Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: jerntabletter
Hybrid View
-
24-08-13, 23:48 #1
jerntabletter
Hei, jeg har fått målt ferritin på 4 :O det er ekstremt lavt.. hemoglobin er ok..
Men jeg har slitt med å ikke tåle jerntabletter.. de som er på 100 mg da får jeg diare..
Men nå har jeg prøvd å ta aminojern og de er jo 25 mg.. igår fikk jeg i meg 150 mg og magen ble litt kranglete men ikke noe stort.. idag har jeg fått i meg 100 mg fordi jeg glemte å ta når jeg skulle..
Men hva er egentlig annbefalt av dose når man har ferritin på 4? 200 mg daglig? tok jo hemofer som er 9 mg og fire tabl hver dag et helt år og jernlageret gikk ikke opp.. så den er for svak..
Og kan man få jern på blå resept?
-
25-08-13, 05:33 #2
Sv: jerntabletter
Jeg har lest at det går an å få jernsprøyter. Du burde kanskje fått det? Jeg antar at formen din er svært dårlig.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-08-13, 13:47 #3
-
27-08-13, 19:08 #4
http://www.nettdoktor.no/ernaering/v...ikler/jern.php
Jernmangel kan skyldes at man ikke opptar jern tilstrekkelig, da er det ikke sikkert jerntilskudd gjør jobben.
Det sies at "hem-jern", som er i bl.a. Amino, er snillere mot magen enn vanlig jern, men jeg har også erfart at magen krangler litt da også.
-
27-08-13, 20:42 #5
Hei,
nå kan jeg ta 100 mg rett ned med c-vit og blir ikke dårlig eller noe.. og tar da 200 mg dagl nå for å få opp jernlageret.. jeg tar ikke opp jern og b-12 pga at jeg er slankeoperert!!
Jeg bare håper Amino jern er like bra, effektivt som andre typer jern?!!
-
27-08-13, 21:46 #6
I følge denne artikkelen bør en ta lave doser hemjern flere ganger daglig for best mulig opptak, samtidig som det gir minst bivirkninger.

Svar med sitat

Bokmerker