Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    201

Standard Balderklinikken eller noen andre?

Hei
    Har bestillt time til min datter på 17 årpå Balderklinikken. Men så kikker jeg gjennom mange tråder her at de ikke gjør noe dersom tsh er i ref området. Trådene er noen år gamle, er det like håpløst ennå å få hjelp der?
    Noen som kan anbefale evt andre leger?
    Hun har tsh på 2 (0,5-3,5), og FT4 på 13,1 (11-23) FT3 4,7 ( 3,5-6,5) ( vet dette er INNENFOR normalen..)
    Hun har alle symptomer på lavt stoffskifte, både søsteren og jeg har fått diagnose på det...
    Klem Tussemaja

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Balderklinikken eller noen andre?

Sitat Opprinnelig skrevet av tussemaja Vis post
    Hun har alle symptomer på lavt stoffskifte, både søsteren og jeg har fått diagnose på det...
    Fra tidligere har du fortalt, at du ellers går på Arendal, og at så må være Arendal der ikke vil behandle din datter for hypothyreose. Hvad er begrundelsen? Havde Arendal andet bud på, hvad din datter evt. eller kunne lide af?

Personligt er jeg sikker på, at Balder vil behandle din datter for et eller andet, med hvis TSH er "i orden" og T4 indenfor ref.omr. bliver det nok ikke for hypothyreose.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    201

Standard Sv: Balderklinikken eller noen andre?

Han i Arendal mente hun hadde lav selvtillit og det var det. Han ville ikke ta blodprøver av henne heller.
    Alt hun forteller av symptomer får sammenheng med at hun ble mobbet for 3 år siden ( noe som ble tatt tak i og er borte nå)
    Hadde god tiltro til han til å begynne med, men vet ikke helt nå.
    Han virker veldig fraværende de siste gangene vi har vært der.
    Jeg får håpe at Balderklinikken kan finne ut av hva som er med min datter,
    Fordi hun fungere overhode ikke. Mulig det ikke er stoffskifte, ( hurra for det;) for det er vanskelig nok å ha)

Klem Tussemaja

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Datteren min har nettopp fått diagnose og resept på Levaxin, av lege på Balderklinikken. Det skjedde først etter at TSH hadde vært stigende over ett år, og på bakgrunn av symptomer, og fordi vi har stoffskiftesykdom i familien. Fram til TSH-verdien krøp såvidt over grensen, målte legen diverse blodprøver, og anbefalte diverse kosttilskudd (B- vitaminer, selen, sink, D-vitamin, Omega-3) på bakgrunn av disse. Ble også anbefalt å jobbe med avspenningsteknikker og lignende, for å klare å håndtere stress bedre.

Jeg vet ikke hvordan de stiller seg til å medisinere, dersom det ikke kan begrunnes i blodprøvene?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Jeg vet ikke hvordan de stiller seg til å medisinere, dersom det ikke kan begrunnes i blodprøvene?
    Det ved du jo, Bettie B. De har ladet din datter plages og riste i et helt år, mens hun havde det dårligere og dårligere. Alligevel har de ignoreret hendes symptomer, med reference til at i Skandinavien behandler man ikke "subklinisk" hypothyreose, alt imens man f.eks. i Tyskland, Holland, Belgien m.fl. behandler allerede ved TSH på 2. Du skrev godt nok, at behandlingen blev besluttet også på bakgrunn av symptomer, og fordi vi har stoffskiftesykdom i familien, men det vidste klinikken jo hele tiden, så det er altså TSH som er udslagsgivende alligevel. Ikke symptomer og ikke det genetiske, selv om netop disse faktorer burde stå som nummer 1 og 2 i køen til en diagnose og behandling.

Hvad hvis din datter ikke var så "heldig" at hendes TSH steg "nok" til at tilfredsstille Balder? Der skal så lidt til at forstyrre hypofysens funktion, at mange svært hypothyroide vil aldrig nogensinde opnå et "tilfredsstillende" TSH-tal.

Og så kalder de sig for "helhetlige"? Kan man være "helhetlig" ved, på samme tid slavisk at følge TSH-regime og massivt at ignorere symptomer? Det får man, i forvejen, rigeligt af i den offentlige helsevæsenet ganske gratis. Det behøver man ikke opsøge en privatklinik for, endda for egne, surt tjente penge.

Jeg har fulgt nøje med alle Balder-tilbagemeldinger her på forummet i snart 6-7 (?) år. Efterhånden dannede sig et klart billede af at denne klinik står med et ben i hvert lejr, og er så ivrig efter ikke at provokere den skolemedicinske lægestand, at patienterne ofres i processen for at klinikken skal kunne opretholde fred med resten af lægestanden. Det er ikke en hentydning eller tilsløret kritik af andre, når jeg siger, at havde mit barn været syg, ville jeg gå andre steder end til Balder, fordi opstarten af behandling er kun en begyndelse.... når vedligeholdelses-behandlingen efterfølgende måles og vejes også ved størrelsen af TSH-tal, er chancen for at den bliver effektiv, ret beskeden.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Jeg forstår godt hva du mener, Anisa. Balder-klinikken skiller seg nok ikke så mye fra praksisen hos vanlige fastleger, når det gjelder å tro på TSH som grunnlag for medisinering. Det "helhetlige" ligger nok mer i at de tester for mangler i vitaminer og mineraler, immunforsvar og tarmsystem. Sammenhengen mellom kropp og hode er også noe de er opptatt av, for eksempel dette med "mindfulness".

Mitt dilemma, i det siste året, har vært at jeg har sett tegn på stoffskiftesykdom hos datteren min. Samtidig har jeg ikke ønsket at det var det som skulle plage henne, ettersom jeg kjenner altfor godt til det selv. Da griper man kanskje til halmstrået, og håper i det lengste at det ikke er hypothyreose det dreier seg om.

Hadde legen, i denne situasjonen, villet medisinere henne da TSH var på vei over 2, hadde hun vært spart for mye strevsomt og leit i året som har gått.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    201

Tusen takk for svar
    Er i tvil om jeg skal ta timen på balderklinikken, eller om jeg skal ringe noen andre. Men det begynner å haste fordi det er snart skolestart, og hun trenger å finne ut om hva som skjer med kroppen, og få rettet opp dette for å i det hele tatt klare å gjennomføre skole.
    Klem Tussemaja

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Hei Tussemaia

Jeg går på Balder og er ganske fornøyd.. jeg fikk Armour uten problemer, og jeg synes legen er grei.
    Jeg må riktignok være litt bestemt da, og hadde det ikke vært for aaaalt jeg har lest på dette forumet hadde jeg ikke hatt noe å slå i bordet med..

Lykke til

Mvh Tina

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    54
    Meldinger
    194

Bare et tips: Tor Egil Skogli, tidligere lege på Heggeli, jobber nå på Funksjonell Medisin, skal også være god på hormoner. Har ingen personlig erfaring, men hørt fra andre at han er flink.
    Ellers kan jeg anbefale Dag Schiøth på Heggeli, men her er det litt ventetid.
    Lykke til!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Han i Arendal mente hun hadde lav selvtillit og det var det. Han ville ikke ta blodprøver av henne heller.
    Alt hun forteller av symptomer får sammenheng med at hun ble mobbet for 3 år siden ( noe som ble tatt tak i og er borte nå)
    Hadde god tiltro til han til å begynne med, men vet ikke helt nå.
    Han virker veldig fraværende de siste gangene vi har vært der.
    Hmm... han er jo en ældre herre, og ikke så frisk på det sidste (mener jeg at have læst et eller andet sted). Måske er han ved at være udbrændt...

Men det begynner å haste fordi det er snart skolestart, og hun trenger å finne ut om hva som skjer med kroppen, og få rettet opp dette for å i det hele tatt klare å gjennomføre skole.
    Tussemaja Nu kender jeg ikke din datters nyeste tal, men sidst i august sidste år skrev du:

Datter 2 30.3.09 11.12.09 10.5.11 29.7.11
    S-FRIT4 (11.0-23.0) 11,8 12,5 - 13,5
    S-TSH (0.5-3.6) 1,2 1,2 - 2,0
    FRI T3 (3,5-6,5) - 5,0 - -
    TSH RESEPTOR - - - <1,0M
    B12 (150-650) - - - 156
    S-FERR (15-200) - 57M 34M 14*M
    S-THYR-TPO - - - NEG
    Selv om din datters TSH er stigende fra 1,2 i 2009 til 2,0 i 2011 - er det fortsat for lavt for at få behandling hos de læger, der behandler efter TSH. Men selv hvis din datter blev sat i behandling fra dag 1, skal der tid til før behandlingen rodfæster sig og begynder at fungere... så i denne sammenhæng kan jeg ikke se, at hastværket ville gøre nogen forskel.

Som Bettie B. skriver om at "de tester for mangler i vitaminer og mineraler, immunforsvar og tarmsystem. Sammenhengen mellom kropp og hode er også noe de er opptatt av, for eksempel dette med "mindfulness"" - er alle disse tiltag også tidskrævende, endda mere tidsskrævende end decideret medicinsk behandling, og selv med den bedste resultat i den sidste ende - ville det alligevel ikke kunne nås inden sommerferie er omme.

Jeg kan ikke forstå, at det ikke interesserer nogen læger, at din datters TSH så ringe reagerer på hendes (for) lave FT4. FT4 på henholdsvis 11,8 , 12,5 og 13,5 (11.0-23.0). For en 17-årig midt i den hormon-krævende alder, er disse FT4-værdier alt for lave! Sammen med det TSH, der slet ikke modsvarer nok de lave T4-værdier, burde det interessere lægerne at rette fokus på hendes hypofyse, fordi denne kombination tyder klart på sekundær hypothyreose...

Sitat Opprinnelig skrevet av Tina Jeanett Vis post
    Jeg går på Balder og er ganske fornøyd.. jeg fikk Armour uten problemer, og jeg synes legen er grei.
    Jeg må riktignok være litt bestemt da, og hadde det ikke vært for aaaalt jeg har lest på dette forumet hadde jeg ikke hatt noe å slå i bordet med..
    Jeg tror ikke at Tussemaja er "banke-i-bordet-typen", og det burde heller ikke være nødvendigt... i den ideelle verden.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hva ville du ha gjort? Tromsø eller andre steder?
    Av Veronica i forumet Hos legen
    Svar: 9
    Siste melding: 11-11-08, 15:04
  2. Noen andre som har (hatt) Subakutt thyreoiditt her?
    Av Veronica i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 02-08-08, 15:07
  3. Noen andre som har opplevd lignende?
    Av luripus i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 24-08-07, 12:32

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg