Hei alle sammen.

Jeg er ny her inne på forumet, registrerte meg idag. Har nettopp fått diagnosen - og lurer jo selvfølgelig på mange ting.

Bør kanskje ta de medisinske resultatene først - sånn at det er lettere for dere å se sammenhengen: Første gang det ble ble målt TSH i blodet mitt var i 2003, i forbindelse med diffuse symptomer - og da var resultatet 2,15. Som jo var ganske så bra. I 2005 følte jeg meg mye mer sliten og trøtt, så nye prøver ble tatt. De viste en TSH på 4,3 og FT4 på 15,0 - som jo var i grenseland men ikke alarmerende. Etter som årene har gått, har symtomene blitt mer og mer fremtredende både fysisk og mentalt, så rett før påske tok de nye blodprøver. Og da ble TSH målt til 12,24 og FT4 9,0.

Jeg har i mange år hatt de fleste symptomene på lavt stoffskifte (bare at jeg ikke visste at det var årsaken, trodde jeg var overarbeidet, "utbrent", begynte å bli "gammel" osv - for det ble merkbart verre etter at jeg fylte 40....). MEN jeg hadde ikke vektøkning - så dermed var jo ikke lavt stoffskifte det som verken jeg eller legen min tenkte på først. Jeg har alltid hatt høy forbrenning, kunne spise hva som helst uten å tenke på vekta.

Dvs. frem til for ca 1/2 år siden, til tross for at jeg bevisst prøvde å leve sunnere, tenkte over hva jeg puttet i munnen osv. Så begynte plutselig vekta å gå oppover. Har lagt på meg 5-6 kilo på 6 måneder - skjønte ikke hvorfor. Nå høres sikkert ikke 6 kilo mye ut, men når du er vant til å alltid ha vært slank så er det faktisk ganske frustrerende når klærne ikke lenger passer, magen er blitt "deigete", i tillegg til at lår og legger på en måte er "blåst opp". dessuten er jo en økning på ca 10 % av kroppsvekten mye på så kort tid eller.....? Jeg trodde jo det var pga alderen, at jeg nå måtte begynne å gjøre en innsats for å holde meg i form, at dette var en naturlig del av det å bli "eldre" (jeg er forresten kvinne, 46 år og i hodet føler jeg meg fortsatt ung selv om kroppen føles ganske så sliten).

Derfor begynte jeg å trene på treningsstudio for 6 uker siden, har vært flink (synes jeg selv, for mange ganger er jeg kjempesliten allerede før jeg begynner) og gått dit 3 ganger i uka - 1 1/2 time hver gang. Og likevel fortsatte vekta oppover. Jeg skjønte ikke hvorfor, tenkte bare at "ting tar tydeligvis tid"......?

Men nå har jeg altså fått diagnosen - Lavt stoffskifte. Som jo forklarer både den plutselige vektøkningen og alle andre små og store hverdagsproblemer. Verste er følelsen av å være utmattet "uten grunn", samt det at jeg aldri blir uthvilt uansett hvor mye jeg sover. For ikke å snakke om humørsvingninger (i perioder er det ikke store bagatellen som skal til før jeg eksploderer), tørr hud med kløe, er blitt tynn i håret, har myke, oppflisete negler, er ofte svimmel og kvalm, hukommelsen svikter i perioder i tillegg til at det av og til kommer helt feile ord ut av munnen en de jeg prøver å si. Energinivået er også lavt omtrent hele tiden - bortsett fra treningen så blir det sofaen og tv-titting mesteparten av kvelden etter å ha vært på jobb hele dagen. Makter ingenting liksom.

Jeg begynte med medisin (Levaxin) igår, skal ta 75 mgr per dag i 2 mndr (bortsett fra 10 første dager der jeg bare tar halvparten). Skal tilbake til legen om 2 mndr for nye blodprøver, for å vurdere effekten av medisinen - og se om den evt. må økes ytterligere.

Dette ble jo et forferdelig langt innlegg, så det er mulig de fleste av dere ikke orker lese alt.... Men en av de tingene jeg lurer på, er om den ekstra vekten jeg har fått de siste månedene vil forsvinne når medisinen begynner å virke? Har jo tenkt å forsette å spise sunnt samt trene regelmessig, men håper jo det etterhvert skal bli litt effekt av det og ikke bare bedre kondisjon.....

Jeg blir kjempeglad hvis noen av dere tar dere tid til å skrive noen ord om deres egen erfaring - alt føles jo så mye bedre når man får kontakt med andre som sliter med samme problemene...

Optimistisk hilsen fra meg