Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
21-09-11, 18:29 #1
Andre som har trøbbel med medisineringen?
Jeg har faktisk ikke tenkt over det før nå nylig, men mine problem med at levaksin ga meg overdosesymptomer selv om blodprøver viser at stoffskiftet er for lavt, startet da jeg fikk diabetes for et år siden og startet med insulin.
Hele dette året har jeg slitt og fått flere og flere problemer knyttet til det lave stoffskiftet.
Diabetesen har forsåvidt vært under kontroll, siden jeg valgte å gå over til lavkarbo, og fremdeles har hatt noe egenproduksjon av insulin, og dermed ikke har hatt behov for mye tilført insulin.
Etterhvert har hvetebrødsdagene mine gått mot slutten, og behovet for insulin har økt. Det som nå har skjedd er at insulinen begynner å virke alt for sent og gjør jobben kun i en liten periode, 12-timers insulinen min, Insulatard, virker ikke i det hele tatt før det har gått drøyt fire timer, men da virker den og jeg får lavt blodsukker (av og til helt nede i 2,3, men vanligvis rundt 4), før blodsukkeret stiger helt av seg selv igjen (selv om jeg ikke har spist eller drukket noe) og havner mellom 8 og 13 en plass.
4-timers-insulinen min, NovoRapid, begynner ikke å virke før etter en time og et kvarter ca, og den virker ikke lenger enn en times tid, men når den virker er blodsukkeret lavt og fint slik det skal være.
Ifølge diabetessykepleier er det meget sannsynlig at stoffskiftet og tilført levaksin er grunnen til at kroppen min ikke godtar insulinen, og når jeg googler litt om emnet ser jeg at levaksin fører til høyere blodsukker, noe som betyr jeg trenger mer insulin, men hva da hvis levaksinen fører til at kroppen ikke klarer nyttigjøre seg insulinen?
Andre som har opplevd slike problemer, eller er dette bare ren og skjær uflaks?
-
22-09-11, 11:26 #2
Sv: Andre som har trøbbel med medisineringen?
Hej Bente

Det kan ikke udelukkes, at du er kommet i klemme mellem to problemer: Levaxin til behandling af hypothyreose og insulin, til behandling af din diabetes.
Klemmen består af Levaxin's bivirkning på blodsukkeret, hvilket modarbejder nyttiggørelse af insulin - og at din diabetes behandles med såkaldt "human insulin" som er fremstillet ved gensplejsning. Det kan næsten ikke være en værre kombination for dig, end at skulle behandles med lægemidler, der gensidigt reducerer hinandens virkning (mere eller mindre)...
Mellem den gammelkendte "animalsk insulin" og den nye "human insulin" består samme "konflikt" som mellem syntetisk levothyroxin og Thyroid-mediciner: lægemiddelindustrien og dennes håndlangere: skolemedicinske diabeteslæger vil helst udfase den første til fordel for den anden. Uanset at det skader mange patienter. Som en engelsk læge skrev i sin tid: "Jeg og andre læger, som har indsigt i området, har diskret sat vores patienter tilbage til på animalsk insulin, så vi kan undgå de problemer, som tusindvis af mennesker, der ikke har valget, lider under, sagde han til Guardian." Du kan læse om det bl.a. her.
Du er slet ikke alene, og klager over manglende eller mangelfulde virkning af diabetesmedicin hos f.eks. hypothyreosepatienter er mange. Bl.a. spørges der om det samme på et udenlandsk forum: Why does'nt my insulin work anymore? hvor der svarer både folk med kun diabetes og andre også med hypothyreose.
Jeg ser en løsning værd at teste for dig, ikke mindst af hensyn til dit syn, som senere sagtens kan udvikle sig parallelt til dit "oprindelige" problem med synet, hvis din diabetes ikke kommer tæt på 100% under kontrol. Jeg ved ikke om din diabetes-læge er til at tale med, eller om vedkommende er åben for andet end han/hun læser i industriens informationsmateriale, men det ville nok være bedst for dig, hvis du i en periode på mindst ½ år (til at begynde med) gik over til behandling med Erfa Thyroid og animalsk insulin. Begge på blå recept fordi en speciallæge i diabetes sagtens kan udskrive Erfa Thyroid som værende del af en integreret behandling af en patient med begge sygdomme.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-09-11, 14:31 #3
Sv: Andre som har trøbbel med medisineringen?
Tusen takk for informativt svar Anisa!
Har sittet og lest på linkene du la ut, og ble rett og slett forbløffet over at hvordan mitt blodsukker oppfører seg er prikk likt mange, mange andre. Har mer eller mindre fått forståelsen av at dette ikke var noe legene kjente til/hadde sett før.
Er nok litt for naiv; jeg trodde insulin var noe kroppen skjønte den trengte, og jeg tenkte faktisk ikke over at det er et kunstig stoff skapt for å tjene penger
Leverte en skikkelig oversikt til legen i dag der jeg ikke bare hadde skrevet ned de fem faste målingene jeg tar av blodsukkeret, men også når og hvor mye insulin jeg tar og hvordan jeg har måtte redusere karboinntaket mitt til max 20 karbohydrater i døgnet for at ikke blodsukkeret mitt skal hoppe for mye. Kroppen min trivest IKKE med så lite karbohydrater.
Hun pratet med "min" lege ved sykehuset og de diskuterer om jeg har dannet antistoffer mot akkurat disse to insulinene jeg har brukt, eller mot insulinen generelt.
Får dekket to andre insulin-sorter, Lantos og Humilog, som jeg nå skal prøve frem til jeg skal på sykehuset 24.oktober til halvtårskontroll med diabetesen min.
Det er samme lege ved sykehuset som også tar seg av stoffskiftet og hun har så langt blankt avvist mitt ønske om Erfa, men om det viser seg at jeg ikke kan nyttiggjøre meg disse kunstige medisinene, kan jeg jo håpe hun ombestemmer seg.....
Lignende tråder
-
Etter medisineringen er formkurven stigende. Har lært mye om hypothyreose...
Av Joni i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 24-11-09, 19:47 -
Vært hypo i 5 - 6 år. Medisineringen har gått opp og ned
Av Tussa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 85Siste melding: 21-09-08, 21:38 -
Andre hormoner!
Av Maia i forumet Andre hormonerSvar: 1Siste melding: 12-02-07, 20:41 -
Andre forums
Av nora i forumet Nyttige linkerSvar: 2Siste melding: 02-09-05, 14:51 -
Andre forums
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 2Siste melding: 02-09-05, 14:51
Svar med sitat
Bokmerker