Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Ski
    Meldinger
    20

Standard Fra lavt til for høyt stoffskifte?

Hei!
    Bruker levaxin for lavt stoffskifte. Økte dosen under graviditet, men nå etter en MA lurer jeg på om ikke verdiene mine er helt på tur? Og skal man avvente litt og ta kontrollprøver før man nedjusterer levaxinen eller bør jeg gjøre det med en gang?

I mars (var gravid) TSH 0.58, T4 13.3
    I april (en måned etter Missed abortion) TSH 0.03 og T4 19.2.
    Har lest at TSH ikke bør være lavere enn 0.5 og nå er jo T4 opp mot øvre grense av normalnivå som skal være mellom 9-20.

Har tenkt å prøve å bli gravid igjen - men ble veldig usikker på disse verdiene?

Noen som vet?

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Standard Sv: Fra lavt til for høyt stoffskifte?

Etter hva jeg har skjønt, kan TSH være helt ned til 0,1 når man går på Levaxin, og Fursts referansenivå ligger på 0,2-4, så 0,1 bør ikke være noe galt så lenge du føler deg bra. FT4 ligger også innen normalområdet, dog helt øverst, men man skal faktisk helst ligge litt høyt i referanseområdet når man går på Levaxin.

Det viktigste er hvordan du selv føler deg. Hvis du begynner å merke symptomer på høyt stoffskifte, kan det hende du bør justere dosen, men hvis du føler deg normal/frisk, er det kanskje ikke behov for det.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Min mening er at du skal ikke være så usikker på deg selv !
    Det er du som er fasit - blodprøvesvar kan bare hjelpe til med å forstå en situasjon, og fortelle litt omm hva man måler hos et flertall.
    Ikke sikkert du skal ha det slik - du skal ha det på din måte, og ingen vet hvordan det er - du må finne det ut selv.

Tenker man graviditet så er det jo viktig at man har en dose man trives med. I de fleste tilfeller ligger den der som Nora beskriver.
    Jeg mener bare at du skal stole mer på deg selv enn på blodprøvene.
    Disse kan være til hjelp, men man skal ikke dikters av dem.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Ski
    Meldinger
    20

Ja - har du sikkert rett i og jeg blir nok tryggere etterhvert, men føler meg fortsatt litt novise selv om jeg snart har knasket levaxin i et år nå.
    Er veldig varm og litt hjertebank - men har tenkt at det sikkert går seg til.
    Ligger jo under o.1 - er 0.03. Så begynte jeg å lese om normalverdier og så at det var på feil side.... Og så har jeg hatt to aborter på et halvt år og er redd for at.. ja - i det hele tatt usikker

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hjertebank ved høy hvilepuls, er jo symptom på for høy dose.
    Veldig varm også.
    Hjertebank + veldig varm = for høy dose.

Du har lært deg noe veldig viktig : At den dosen som gjør at du får dette er for høy.......
    Legg den i erfaringsbunken din.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Lavt/høyt stoffskifte, vannansamling.
    Av Chicka22 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 20
    Siste melding: 08-06-07, 12:48
  2. TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
    Av Unn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 29-05-07, 18:08
  3. Høyt eller lavt stoffskifte?? Hva skjer?
    Av Stratos i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 14-01-07, 22:34
  4. Mulig å gå fra lavt til høyt stoffskifte?
    Av Vilde i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 5
    Siste melding: 20-11-06, 15:58

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn