT4 og FT3 også, det er prøver som viser nivåene av fritt T4 og fritt T3 i blodet. Ved lavt stoffskifte stiger TSH, mens FT4 og FT3 synker.

Anti-TPO gir en indikasjon på om du er i ferd med å utvikle lavt stoffskifte. Er den over normalområdet, viser det at immunforsvaret er i ferd med å forstyrre funksjonen i skjoldbruskkjertelen din, slik at den ikke kan produsere thyroksin slik den skal. Din TSH er innenfor det norske referanseområdet, men dette er omdiskutert. I Tyskland er det visstnok slik at du får tilbud om medisiner fra TSH 2,5 eller deromkring. Viser det seg at du har antistoffer (forhøyet Anti-TPO) er det stor sjanse for at du før eller seinere utvikler lavt stoffskifte (hypothyreose).

Mangler du B- eller D-vitaminer, eller har lite jern, kan det også gjøre at du blir trøtt, sliten og uopplagt.

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 21-01-12, 11:59
  2. Hjælp til blodprøveresultater
    Av Cirkeline i forumet Presentasjoner
    Svar: 27
    Siste melding: 17-09-10, 15:15
  3. Noen som har råd for hvordan jeg kan gå frem videre?
    Av theodora i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 14-10-09, 22:52
  4. Hva gjør jeg videre med Armour nå?
    Av mona i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 14
    Siste melding: 01-08-07, 18:01
  5. Svar: 9
    Siste melding: 14-09-05, 12:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder