Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
    Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    44

Standard Gravid og Levaxin...

Jeg går daglig på levaxin og har nå blitt gravid. Har 4 fullførte uker bak meg, så har nettopp testet positivt.
    Har lest litt ang kombinasjonen lavt stoffskifte og graviditet og fant en artikkel på legeforeningen.no hvor det stod at dosen burde økes øyeblikkelig med 1/3 ved bekreftet graviditet.

Sendte en e-post til legen min, og fikk bare til svar at det ikke var noe problemer, men at jeg måtte fortsette med medisinene mine....
    Jeg kunne gjerne bestille en time, og da gjerne ta en blodprøve i forkant. Følte at denne setningen var litt sånn; hvis du absolutt vil så kan du komme, men det er ikke nødvendig...

Siste blodprøver er rett over 1 mnd siden (har vært stabilt i 1 år nå) og hva jeg har lest så er det TSH som er "farlig". Mitt var da 1,4. Fri T4 var 16

Klarte å krangle meg inn en time hos min gynekolog i morgen, men vet ikke helt om jeg kan stole mer på ham..

Noen tips til hva jeg skal si/ gjøre hos gynekologen i morgen?
    Kan han ta ansvar for å omgjøre dosen min eller er det kun fastlegen som kan det?

Gratulere med dagen forresten alle norske lesere.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Gravid og Levaxin...

Hej
    Tillykke med graviditeten
    Og ja, som gravid må du nødvendigvis ha en hel del mere medicin. Man øger med op mod 50 % og får taget en masse blodprøver undervejs. Der er en diskussion pdf her http://www.dsog.dk/sandbjerg/Thyroid..._m_pt_info.pdf som er forfattet af nogle endokrinologer fra Rigshospitalet i København. Her hedder det bl.a. at "Kendt velbehandlet hypothyreose
    1
    Behovet øges allerede ved 4-6. gestationsuge, hvorfor levothyroxin dosis bør øges med 30-50 %, så snart graviditet er konstateret."

"Hvis endokrinolog ikke er til rådighed, tilbydes den gravide kontrol hos obstetriker med speciel interesse og erfaring i behandling og kontrol af gravide med thyroidea-lidelser, gerne i samarbejde med den gravides praktiserende læge."

Så kan der selvfølgelig være nogle forskelle mellem Danmark og Norge på dette punkt, men nok alligevel flere ligheder

Det er forfærdeligt, at en læge uden forstand på dette vil gøre sig klog på det. Som der står i pfd'en, så kan det have nogle alvorlige konsekvenser ikke at øge medicinen under graviditet. Da jeg var gravid, gik jeg til kontrol hver anden (eller var det mon hver tredje..?) uge, og jeg fik pænt meget medicin.

Måske får du besked på at skifte tilbage til din gamle dosis med det samme, du har født. Det vil jeg gerne advare imod. Gå i stedet gradvist ned i dosis - det andet er vanvittigt anstrengende for kroppen. Som jeg oplevede det, i hvert fald. Håber, du kommer til en god gynækolog og alt, hvad du ellers har behov for.

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Heisann
    Det er akkurat som Nielsigne sier i Norge også. Legeforeningen har en underforening for gynekologer. Disse har sider på nett som anbefaler økning i dose på opp til 50 prosent hos hypothyreosepasienter. Jeg fikk ikke økt min dose under noen av mine to svangerskap og hadde det forferdelig. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg tatt skjeen i egen hånd.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    44

Mener dere at de anbefaler økning FØR blodprøver viser at stoffskiftet er lavt, eller jevnlige blodprøver for å gripe fatt i stoffskiftet så snart det blir lavt?

TUsen takk for gode svar forresten!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, jeg ville økt nå, før jeg kastet bort masse tid på å krangle med legen. Dette er faktisk alvorlig, de tgjelder ditt barns liv! Jeg tror at legers uvitenhet på dette området kan være skyld i mange aborter som hadde vært helt unødvendig.Ta med dokumentet fra legeforeningen til legen din, legen bør læres opp! Er legen diin uimottakelig for ny kunnskap om stoffskiftet, bør du vurdere å få deg en ny fastlege.

Les blant annet dette forumet her om graviditet og stoffskifte. Det er flere nye tråder om dette temaet. Les og bli klok.

Lykke til, ikke bekymre deg, øk kunnskapen din og bruk den for å trygge deg selv og barnet ditt
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Man må simpelthen i gang med at øge, når man ved, man er gravid. Det er et faktum, at man nødvendigvis skal bruge mere under graviditeten. Men dette bør lægen hjælpe dig med og nøje følge dit stofskifte mens du er gravid. Kan eller vil han ikke det, så skift ham ud.

Egentlig burde andre læger og diverse offentlige styrelser orienteres om sådan en læge. Han bør ikke kunne slippe afsted med det.

Som der også står i 'min' pdf: "Behovet øges allerede ved 4-6. gestationsuge, hvorfor levothyroxin dosis bør øges med 30-50 %, så
    snart graviditet er konstateret."

Men der står også:

"Der er set association mellem ubehandlet eller subklinisk hypothyreose hos moderen og lav IQ samt
    forsinket neurologisk udvikling hos børnene (16-20). Et studie viste, at kvinder med lav T4 i starten
    af graviditeten, fik børn der udviklede sig normalt, hvis T4-niveauet normaliseredes i løbet af
    graviditeten, tydende på at langvarig lav T4 var nødvendig for at påvirke den neurologiske
    udvikling (21). Derfor vil der sjældent være medicinsk indikation for at anbefale abort til gravide
    med hypothyreose i 1. trimester (6). "

Så du må finde en løsning meget snart, men der er ingen grund til at gå i panik.
    NB. Hvis du har haft Graves, anbefales det, at du behandles af endokrinolog.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    44

Takk for gode svar alle sammen.

Nå ser det ut som om jeg mister denne lille spiren min, men er bare 4 uker så det er sånn som skjer.

Har likevel vært hos gynekologne og fått beskjed om å øke dosen dersom jeg tester positivt igjen ved en senere anledning, og bestille tid til tidlig ultralyd...

Så da vet jeg det... ikke stole på fastlegen min

Tusen takk for god hjelp

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Så trist at høre, Rose

Hvordan ved du det? Er det en blodprøve, der siger det, eller?

Det er under alle omstændigheder en god idé at få godt styr på stofskiftet, inden man bliver gravid. Måske er den der fastlæge i det hele taget ikke så god at ha? Hvis han holder dig på for lidt medicin, mener jeg.

Det gør mig ondt, du må dette igennem. Jeg havde selv sådan en tidlig, ufrivillig abort - men måneden efter blev jeg gravid igen, og barnet blev der.

Stå på og få tjekket din dosis hos en anden læge.

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    44

Takk Nielsigne for gode ord.

Grunnen til at jeg tror jeg mister spiren er at først testet jeg postivit på fredag 13. I går testet jeg på ny -for morro skyld, og testen var like svak. Hadde regnet med at den ville være sterkere, i og med at HCG hormonet fordobler seg fra dag til dag, og det er det hormonet testene slår ut på.

I dag tidlig startet blødningen og det har vedvart hele dagen. Fikk ultralyd hos gynekologen og hun mente også at det var mest sannsynlig over, men hun mente også at det var for tidlig til at det var medisinene som var årsaken.

Stoffskiftet mitt har vært stabilt i over 1 år, og jeg føler meg fin, så jeg regner med at den dosen jeg har til vanlig er OK.

Av en eller annen grunn så går det ikke særlig innpå meg at jeg har mistet... Det har liksom aldri blitt noe foster, bare en celleklump som mest sannsynlig ikke klarte å feste seg. Tror det hadde vært mye verre om det hadde skjedd rundt uke 8 og jeg hadde visst/ sett hjertet slå.

Jeg får kose meg med de to barna jeg allerede har, og trøste meg med at jeg mest sannsynlig blir gravid veldig snart igjen. Har brukt kun 1 forsøk på hver av barna....

Takk for gode ord alle sammen og omtanke!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Rose80 Vis post
    Jeg får kose meg med de to barna jeg allerede har, og trøste meg med at jeg mest sannsynlig blir gravid veldig snart igjen. Har brukt kun 1 forsøk på hver av barna....
    Det er godt klaret! Så er det vel ikke din dosis, der er noget i vejen med - medmindre, dit behov har rykket sig. Det kan det altså, og sådan er det for de fleste, som jeg har forstået det. Så godt at holde øje med.

Men ... det der med, om medicinen kan være årsagen (fordi der er for lidt af den), det ved jeg nu ikke ... Der er jo nogle anbefalinger om at man skal sørge for at ligge over et bestemt mål, hvis man har for lavt stofskifte og planlægger at blive gravid. Jeg har fået rettet min dosis flere gange og regner ikke med, den ligger fast nogensinde.

Godt, du er ok

Klem

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Gravid og Levaxin...
    Av Rose80 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 12
    Siste melding: 12-08-11, 08:17
  2. Hypotyreose, prøver å bli gravid for første gang og begynte nettopp på Levaxin.
    Av Sigrid77 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 05-06-10, 09:27
  3. Er gravid - hva nå?
    Av Oslofia i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 24-03-10, 21:49
  4. Gravid med nr 2
    Av bOnZiE i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 08-02-09, 19:31
  5. Jeg er gravid!!!