Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Standard FT3 over ref verdier

Hei

Noen som har erfaring med at FT3 er over ref verdier mens FT4 ikke er mulig å få over 15?

Føler man overdoseringssymptomer ved kun for høyt FT3?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: FT3 over ref verdier

Jeg har hatt fT3 på 21 uten at jeg følte noen overdose. Tvertimot.
    Da var jeg på Levaxin/Liothyronin.
    Hos meg er det kun høy fT4 jeg forbinner med overdosesymptomer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Jeg har nok aldri opplevd å være overdosert.. Jeg har trodd det når hjertet begynner å slå hardt i perioder, men det har vist seg å være for lavt istedenfor.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

En del som tar Thyroid ender opp med høyt ft3 men må ha det der, det er bare sånn.

forresten så har per definisjon 2,5 % av normale mennesker ft3 over referanseområdet. Det er slik referanseområdene er definert.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

ja, det er velidg viktig å ha i bakhodet når en vurderer blodprøver opp mot statistiske grenseverdier. Disse er valgt slik av matematiske hensyn - ikke biologiske. Og slett ikke av kliniske hensyn !
    Man har valgt å sette disse 2,5% under og over gjennomsnittlig statistisk maximal/minimal-verdier.
    Og prøvene som er analysert er valgt ut slik at dise er antatt friske.
    Dermed er det mange som ligger utenfor referansegrensene.
    Og en skal også være oppmerksom på at man nettopp kan være den som skal ligge utenfor når man føler seg elendig og får beskjed om at prøvene er fiiiine.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Wink Sv: FT3 over ref verdier

Snålt, da Siven - der kom du meg i forkjøpet:
    jeg har prøvd å søke på Forumet for å finne svar på akkurat det
    Jeg startet opp med 1 grain Erfa på slutten av fjoråret,
    så du har jo tatt medisinen lengre enn meg.

Jeg har økt dosen og er nå på 3,5 grain per dag (tror jeg må øke enda litt..)
    her er svar på mine siste blodprøver fra 9. mars (Furst):

B12 740 (179 - 650) - har tatt B12-injeksjoner
    TSH 0,03 (0,20 - 4,0)
    FT4 16,2 (11 - 23)
    FT3 8,3 (3,5 - 6,5)

For ca et halvt år siden hadde jeg TSH på 77 - Anti-TPO har i ca et år ligget på 1300.

Uansett - bra å lese at en slik FT3; den lever andre helt greit med
    Sist endret av Kevlin; 18-03-10 kl 09:30 Begrunnelse: Endring av siste setning i første avsnitt.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg har FT3 på 7.3. over ref.verdi ((3.5-7), men FT4 er litt over 15, 17.8 (9-21). Og har det helt bra med det.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Takk for svar Da gidder jeg ikke å bry meg spesielt om den verdien mer, her er det bare å kjøre på med med mer medisin!

Kevlin, jeg tar også 3,5 grain og må også øke mer. Vi satt å søkte samtidig vi da etter FT3:-) felles skjebne.. Jeg har ca samme TPO og ganske like svar som deg på de andre også, he he he, kanskje vi er i slekt:-)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Cool Sv: FT3 over ref verdier

Hei igjen Siven min u-egga tvilling

Jeg var hos legen idag - og hun likte dårlig at jeg "hadde for mye TSH-hormoner".
    Så da spurte jeg så lyseblått & uskyldig som jeg kunne:
    "Er ikke TSH et signal som vil ha kjertelen til å produsere mer, da?
    Jeg har jo betennelse i min kjertel, så da har vel ikke det noe å si hva slags signal som sendes..?"

Men da henviste hun jo selvfølgelig til at FT3 lå over normalen.. vi og fikk litt dårlig med tid, så vi ble enige om ny time etter påske.
    Da tenker jeg denne info'n din kanskje kan være fiiiin å ha med seg mtp TSH-verdien det blir verre med min (angiveligvis..) forhøyede FT3-verdien:

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Hei alle sammen

Jeg sendte en mail til Aker hormonlaberatoriet vedrørende ref. verdier og hva som er optimal verdier ved behandling av lavt stoffskifte.
    Jeg skal ta med dette til legen min

Svaret jeg fikk følger her;

Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
    Sist endret av Kevlin; 24-03-10 kl 23:11 Begrunnelse: småplukk i et par setninger
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Hei uegga tvilling Likte den!

Fint spørsmål du stilte til legen, det kan være lurt å virke litt naiv av og til

Jeg har gjort det slik de siste månedene at når jeg kjenner jeg begynner å bli slapp igjen, så har jeg tatt blodprøver og fått bekreftet for meg selv at det går nedover på FT4 (får prøvesvarene i posten). Da har jeg bare økt dosen selv. Jeg går ikke til legen lenger, kun på laboratoriet. Det står at jeg skal ta 2,5 grain pr dag på resepten min men nå har jeg økt gradvis til 4 grain. Jeg bare ringer når jeg må ha ny resept og jeg tror ikke han klarer å følge med i hvor mange resepter jeg ber om, han har aldri sagt nei Sist jeg var der så sa jeg at jeg bare øker litt viss jeg kjenner det går feil vei slik at jeg ikke møter veggen igjen. Dette er den perfekte ordning for både meg og han. Han slipper gnålet mitt og jeg gjørsom jeg vil

Lignende tråder

1. verdier
    Av marie66 i forumet Normalverdiene?
    Svar: 5
    Siste melding: 28-04-08, 10:50
  2. Ref. verdier (en vennine av meg)
    Av Theodora78 i forumet Normalverdiene?
    Svar: 3
    Siste melding: 23-11-06, 19:18
  3. verdier?
    Av haugtussa i forumet Normalverdiene?
    Svar: 15