Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Ny med Graves
Threaded View
-
28-02-11, 12:30 #1
Ny med Graves
Jeg er ny her inne og har funnet mye informasjon. Imidlertid har jeg ca 1000 spørsmål som ny med Graves.
Jeg fikk kosntatert Graves i begynnelsen av desember med verdier TF 4 : 65 og TRAS 17, det andre vet jeg ikke. Jeg har ikke forstørret kjertel.
Det startet plutselig med høy hvilepuls, skjelving på hender, nervøsitet og vektnedgang. Når jeg var hos legen i september hadde jeg normale verdier. Jeg har tidligere tatt jevnlig prøver på årlig helsesjekk og stoffskiftet mitt har alltid ligget mellom 15-18.
Iallefall ble jeg sendt av min fastlege rett til sykehuset og går nå jevnlig til kontroller hos overlegen i endo. Skjønner at jeg har vært heldig her.
Jeg ble satt på neo med 40 mg ( 8stk) pr dag. Og pranolol så jeg følte meg raskt bedre. Etter 2 uker var FT 4 halvert og jeg gikk ned til 3x3 tabl pr.dag.
Etter 4 uker gikk FT 4 ned til 21 og det ble 2x2. Etter ytterligere 4 uker var FT 4 nede i 8 noe som selvfølgelig var altfor lavt. Jeg fikk derfor beskjed om å slutte med pillene 1 uke. Etter den uka hadde FT 4 gått opp til 17 og jeg fikk da beskjed om å ta neo 1x1. Sist jeg var hos legen var FT 4 nå 11,2 og jeg fikk beskjed om å ta 1 tabl. i håp om at stoffskifte nå stabilisere seg. Legen vil ha hyppige kontroller hver 4 uke for å få riktig dosering.
Men nå kommer spørsmålene mine :
1. Jeg følge meg nå ganske trøtt og slapp ( har vært heldig hitill). Hva betyr det å stabilsere seg ? Betyr det at når man tar 1 pille stabiliserer det seg på 11 eller går det litt opp etter hvert ? Er det noen som har erfaring med dette ?
2. Vekten har gått opp til det den var før jeg fikk høyt, stopper det nå eller vil jeg gå ytterligere opp ?
3. Jeg har begynt å få litt tunge øyelokk/hevelser ( veldig lite men jeg ser det godt og andre sier jeg ser trøtt ut. Er dette vanlig ? Vil det gå tilbake når stoffskifte stabiliserer seg ?
4. Bør jeg spørre legen om jeg kan stoppe med pillene 1 uke og så ta en for å prøve å stabilisere på et litt høyere nivå ? Erfaringer?
5. Legen vil helst ikke gi meg Levaxin for å sette opp stoffskifte i håp om at det ordner seg av seg selv. Dersom jeg får levaxin må jeg samtidig ta flere neo med de bivirkninger dette har iflg han.
Jeg har jo et håp om at de kan gå over av seg selv da det skal gjøre det i 50 % av tilfellene, iallefall for en stund.
Noen som har noen gode råd eller svar på spørsmålene mine så ville det vært kjempefint.
Er forresten 45 år hvis det skulle ha noen betydning.
Stå på damer ( og menn) !!. Jeg kjenner flere som har blitt bra ( føler seg bra) med riktig medisinering så det er iallefall håp !
Lignende tråder
-
Graves - øyensymptomer
Av Mod i forumet Graves sykdomSvar: 0Siste melding: 26-07-09, 18:35 -
Ny, med Graves
Av manzana i forumet Graves sykdomSvar: 5Siste melding: 16-05-08, 14:25 -
TSH (Graves)
Av tollo i forumet Graves sykdomSvar: 4Siste melding: 03-10-07, 07:08 -
TSH (Graves)
Av tollo i forumet TSHSvar: 4Siste melding: 03-10-07, 07:08

Svar med sitat
Bokmerker