Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    28

Standard Hjelp til å tolke blodprøvesvar

Hei!
    Jeg låner profilen til samboeren min.

Jeg er mann, 31 år. Fikk følgende svar på blodprøver i sommer:

TSH: 5,6
    T4: 20
    T3: 5,4
    Anti-TPO: 119
    Kommentar: Latent hypothyreose. Autoimmun thyreoiditt.

Legen kunne gi lite svar på hvorfor TSH var høy, T4 og T3 normale, og at jeg samtidig har antistoffer. Har prøvd å google litt, har vært inne på tanken om Hashimoto, men vet ikke.

Noen her som kan hjelpe meg å tolke svarene? Eller som har samme erfaring? Hvor burde jeg gå videre med dette?

På forhånd, takk for hjelp

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Hjelp til å tolke blodprøvesvar

Hej Månestrålens Sambo

Der mangler en blodprøve før man kan sige, at der er ingen forklaring på dit høje TSH. Du bliver nødt til at få lægen til at rekvirere blodprøve for TRAS-antistof. Ved stimulerende TRAS vil TRAS hæve både dit TSH og T-hormonerne. På den anden side, FT4 på 20 og FT3 på 5,4 er altså ikke så høje igen, men det kan sagtens ændre sig hvis du har TRAS-antistoffer.

Hvad var anledningen til at dine T-hormoner overhovedet er blevet målt?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    28

Standard Sv: Hjelp til å tolke blodprøvesvar

Tusen takk for svar Anisa!

Skal be legen om rekvisisjon til nye blodprøver, denne gangen med TRAS.

Prøvene er i utgangspunktet tatt ved en generell helsesjekk. Har ingen utpregede symptomer på lavt stoffskifte. Kjertelen har vært litt øm de to siste ukene -men kan kanskje ha noe med stress å gjøre ifm. jobb (?).

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av månestråle Vis post
    Skal be legen om rekvisisjon til nye blodprøver, denne gangen med TRAS.
    ... og med jod i døgnurin kom jeg lige i tanke om. Jodmangel kan både føre til autoimmun overreaktion og til udvikling af hypothyreose, og kontrol af jod burde være inkluderet i det obligatoriske blodprøve-sæt ved mistanke om sygdom i skjoldbruskkirtlen. Det er en forholdsvis dyr prøve, men den kan senere spare samfundet for mange penge, så det vil ikke være så smart hvis lægen tager "spare-hatten" på.

Du må nok indstille dig på at lægen (måske) ikke er helt vild med at give dig denne prøve og vil argumentere med at i Norge mangler folk ikke jod. Men hvis man bruger tandplejemidler med fluor, drikker meget sort the, müsli med masser af rosiner o.l. hver dag, kan man sagtens udvikle jodmangel, selv i Norge.

Ellers er der en god chance for, at dit forhøjede TSH er kun midlertidigt, eller at det kunne være "normalt" for dig at have et forhøjet TSH. Der findes et procenttal af mænd, med forhøjet TSH, men uden symptomer på underfunktion af skjoldbruskkirtlen, og de trives fint. Det er nu alligevel bedst at holde øje med, særlig hvis du udvikler symptomer senere. Hellere safe end sorry.

Hvis det skulle vise sig, at der er grund til efterfølgende at være obs på helbredet, vil jeg opfordre dig til en tilmelding, så Månestrålens og dit case ikke bliver viklet ind i hinanden. Men jeg håber allermest for dig, at du tilhører den gruppe mænd, der har et "naturligt" forhøjet TSH uden sygdom i skjoldbruskkirtlen.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    28

Takk igjen, Anisa

Jod har jeg ikke fått testet, men jeg vet at legen er åpen for forslag. Skal foreslå både TRAS og jod-prøver neste gang.

Takk for tips om å opprette egen profil, håper jo egentlig det ikke skal bli nødvendig

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hjelp til å tolke blodprøvesvar

Jod har jeg ikke fått testet, men jeg vet at legen er åpen for forslag. Skal foreslå både TRAS og jod-prøver neste gang.
    Lægen vil måske undre sig over TRAS-forslag, da TRAS hovedsageligt måles ved mistanke om hyperthyreose, men begge "thyreoser" har så snigende (og af og til også vekslende) forløb, at et uforklarligt højt TSH bør altid tjekkes for TRAS også.

Takk for tips om å opprette egen profil, håper jo egentlig det ikke skal bli nødvendig
    Det håber jeg også... særlig hvis du går over til fluor-fri tandpleje. Det er IKKE en joke.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    28

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Lægen vil måske undre sig over TRAS-forslag, da TRAS hovedsageligt måles ved mistanke om hyperthyreose, men begge "thyreoser" har så snigende (og af og til også vekslende) forløb, at et uforklarligt højt TSH bør altid tjekkes for TRAS også.

Det håber jeg også... særlig hvis du går over til fluor-fri tandpleje. Det er IKKE en joke.
    Dette er interessant. Har heldigvis en lege som er svært opptatt av å finne svar for pasientene sine, det blir nok ikke noe problem hvis jeg forklarer hva jeg har lest.

Her i huset har det ikke vært fluortannkrem el.l. på flere år (har en helsebevisst samboer)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Her i huset har det ikke vært fluortannkrem el.l. på flere år (har en helsebevisst samboer)
    (og god nat!)

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    28

Takk for at du tok deg tid, og god natt

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Exclamation Sv: Hjelp til å tolke blodprøvesvar

Har heldigvis en lege som er svært opptatt av å finne svar for pasientene sine, det blir nok ikke noe problem hvis jeg forklarer hva jeg har lest.
    Hvis det er den samme læge, Månestrålens Sambo har, har Månestråle allerede anbefalet sin læge her på forummet. Læs her.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Lignende tråder

1. Trenger hjelp til å tolke spyttprøve
    Av Rosin i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 16-05-10, 22:13
  2. Hjelp til å tolke prøvesvar.
    Av wensiesv i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 29-01-08, 20:18
  3. Nye blodprøvesvar.....kan noen tolke dem?
    Av Bodø i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 19-01-08, 14:13
  4. Hjelp til å tolke LH og FSH.
    Av Shanita i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 14-06-07, 20:41
  5. Trenger hjelp til å tolke prøvesvar
    Av sos i forumet Blodprøver
    Svar: 18
    Siste melding: 13-10-05, 14:27

Bokmerker