Hei!

Jeg er en mann på noen og tredve år som lurer på hva det egentlig er som gjør at jeg ikke er helt pigg.
For ca. 10 år siden fikk jeg diagnosen lavt stoffskifte, og jeg gikk fra å sove 12-14 timer i døgnet til å sove 10-11. En kjempepositiv forbedring, men jeg ble jo ikke frisk. Likevel klarte jeg så lenge jeg var student eller jobbet deltid å fungere noenlunde med symptomene mine. Men nå når jeg er i 100% stilling er det kjempeutfordrende å komme seg igjennom arbeidsdagen, selv om jeg har mye energi.

Så, hvorfor er jeg her? Jo, jeg håper at hvis jeg poster en symptomliste, vil noen der ute kansje gjenkjenne symptomene, og kunne si noe om hva jeg kan prøve. Alle forslag mottas med stor takk

Så langt har jeg;
Tatt Levaxin 100 mg (Gir et mindre og mer normalt søvnbehov)
Tatt Tyrosin, 2 gram daglig (Jeg føler det gir meg littegranne målfokus)
Fått henvisning til utredning for ADHD
Fått henvisning til øre-nese-hals for å få sjekket halsen
Bedt om å få tatt blodprøve der alle (elleve?) stoffskiftetestene gjøres (Dette har jeg aldri fått før, bare sjekket TSH og T3 tror jeg det er)

Så, over til symptomene mine. For å forsøke å se et system i utfordringene har jeg delt dem inn i følgende kategorier:
1-Fokus, problemer med å fokusere eller konsentrere seg om kun en ting:
2-Hukommelse og rutine, problemer med å huske ting og en svekket evne til å bygge rutiner.
3-Mulighetshorisont, manglende bilder av kva jeg kan gjøre i en situasjon.
4-Multitasking, problemer med å forholde seg til to ting samtidig.
5-Problemer som går på kontinuitet, det vil si å gjøre samme jobb over lengre tid
6-Når jeg er sliten kan jeg ikke slappe av.

1-Problemer som er relatert til det å fokusere eller konsentrere seg om en ting:
-Jeg klarer ikke fokusere kun på partneren min når jeg har sex.
-Jeg gjør ekstremt mange tabbefeil.
-Jeg klarer ikke lystlese en bok, selv om jeg er svært interessert i emnet, har fritid og også har lang trening i å lese.
-Under teoretisk arbeid på egenhånd bruker jeg nesten alltid over 50 % av tida på å prøve å konsentrere meg om arbeidet

2-Problemer som er relatert til det å huske, eller rutinebygging:

-Når jeg gjør muntlige avtaler vet alle som kjenner meg at de ikke kan stole på at jeg husker avtalen.
-Jeg mister/forlegger svært ofte viktige ting.
-Når jeg får spørsmål om detaljene frå prosjekt jeg jobber daglig med, husker jeg ikke svaret
-Når jeg kommer inn i en problemstilling har jeg ofte glemt rammefaktorene til denne.
-Sjølv om jeg gjør en jobb daglig klarer jeg ikke innarbeide tidsbesparende rutiner.
-Jeg klarer aldri å huske på alt jeg skal ha med meg ut døra.

3-Problemer som er relatert til min manglende “mulighetshorisont”, det vil si manglende mentale bilder av hvilke muligheter jeg har i en situasjon:
-Svært svært ofte får handlingene mine utilsiktede konsekvenser.
-Når jeg planlegger ting går ting aldri noenlunde som planlagt
-Jeg kan ikke starte praktiske eller teoretiske jobber uten å først ha en motivasjonsprosess. Sjølv trivielle jobber har jeg en høy terskel mot. Det er likevel mye lettere å gjøre praktiske ting enn teoretiske ting. Huskelister blir jeg dermed bare deprimert over, da jeg vet hvor stor kraftsamling som kreves for hver enkelt jobb.
-Store deler av dagen er preget av hjernetåke, der jeg ikke ser mulighetene rundt meg, men bare går rundt nærmest i ørska på jobb.
-Jeg klarer svært sjelden gjøre ting i den rekkefølgen som er mest effektiv
-Ingen andre ting enn trening og kjærlighet klarer å trigge mulighetshorisonten og målrettetheten i meg.
-Gjenstander jeg bruker mine blir svært ofte skadet og ødelagt på grunn av skjødesløshet og uhell
-Jeg husker sjeldan på søsknene mine/mor og far/venner og slektninger
-Jeg mangler fullstendig magefølelse for hvordan privatøkonomien min er før jeg ser kontoutskriften.
-Generellt fører den manglende mulighetshorisonten min til en ekstremt passiv fritid, med trening og sex som eneste unntak

4-Problemer som er relatert til det å multitaske:
-Jeg klarer ikke avslutte en jobb og begynne på en annen utan at enten omstillingen mellom de to tar ekstremt langt tid, eller at en eller begge jobbene blir fulle i feil.
-Jeg klarer ikke planlegge en middag, kjøpe middagen, lage middagen, rydde opp etter middagen og så treffe en kamerat, utan at jeg blir overarbeidet.

5-Problemer som har med manglende kontinuitet:

-Ingen av de jobbene jeg har ansvar for har stabil drift over tid.
-Jeg får aldri til å gjennomføre samme treningsopplegg over tid, sjølv om jeg elsker å trene.
-Jeg fullfører skjelden eller aldri de prosjektene jeg begynner på, og fullfører altfor ofte ikke de jobbene jeg begynner på.
-Motivasjonen min for å holde på med spennende prosjekt er kortvarig.

Andre kansje relaterte ting:
-Noe forhøyet søvnbehov (9 timer)
-Vanskeligheter med å svelge
-Halsen er kronisk litt betent
-Magen kommer lett i ulage.

Håper på kommentarer!