Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    3

Standard Hva tror dere om disse prøveresultatene?

Venter på flere svar fra aker, men disse har jeg fått fra SØF. Hva tror dere?

Hb (11.5-15.0) 10.9
    FT3 (3.5-6.5) 4.5
    FT4 (11.0-21.0) 8.9
    Glukose (4.0-6.3) 4.8
    TSH (0.30- 4.50) 4.39
    B12 (170-650) 221
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hva tror dere om disse prøveresultatene?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lis´n Vis post
    Hb (11.5-15.0) 10.9
    FT3 (3.5-6.5) 4.5
    FT4 (11.0-21.0) 8.9
    Glukose (4.0-6.3) 4.8
    TSH (0.30- 4.50) 4.39
    B12 (170-650) 221
    Du har lettere blodmangel (sikkert også for lavt ferritin/jern). Dit B12 er alt for lavt (selv om den lige akkurat befinder sig indenfor "normalområdet") og du har nok også relateret (til det) for lidt mavesyre. Derudover har du alt for lavt FT4 (kan du overhovedet fungere?) og selv om TSH allerede er alt for højt, burde det være endnu højere, hvis det skulle modsvare det superlave FT4. Her kan det være noget galt med hypofysens TSH-respons på det (for) lave FT4. Glukose i underkanten tyder på tendensen til lavt blodsukker og dette kunne evt. tyde på underfungerende hypofyse/binyrebark som mulig forklaring på det svage TSH-respons. Enten det eller har du afleveret blodprøverne sent på dagen (der er forskel i blodprøveresultater afhængig af tidspunktet på dagen, prøverne har været udtaget). Dit FT3 er heller ikke imponerende.

Du har hypothyreose! Nu må vi bare håbe, at din læge reagerer på disse tal og sætter dig i behandling. Hvis du allerede er i behandling - er du voldsomt undermedicineret.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Du har lettere blodmangel (sikkert også for lavt ferritin/jern). Dit B12 er alt for lavt (selv om den lige akkurat befinder sig indenfor "normalområdet") og du har nok også relateret (til det) for lidt mavesyre. Derudover har du alt for lavt FT4 (kan du overhovedet fungere?) og selv om TSH allerede er alt for højt, burde det være endnu højere, hvis det skulle modsvare det superlave FT4. Her kan det være noget galt med hypofysens TSH-respons på det (for) lave FT4. Glukose i underkanten tyder på tendensen til lavt blodsukker og dette kunne evt. tyde på underfungerende hypofyse/binyrebark som mulig forklaring på det svage TSH-respons. Enten det eller har du afleveret blodprøverne sent på dagen (der er forskel i blodprøveresultater afhængig af tidspunktet på dagen, prøverne har været udtaget). Dit FT3 er heller ikke imponerende.

Du har hypothyreose! Nu må vi bare håbe, at din læge reagerer på disse tal og sætter dig i behandling. Hvis du allerede er i behandling - er du voldsomt undermedicineret.
    Takker for svar!
    Jeg er under behandling, men kjenner at den ikke er optimal. Fungerer langt fra normalt.. Håper legen kan hjelpe meg! Hva hadde vært "riktige" nivåer? Stemmer ikke helt med referansenivåene etter som jeg forstår av andre
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Jeg er under behandling, men kjenner at den ikke er optimal. Fungerer langt fra normalt..
    Med disse tal, håbede jeg ellers at du ikke var i behandling endnu. Jeg kan godt forstår, at du fungerer dårligt.

Hvad er du i behandling med? Levaxin? Hvor meget om dagen?

Håper legen kan hjelpe meg!
    Ved du hvad? Lige netop dette håb kan jeg have mine tvivl om. Du burde ikke have så lave tal under behandlingen. Alene dette kan få mig til at tvivle på, om din læge ved hvad han/hun foretager sig... Du må lære dig op i disse ting selv. Der er ikke andet for, hvis du ikke skal håbe forgæves.

Bedst, hvis du orker at beskrive historien fra begyndelsen: hvornår begyndte du at føle dig syg; hvornår har du fået diagnosen; hvordan er det gået siden og bed om at få dine blodprøveresultater udleveret fra lægeklinikken, så langt tilbage som muligt. Det har du ret til. Disse resultater er din ejendom. Post her alle oplysninger og bliv ved med at opdatere tråden succesivt som tingene udvikler sig for dig fremover. Undervejs kan du spørge og få svar, og lære dig op i denne sygdom, så du ikke kun er afhængig af håbet.

Vær tålmodig hvis du ikke få svar med det samme. Her er der fortsat sommerferie og ret mange af de garvede her er fraværende.

Ha' en god nat.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    3

Hei igjen!

Nå har jeg fått svarene fra aker hormonlab. Det ser sånn ut:

TSH (0.5-3.6) 4.60
    fT4 (8-20) 10.3
    fT3 (3.6-8.3) 5.7
    Tyroksin (60-150) 75
    Trijodtyronin (1.2-2.7) 2.0
    TBG (12.0-28.0) 17.2
    Anti TPO (<35) 426
    Anti tyreoglobulin (<40) <20
    TRAS (<1.8) <0.9
    reverse T3 (0.14-0.54) 0.26

Legen sa at jeg kanskje måtte begynne å ta Levaxin. Da forklarte jeg han at det har jeg allerede gjort i femten år. "Ja, så må vi kanskje vurdere å sette opp dosen litt". Ikke det spor klokere. Hva tror dere med litt erfaring og viten om dette?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hmm... du har klart for højt TSH og alt for lavt FT4, og selv om FT3 er nogenlunde - kan jeg forestille mig at du ikke har det for godt lige nu. Du har TPO-antistoffer. Ikke så mange men alligevel...

Legen sa at jeg kanskje måtte begynne å ta Levaxin. Da forklarte jeg han at det har jeg allerede gjort i femten år. "Ja, så må vi kanskje vurdere å sette opp dosen litt". Ikke det spor klokere. Hva tror dere med litt erfaring og viten om dette?
    Ja, ja... lægens vurdering, at du nok har brug for at starte med Levaxin, siger vist det hele... Du har ikke skrevet noget om, hvor meget Levaxin får du om dagen, men dit TSH afslører at det ikke er nok, og at lægens "sette dosen opp litt" kan vise sig heller ikke at være nok.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Bedst, hvis du orker at beskrive historien fra begyndelsen: hvornår begyndte du at føle dig syg; hvornår har du fået diagnosen; hvordan er det gået siden og bed om at få dine blodprøveresultater udleveret fra lægeklinikken, så langt tilbage som muligt. Det har du ret til. Disse resultater er din ejendom. Post her alle oplysninger og bliv ved med at opdatere tråden succesivt som tingene udvikler sig for dig fremover. Undervejs kan du spørge og få svar, og lære dig op i denne sygdom, så du ikke kun er afhængig af håbet.

Lignende tråder

1. Har ME, mistenker lavt stoffskifte. Hva tror dere?
    Av Cossie77 i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 34
    Siste melding: 08-10-10, 19:00
  2. Trenger jeg mer levaxin eller annen medisin tror dere?
    Av Daffy i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 7
    Siste melding: 29-12-09, 18:16
  3. Kan dere se på disse verdiene? og referanseområde
    Av litza i forumet Normalverdiene?
    Svar: 2
    Siste melding: 17-01-08, 13:38
  4. ja, så var det de prøveresultatene:=) b12 og tsh
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 28-07-07, 13:38

Bokmerker