Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Standard Serum og plasma

Som regel når jeg tar blodprøver så analyserer de på serum, men innimellom så ser jeg at de har analysert på plasma. Vil disse resultatene være sammenlignbare, eller vil for eksempel den ene verdien bli noe høyere enn den andre? Så vidt jeg skjønner så er eneste forskjellen at blodplasma inneholder koagulerende stoffer, mens disse er fjernet i blodserum.

Noen som vet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Serum og plasma

Min sparsomme viten strekker seg til viten om at noen prøver analyseres i det ene, noen i det andre. Og det "andre" blir gjerne sentrifugert bort.
    Laboratorienes forkortelse bærer bud om i hvilket medium prøven analyseres i.
    Feks S-OH-25D3 analyseres i serum.
    P - for plasma. U - for urin osv.

Noen stoffer finnes i det ene, noen i det andre har jeg tenkt meg til. men har sett at en og samme prøve (husker ikke hvilke) analysert i begge og da med forskjellig resultat - og betydning.

Antagelig finnes info om emnet på nettet - eller her ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Jeg vet egentlig ikke så mye mer enn deg, men jeg har lest at serum er å foretrekke fordi antikoagulanter i noen tilfeller påvirker resultatet.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei på deg..

Serum = Plasma - fibrinogen. Fibrinogen er et glykoprotein som synteseres i leveren fra trombin og hjelper til med blodkoagulering og må fjernes eller gjøres inaktivt i prøveglasset. Så du har helt rett i din beskrivelse - at de koagulerende stoffene er fjernet.

Er ikke så mye (jeg vet) som analyseres i "full"plasma - P-PTH og noen prøver ved mistanke om blodpropp.

Man må ved blodprøver analysere hvilken konsentrasjon det finnes av stoffet der det befinner seg. Blod kan se ut som en ensartet væske men består av både væske og plasma og de cellene som er fordelt i væsken. Blod er altså vev på linje med muskler og hud. Det skillerr seg fra de andre vevene med at det inneholder mer enn 50% væske og er i bevegelse hele tiden. Og når det venøse blodet blir tappet på glass må det behandles slik at det ikke størkner (koagulerer) Plasma blir liggende øverst i et skikt, deretter blodplater og hvite blodceller og i bunnen røde blodceller. Plasma frakter alt fra organiske og uorganiske substanser løselig i vann, samt plasmaproteiner lite løselig i vann, proteinhormoner og fettsyrer.
    Proteinkonsentrasjon i plasma er ca 7 %.

Hvilke prøver er det du har tatt som er analysert både i plama og serum?

H

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post

Hvilke prøver er det du har tatt som er analysert både i plama og serum?
    Takk for svar alle sammen. Det er flere parametere som har vært analysert på både P og S, bl.a. TSH.

Lignende tråder

1. Serum Kortisol på 400
    Av RIGG i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 21-09-06, 21:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn