Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Tråd: Mine blodprøvesvar
-
06-08-10, 13:55 #1
Mine blodprøvesvar
Hei !
Jeg har lest i forumet hver gang jeg har hatt tid til overs eller orket den siste tiden. Jeg lærer nok noe men det er veldig vanskelig å konsentrere seg. Forrige setning er borte når jeg er i gang med neste... Jeg er veldig takknemmelig for at så mange skriver og deler sine erfaringer !! Saken er den at helsen min har vært dårlig lenge, jeg har en lang erfaring i å være syk.
I slutten av juni fikk jeg svar på blodprøver faslegen har tatt og jeg begynte på 100 mikrogram Lewaxin 5 dager i uken. Jeg har tatt tablettene som jeg skal men jeg har ikke blitt noe bedre. Egentlig føler jeg meg dårligere. Jeg har endelig fått tatt turen til legekontoret idag for å få utskrift av blodprøvene fra juni. S-Anti-TPO > 1300 kU/L < 100, S-Fritt T3 4.0 pmol/L 3,5-6,5,S-FT4 (Fritt T4) 10,5 pmol/L 11,0-23, S-TSH 12 mU/L 0,20-4,0
Jeg føler at jeg har mistet evnen til å formulerer meg men jeg lurer på om andre har følt seg helt elendig med prøver som ligner eller om noen har mulighet til å hjelpe meg å tolke svarene ?
-
06-08-10, 17:13 #2
Sv: Mine blodprøvesvar
Hei Fernanda.
Symptomene du nevner er nok typiske for lavt stoffskifte.
Og det med lesing og konsentrasjon er jeg ikke blitt særlig bedre av.
Hue henger litt etter der.....
Kan helelr ikke taste mange orda før jeg må rette feilslag, og noen ganger oppdager jeg ikke feilslaga heller......
fT4=10 er jo alt for lavt - da har du for lite stoffskiftehormoner i blodet, og det tyder på at "produsenten" er synderen : anti-TPO prøven viser nok det.
Så da må du ta tilskudd av stoffskiftehormoner.
Hvorfor jeg skriver, er fordi at Levaxin heller ikke virka på meg.
Jeg merka ingenting til at jeg tok dem, og det var fordi den typen jeg fikk rett og slett virka for dårlig.
Jeg gikk likevel i 16år med svært dårlig resultat.
Den typen hormoner jeg måtte ha, er den de brukte "fra tidenes morgen" - altså Tyroide hormoner. I dag heter de ERFA.
Men ....
Ingen slike hormoner virker før man får nok av de, så gi Levaxinen en sjanse - bare vent ikke i 16 år......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-08-10, 17:41 #3
Hei Fernanda

Jeg ville følt meg elendig med en FT4 på 10-tallet. Du har oså en noe høy TSH (12). Jeg synes du skal vurdere en økning av dosen.
-
06-08-10, 20:11 #4
Takk for svar begge to ! Så det er altså mulig at det er stoffskifteproblemer som gjør at jeg har det so0m jeg har det. Når jeg turte å skrive opp prøvesvarene mine kaster jeg meg uti det og forteller om hvordan jeg har det...
Jeg er vel konstant sliten, trøtt, har vanskelig for å sovne, sover dårlig, har veldig vondt i hodet store deler av tiden, vondt i ledd og muskler, det stikker plutselig til forskjellige steder i kroppen (særlig beina), vondt i halsen (ikke forkjøla), ubehag i øynene, hoven i hendene. Mentalt føler jeg meg store deler av tiden helt på jordet. Jeg husker veldig dårlig, kan ikke følge en samtale så godt lenger. Det tar tid før jeg får sagt noe i det hele tatt noen ganger, det jobber så sakte. Jeg tror jeg kan virke både sløv og dum
Føler meg ofte veldig mye eldre enn jeg er, jeg er i 30 årene.
Jeg tror jeg har fått en aha-opplevelse om min egen helse og tidligere behandling av å lese i forumet her og vil gjerne ha noen å fortelle til når tiden er moden for meg.
Jeg bruker det jeg har av krefter nå på mann og barn.
-
06-08-10, 21:07 #5
Hei igjen Fernanda
Her er en link hvor du kan lese om symptomer på lavt stoffskifte
https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=symptomliste
Som sagt kan det være på tide å øke Levaxindosen. Jeg ville tatt blodprøver for å se hva tilførsel av Levaxin har medført av endringer og ut i fra det vurdert i samråd med lege hva som skal gjøres fremover. Nå blir vi sjelden symptomfri etter kort tid på Levaxin, det kreves litt tålmodighet. Men det er liten vits i å stå på samme dose over lang tid, hvis Levaxintilførsel har gitt liten endring i blodprøvesvar og symptomer. Det blir unødvendig seigpining.
Kanskje dette svaret til Siven fra endokrinolog Koren Dahll kan være til hjelp for deg når du konsulterer legen for doseøkning og en hjelp til legen i forhold til å få litt innsikt i hvor du bør ligge i ref. områder hvis Levaxin i det hele tatt skal hjelpe deg mot en bedre hverdag.
"Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker."
-
07-08-10, 13:39 #6
Tusen takk for råd ! Jeg skal nå foreslå økning av dosen hos legen neste gang jeg er der. Jeg føler nok at han ser på meg som en som syter og klager. Selv om jeg føler at jeg har holdt igjen og sier mer positivt enn det er... Men om en ikke føler seg noe bra skal man vel ikke si noe annet til legen ?
-
14-08-10, 15:17 #7
Dette er vel symptomliste for høyt stoffskifte; hypertyreose . . . ?
-
30-08-10, 10:53 #8
Kommer fra legen nå. Tok nye blodprøver forrige uke. Ft4 er 11 og et eller annet nå og tsh 4 og et eller annet og anti tpo var nå blitt 800 et eller annet. Mer kan jeg ikke huske.I følge han er jeg frisk og har ingen plager av stoffskiftet, men han vil at jeg skal ta samme medisineringen som før men bare ha en dag pause med tabletter istedet for to. Men det er en annen side ved dette og det er meg. Jeg føler meg ikke frisk. Jeg forsøkte å fortelle om plagene mine. Det er så vanskelig. Husker så dårlig og føler meg som en idiot. Føler at han tenker at om det var så plagsomt så hadde hun vel husket det. Hadde med mammen min. Han sa at det var flott at prøvene var så mye bedre som legen sa. Tror ikke helt han forstår hvorfor jeg gråter.
-
30-08-10, 11:08 #9
Dersom du kan - bytt lege
Og jeg vil anbefale deg at du skriver ned hvordan du har det. Hvilke symptomer du har, hvordan det har endret seg (fint om du kan tidfeste de ulike tingene) osv. Ikke langt. Prøv å begrense deg til en maskinskrevet a4-side.
Når du går til legen sier du at du lett glemmer og blir motløs og trist, og at du derfor har skrevet ned situasjonen sånn som du ser den. Og så lar du vedkommende lese i stedet.
På denne måten kan du bruke så lang tid som du trenger på å forberede deg og være sikker på at du får med deg det som er viktig. Du sikrer også at den påfølgende samtalen har best mulig utgangspunkt.
Lykke til & klem.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
30-08-10, 11:10 #10
Nej, det gør han ikke.
Inviter ham ind, her på forummet og sig, at det ikke kun de syge der skal lære sig op i denne satans sygdom, men også de pårørende. Vel at mærke dem, der virkelig holder af den syge.... Det er enten eller... det må han kunne forstå. Specielt fordi det lader til (så pænt han lytter efter hvad lægen siger) at han ønsker at høre gode nyheder på dine og egne vegne... Det kan bare ikke nytte at nøjes med ønsketænkning. Det bliver du ikke bedre af. Bedre bliver du af korrekt medicinering og mens den endnu ikke er ordineret - kan du (trods alt) alligevel blive meget bedre af at blive forstået. Det må han indse, din mand. Og det kan kun gå for langsomt.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Blodprøvesvar
Av splstudine i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 29-05-10, 11:54 -
Blodprøvesvar
Av pusur i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 09-05-08, 21:04 -
Nye blodprøvesvar
Av anha i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 24-11-07, 22:28 -
Blodprøvesvar.
Av Irgni i forumet BlodprøverSvar: 5Siste melding: 01-03-07, 21:08
Svar med sitat

Bokmerker