Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13

Hybrid View

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Standard Presentasjon helgemann - langt om lenge

Hei, Helge her!

Kommer i fra Skjervøy i Nord-Troms kommune, og er i tredve årene. Fikk vite for et par år tilbake, om at jeg hadde lavt stoffskifte, og urinsyregikt. Jeg har vel egentlig hadde det siden jeg kom i tenårene, men det er nå de har funnet det ut. Jeg har slitt mye med psyken, og gikk på antidepresjons medisiner, uten at de hjalp. Men da jeg begynte på Levaxin, ble psyken mye bedre. Dette med stoffskifte er arvelig, dette ble sjekket da jeg var liten, men hadde det ikke da. Både min mormor, to av mine tanter og en onkel (alle tre morsiden) har det.

For et år siden, økte jeg Levaxin dosen, siden begynner dosen (25 µg) ikke hjalp meg. Nå går jeg på 50 µg. Foreløpig er alt som normalt. Samtidig som jeg trappet opp, trappet jeg ned på Efexor (antidepresjon medisin). F.o.m. aug 2009 brukte jeg ikke lengre Efexor. Jeg angrer ikke på valget jeg tok. Smakssansen ble som normal, og enkelte uvaner ble borte. Siden jeg har urinsyregikt, kan jeg ikke spise søtsaker, kjøtt, potetgull, og annet rart. Mens jeg gikk på Efexor, tålte jeg ikke fisk. Noe jeg tålte, før jeg begynte på slike medisiner. Jeg har brukt mange merker innen for denne katagorien. Så nå går det mest i fisk og kylling. Noe jeg merker, både på vekten og kroppen. Jeg har ikke lengre grusomme stikk smerter, slik jeg hadde mye av før. Og vekten har sunket litt den senere tid.

Effekten av stoffskifte merker jeg godt! Jeg er ofte trøtt og sliten. Blir fort irritabel og sint. Begynner å plages med hørselen, særlig på den ene øret. Har begynt å se dårlig på kvelden, og natta. Er det snø på veien, mister jeg retningssansen nesten fult og helt. Jeg merker at jeg har blitt mer treg. Bruker lang tid på alt. Og har vanskelig for å oppfatte ting. Jeg føler at jeg har gått tilbake i livet. Jeg er ikke lengre den jeg var før. Noe som er trist og bittert for meg.

Jeg er for tiden uføretrygdet. Har søkt om varig uføretrygd, men har ikke fått svar ennå på søknaden. Jeg håper at jeg får det, siden jeg ikke klarer å jobbe som normalt. Det har vært en lang og kronglete vei, det offentlige har ikke vært så særlig samarbeidsvillig, kan man trygt si. Det har vært mye frustrasjoner, sinne og vrede. Sier NAV nei til min søknad, har jeg lite å stille opp med, når det gjelder det økonomiske. Så jeg håper at de ikke avslår også denne søknaden.

Pr dags dato, har jeg en liten jobb i kommunen jeg bor i. Her jobber jeg med å administrere kommunens hjemmeside. Jobben kom i stand, takket være NAV sosial. En løsning jeg er svært fornøyd med, siden jeg da slipper å "telle spiker i taket" hjemme hos meg.

Jeg er singel, men har ei Bengal katt. Ingen barn.

Jeg er stille og rolig av natur. Liker mest å være for meg selv. Jeg liker å høre på musikk, lese ei god bok, og se gode filmer. Mine hobbier er bl.a. male, fotografere, og holde på med data.

Vel, dette ble en litt personlig pres av meg!
    Sist endret av helgemann; 26-04-10 kl 16:41

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Presentasjon helgemann - langt om lenge

Det var da en skummel lav dose du går på, voksen mann og all ting? Jeg blir helt fælen av å lese noe slikt.

Min psyke falt på plass da jeg fikk T3 i form av Thyroid. Sluttet med antidepressiva som legen påsto jeg måtte bruke resten av livet på grunn av varige endringer i hjernen. Har ikke savnet de tablettene en dag!

Håper du får det bedre og bedre, Helgemann!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Det var da en skummel lav dose du går på, voksen mann og all ting? Jeg blir helt fælen av å lese noe slikt.

Min psyke falt på plass da jeg fikk T3 i form av Thyroid. Sluttet med antidepressiva som legen påsto jeg måtte bruke resten av livet på grunn av varige endringer i hjernen. Har ikke savnet de tablettene en dag!

Håper du får det bedre og bedre, Helgemann!
    Men prøvene viser normale verdier, da er det ikke for lavt...? *hmm*

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Normal.
    Det er jo noen som definerer hva normalitet er, og slik er det her også.
    Og den normaliteten som er definert, er basert påstatistisk matematikk og ikke på menneskelige faktorer.
    Derfor vil den også virke u-menneskelig for mange.

Litt om fritt T4.
    Men måler et stort antall mennesker man antar er friske og får en masse tall.
    Så bestemmer man setter grenser ved 2,5% øverst og nederst, og kaller dette for referansegrenser og kaller prøvene normale mellom disse.

Alle som var med i totalen var friske - også de over og under.......
    Og hvorfor 2,5% ?
    Hvorfor ikke 5 % ?

Hvorfor ikke snakke med folket å høre hva de forteller om sine symptomer og plager. Ta en med helhetlig vurdering. Ta med resten av skrotten også ?

Stoffskiftet kan jo ikke måles.
    Det er jo bare mengden stoffskiftehormoner i blodet som kan det. Altså en forutsettning for å ha et stoffskifte.
    Men trenger ikke ha et perfekt stoffskfte fordi mengdemålingene føyer seg pent inn i en statistikk som er grunnet på friske mennesker.

Stoffskiftet foregår inne i cellene.
    Stoffskiftehormonene må inn der - det holder ikke at de er i blodet......

Men til din undring helgemann.
    Et gjennomsnitt av denne statistikken kan feks. føre til at fT4=15 blir mitt i blinken.
    Men vis du en gang hadde 22 da du var frisk og rørig ?
    Jo - da styrer behandlerapparatet mot at du skal ha 15 - og ikke 22.
    Og det fortvilandes er at de nekter å ta inn over seg at det kan være anderledes.
    Jeg var selv offer for dette i mange år - til jeg tok kontroll selv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg tror jeg ville testet en høyere dose og kjent hvordan formen ble da, Helgemann. Jeg hadde også lege i mange år som sa at prøvene var "fine", uten at han samtidig sjekket om jeg hadde det bra. Jeg tror ikke han visste at det gikk an å gå på Levaxin og ha symptomer samtidig. Og jeg hadde mange symptomer! Og hadde det ikke så bra. Det har jeg nå.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Normal.
    Det er jo noen som definerer hva normalitet er, og slik er det her også.
    Og den normaliteten som er definert, er basert påstatistisk matematikk og ikke på menneskelige faktorer.
    Derfor vil den også virke u-menneskelig for mange.

Litt om fritt T4.
    Men måler et stort antall mennesker man antar er friske og får en masse tall.
    Så bestemmer man setter grenser ved 2,5% øverst og nederst, og kaller dette for referansegrenser og kaller prøvene normale mellom disse.

Alle som var med i totalen var friske - også de over og under.......
    Og hvorfor 2,5% ?
    Hvorfor ikke 5 % ?

Hvorfor ikke snakke med folket å høre hva de forteller om sine symptomer og plager. Ta en med helhetlig vurdering. Ta med resten av skrotten også ?

Stoffskiftet kan jo ikke måles.
    Det er jo bare mengden stoffskiftehormoner i blodet som kan det. Altså en forutsettning for å ha et stoffskifte.
    Men trenger ikke ha et perfekt stoffskfte fordi mengdemålingene føyer seg pent inn i en statistikk som er grunnet på friske mennesker.

Stoffskiftet foregår inne i cellene.
    Stoffskiftehormonene må inn der - det holder ikke at de er i blodet......

Men til din undring helgemann.
    Et gjennomsnitt av denne statistikken kan feks. føre til at fT4=15 blir mitt i blinken.
    Men vis du en gang hadde 22 da du var frisk og rørig ?
    Jo - da styrer behandlerapparatet mot at du skal ha 15 - og ikke 22.
    Og det fortvilandes er at de nekter å ta inn over seg at det kan være anderledes.
    Jeg var selv offer for dette i mange år - til jeg tok kontroll selv.
    Bra skrevet!

Hvordan og på hvilke måte tok du kontroll? Og bytte fastlege her, er lite vits.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Kan du ikke øke dosen uten å si noe til legen? Og om du ber om mer tabletter, vel, man kan jo miste en boks på en tur, kan man ikke? bruk fantasien. Du skal overleve. Du skal ha et bra liv. Du er inni din kropp. Ta grep!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Presentasjon helgemann - langt om lenge

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    For et år siden, økte jeg Levaxin dosen, siden begynner dosen (25 µg) ikke hjalp meg. Nå går jeg på 50 µg. Foreløpig er alt som normalt.
    Hmm... normalt, Helgemann? På denne medicindose kunne jeg end ikke kravle ud af sengen hver morgen. Det lader til at du OG din krop er verdensmestre i at tilpasse sig et energiniveau, der svarer til en Levaxindose passende til et barn på 22,7 kg. Intet under at du slider så meget med bare at leve.

Vil du gerne vide, hvor meget Levaxin du skal bruge for at komme over på den lyse side af livet? Så må du gange din kropsvægt i kg med 0,454. Det tal, der derved fremkommer angiver din kropsvægt i pounds. Det er også samme tal, der angiver den dose Levaxin i mcg, der passer til din kropsstørrelse. Og det er dette tal i mcg/Levaxin du burde stræbe efter at øge op til (uanset hvor lang tid det tager) for at kunne håbe på at vågne op en dag i fremtiden og sige til sig selv: "jeg bliver aldrig helt rask, men jeg har det fandeme så meget bedre end før, at jeg kan begynde at leve igen." Og SÅ kan du se både din urinsyregigt og andre unåder enten bliver mildere eller bliver helt væk. Men det kan ikke ske på en medicindose, der passer til et barn, ikke til et voksent menneske.

Tommelfingerreglen er: 1 mcg levothyroxin pr pound kropsvægt (undtagen ekstremt overvægtige).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Nå føler jeg meg veldig liten her, mot en kjempe stor ulve flokk...

Nå vet jeg ikke hvordan dere ser dere for meg, hvordan jeg er. Men jeg er ikke langt større en 1,60 m. Og skal jeg gå til fastlegen min å kreve å få større dose, til tross for at "alt er normalt", vil han "henge meg"!!!! Og jeg har veldig lite mulighet til å bytte fastlege. Jeg bor på en liten plass, hvor de er få muligheter, og begrenset med utvalg.

Og i tillegg, vet jeg jo ikke hva som feiler meg. Om jeg har kreft, eller om det er noe annet som sliter på meg. Sliter jo med UVI som kommer og går, og har en kraftig betennelse i prostaten. Alle disse tingene, tar jo "rotta" på en hver menneske.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Vil du gerne vide, hvor meget Levaxin du skal bruge for at komme over på den lyse side af livet? Så må du gange din kropsvægt i kg med 0,454. Det tal, der derved fremkommer angiver din kropsvægt i pounds. Det er også samme tal, der angiver den dose Levaxin i mcg, der passer til din kropsstørrelse.
    Nogen gange føles det som om jeg glemmer at tage hjernen med "hjemmefra"... når jeg skriver her. Der skulle selvfølgelig stå "dividere". Ikke "gange". Sooooorry.

Et eksempel: en voksen mand/kvinde, der vejer f.eks. 87 kg, skal gange sin vægt med 0,454 (= et pound) og resultatet bliver en kropsvægt omregnet til pounds: 191,62995.

191,62995 pounds rundet op til 200 (det kan man lige så godt, da det er tale om marginaler) angiver en Levaxin-dose på 200 mcg/dag. Er man først stille og roligt nået op på denne dosering, kan man begynde regne med, at der vil ske skred og forbedring af ens helbred fordi, selv om jeg personligt mener at Thyroid USP er den bedste medicinering ved lavt stofskifte - kan Levaxin alligevel gøre det rimeligt, såfremt doseringen er høj nok.

Denne type af høje nok doseringer af syntetisk levothyroxin var normale og anvendte indtil det behagede verdens endokrinologer at HALVERE medicineringen, for at FASTHOLDE TSH SYNLIGT i blodprøverne. Det kan du/I læse om i Nora's tråd Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973 + div. tråde i TSH-forummet.

Det ragede ikke alle disse ærværdige "læger", at såfremt TSH fastholdes "synligt" (målbart) vil det betyde for patienterne, at de skal (af lægerne) fastholdes i en tilstand af subklinisk hypothyreose, der kendetegnes ved at alle blodprøver er "pæne", men patienternes symptomer er uforandrede, dvs. patienterne er fortsat syge. Lægerne har (så at sige) ofret patienterne for at opretholdes TSH målbart.

Det er rent til grin, når syge med lavt stofskifte, i årevis (under)medicineres med 25, 50 og endda 100 mcg Levaxin pr dag og dette er den eneste forklaring på, hvorfor så mange er fortsat er syge selv om de er i behandling og kan fremvise "pæne" blodprøvetal.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Presentasjon Cannari
    Av Cannari i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 20-02-12, 13:39
  2. Svar: 24
    Siste melding: 24-03-10, 21:41
  3. Ny her og vil gi en kortfattet presentasjon
    Av hppybara i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 12-11-07, 17:25