Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 51
    Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Standard Hjelp ned analyse av blodprøver

Jeg er en mann på 28 år som har slitt i kanskje 10 år med utmattelse/tiltaksløs, depresjon, dårlig hukommelse og konsentrasjon, kort lunte, dårlig matlyst, vektøkning mm. Tok derfor prøver hos legen som jeg fikk tilbake idag. Legen sa at alt var normalt men tenkte å høre med dere som har erfaring, hva dere tror?

S- FT4: 13 (dette var i 2007; 12 og i 2005; 15)
    S- TSH: 2,2 (dette var i 2007; 3,2 og i 2005; 3,9)
    S- anti tpo: 34

Ellers hadde jeg for høyt magnesium (1,02)
    Og s-alat som ikke var normalt på 86.
    Ellers hadde jeg testosteron i gråsonen på 10.

Noen som kan hjelpe meg å tolke disse prøvene og evt hva som kan være årsaken til symptomene mine?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjelp ned analyse av blodprøver

Heisann.
    Jo stoffskiftet ditt er jo lavt. Det gir jo også symptomer. Men de prøvene gir jo ikke svar på hvorfor.
    Kjertlen har jo ikke antistoffer i anti-TPO gruppen. Prøv TRAS ?
    Så kan det være mange grunner til at kjertlen ikke orker produsere.
    Målt Jod ? (døgnurin)

Jeg syns TSH virker slapp.
    Den burde vært mye høyere. Så lav som 2,2 klarer ikke piske kjertlen til å produsere mer, men er nok til å vedlikeholde produksjonen - og så går man der da.......

Så er det fordel å ta de vanlige prøvene.
    ferritin
    B12
    ionisert calsium + PTH

Testosteronet kan lide under det lave stoffskiftet - det legger jo grunnlaget for alt som skjer i kroppen.
    Likevel finnes det selektiv behandling for dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Takk for kjapt og bra svar.
    Hva er TRAS?

S-ferritin er 271
    Kobalamin er 279

Sitter med prøvene her men er ikke sikker på hva ionisert calcium heter her
    Hva gjør jeg videre med dette nå. Legen sier jo at alt er normalt.
    Han sa jeg kunne prøve å ta tyroksin-preparat for aa se om formen ble bedre. Er dette å anbefale.?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hjelp ned analyse av blodprøver

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann28 Vis post
    Legen sier jo at alt er normalt. Han sa jeg kunne prøve å ta tyroksin-preparat for aa se om formen ble bedre. Er dette å anbefale.?
    Alt er normalt og alligevel tænker lægen på en prøvebehandling? Et eller andet sted er lægen nok klar over, at dine symptomer kommer ikke af ingenting. Tag imod tilbuddet, er mit råd. Og fortvivl ikke, hvis miraklet ikke sker fra dag til dag. Iflg. hundreder af eksempler her på forummet, bør prøvebehandlingen (inkl. evt. doseøgning undervejs) være på minimum 6 måneder og minimum 50 mcg/dag til at begynde med, mener jeg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Altså legen så jo at det var lavt, men var visst innen normalsonen. Men vet ikke, er 13 veldig lavt eller? Evt hvilken medisin burde jeg prøve først? Leste noe som het armour som skulle være bra? Er det mulig å få opp produksjonen bare med å spise jod kosttilskudd?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hjelp ned analyse av blodprøver

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann28 Vis post
    Altså legen så jo at det var lavt, men var visst innen normalsonen. Men vet ikke, er 13 veldig lavt eller? Evt hvilken medisin burde jeg prøve først? Leste noe som het armour som skulle være bra? Er det mulig å få opp produksjonen bare med å spise jod kosttilskudd?
    I virkeligheden findes der ikke noget, der hedder "normalzonen", medmindre man er frisk som en fisk. Hvis du kunne få prøvebehandling med Erfa Thyroid fra dag 1, ville det være det allerbedste! Det ER værd at kæmpe for, hvis du har energi til det, efter 10 sløve år.

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke røre jod-tilskud før TRAS-prøven bliver taget og viser 0 TRAS. Selv om 34 anti-TPOer er ikke mange, er de der alligevel, så før man er sikker på, at man IKKE har en autoimmun thyreoideasygdom under udvikling, bør man konsekvent gå udenom tilskud af jod. Det er ikke godt med jod ved autoimmun thyreoideasygdom og det bør derfor udelukkes før man evt. starter på jod-tilskud.

TRAS er andre antistoffer end anti-TPO. Der findes 3 (vist nok) typer, hvoraf et kan undertrykke sekretion af TSH, som derfor kan vise for lavt, selv om det burde være højt (og dermed tvinge skjoldbruskkirtlen til at danne mere T4). Det er som n`Finn skriver: "Jeg syns TSH virker slapp. Den burde vært mye høyere." TRAS kan være en grund til det (for) lave TSH og det burde derfor testes for, før du kan komme videre i diagnoseforløbet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo bør du vel ikke ta uten en påvist mangel...
    Ta enprøve ?
    Kjertelen bruker jodatomer som deler i produksjonen av Tyroxinene.
    Uten Jod kan den ikke lage disse.

Ferritinen var høy syns jeg, og B12 kunne vært høyere.
    Ferritin er jo en prøve som også blir høy ved pågående infeksjoner i kroppen.
    En bør undersøke hvorfor den er så høy, det er flere muligheter.
    Det finnes flere tilleggsprøver en bør ta når den er høy.

TRAS er også en test for andre typer antistoffer - noen kan gi lavt stoffskifte.

Å starte behandling med å tilføre stoffskiftehormoner uten å vite en sikker årsak er omstridt. Noen ganger er det likevel eneste utvei.
    Jeg hører til dem som mener man bør vente til man iallfall ikke finner årsaken. Du har jo for lite stoffskiftehormoner og vil derfor ganske sikkert føle deg bedre når disse blir tilført.
    Noe som kan tale for en slik behandling vil være at TSH ikke er høyere. Det kan være feil i reguleringen, og da er det ingen vei utenom.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Magnesium og leverprøver ligger ofte høyt ved lavt stoffskifte.
    Så disse underbygger jo det!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Tusen takk for alle svar! Har vært veldig hjelpsomt. Men alt dette er veldig nytt for meg, men skal prøve å få forklart dette så godt som mulig til min lege. Så det jeg trenger er altså jod + TRAS-prøver. +B12 og restept på erfa tyroid etterhvert? Skal tilbake senere i uka, så greit å ha klart hva jeg skal spørre om. Er det noe med jeg burde få avklart og hvordan er det å få tak i erfa? Leste at det kunne bare vanskelig å få tak i? (bor i nordnorge)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Hei

Når du sjekker TRAS, så sjekk antil-TG også (Thyroglobulin antistoff). Hadde selv masse utslag på dette og bitte-litt på TRASen.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
    Av Vår i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 13-12-10, 17:40
  2. Sønn med symptomer på lavt stoffskifte men blodprøver innenfor normalen
    Av sisi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-04-10, 10:16
  3. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  4. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27
  5. Svar: 6
    Siste melding: 18-04-08, 19:52

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn