Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    6

Standard Oppjustering av tyroksin - dose

Jeg gikk for en måned siden opp fra 100mkg til 125 mkg Levaxin, de første to ukene merket jeg mye stress i kroppen, konsentrasjonsvansker, og hjertebank. I en ukes tid var symptomene vekke, men nå den siste halvannen uken har de kommet tilbake. Må si det er ganske slitsomt.
    Jeg har lenge følt meg underdosert på tyroksin, og ble videreført til ekspert som sa at antistoffene mine var for høye, og at jeg tok for lite medisiner i forhold til vekten. Antistoffene var på det høyeste 9 i de seks siste målingene, og den siste 6 eller 7. Kanskje er 125 mkg rett dose for meg, men lurer på hvorfor jeg plages med slike bivirkninger? Samboer som er sykepleier mener at kroppen må bli vant, men akkurat nå begynner det å tære litt på tålmodigheten. Jeg går på skole, og merker jeg har konsentrasjonsproblemer. Vil symptomene gå over? Eller bør jeg ta mindre medisiner?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Oppjustering av tyroksin - dose

Hei MarOft.
    Hvor mye Neo-Merc. tar du da ?
    Og hvor lenge har du vært i behandling ?
    Det blir mange spørsmål og er vel redd for at jeg må be deg om å spesifisere ganske nøye - om du orker da.....
    Det er ganske viktig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Gikk du fra 100 mg til 125 mg pr dag?? I så fall er det en litt vel rask økning, og det kan være at kroppen ikke klerer å håndtere det skikkelig.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    6

Takk for svar.
    Hva er NeoMerc? Jeg tar 125 moikrogram Levaxin til dagen, før tok jeg 100 mikrogram, det hadde jeg vel gjort i ca. to år. Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var rundt ti år, og har vært i behandling siden det. Nå er jeg 28. Er litt vanskelig for meg å vite når jeg egentlig er godt regulert, siden jeg har hatt lavt stoffskifte så lenge jeg kan huske, så jeg har ingen "normaltilstand" å måle opp mot. Og ja, synes også det var en veldig rask økning.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du skriver at antistoffene har verdier som er forenlig med TRAS, så jeg antok at du hadde Graves og var på behandling for dette.

Hvis det ikke er TRAS, hva slags antistoffer er det da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    6

Her var det mange fremmedord gitt.
    Skjønner at innlegget mitt kunne være litt villedende, hadde feil tall. På blodprøvene var det målt S-THS, det var siste gang på 4,71, som er det andre høyeste de siste årene. Det høyeste har vært 5,19. S-FT4 var målt til 15,6 siste gang. Jeg har vært hos ekspert, og det er han som har gitt meg doseringen, basert på vekt og blodprøver. Lurer på om det kan være rett dose men at legen har gitt meg for rask økning slik at kroppen ikke takler det, eller om det rett og slett er for høy dose, gir det samme bivirkninger?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jahaja, det forandrer sagen sagde manden, han sagede i spiger.....
    TSH (ThyreoidesStimulerendeHormon) er et hormon kontrollsenteret produserer for å bestemme hvor mye kjertlen skal produsere.
    Hvis det er mye av dette, vil kontrollsenteret at kjertlen skal produsere mer.
    Mao : det er for lite stoffskiftehormoner i blodet.
    (så dette er ikke noe antistoff )

Det kjertlen produserer mest av, er forhormonet T4. Dette omdannes i leveren til stoffskiftehormoner (T3) Dette sikkrer kroppens langsiktige behov og det tar 3uker før ondannelsen er et faktum.
    Så produserer også kjertlen T3 som kroppen kan bruke med en gang.

Om betegnelser.
    Når det skrives T3 eller T4, er hormonet bundet til et blodprotein. Det er "på lager". I den tilstanden bruker ikke kroppen dem.

Når det skrives fT3 eller fT4 (f=fritt) er de ikke bundet til blodproteiner og er aktive i ett eller annet. fT4 er aktivt i å omdanne seg til fT3. Og fT3 er jo stoffskiftehormonet og dette er den aktive fasen i stoffskifteprosessen.

Men det er mye mer - er jeg sikker på.....

Så er det nok som du er inne på at man ikke bare kan smelle ivei med en dose. Mange er følesomme for selv små doseendringer.
    Hvis "eksperten" sier en dose, så jobb deg sakte opp mot denne - ikke ta hele økningen på en gang.
    Sakte i denne betydningen er jo individuell, men forsøk to uker av gangen med en liten økning - 100 - 200g/uke.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    6

Hei.
    Tusen takk for informerende svar. Det hjelper masse. Eksperten ba meg bare starte med 125, så jeg gjorde det, men er det ikke litt rart at han ikke ba meg øke dosen saktere? Så jeg tenker at jeg nå tar 100 igjen, og kanskje 125 annenhver dag... Har ringt legen også, og han skulle gi tilbakemelding. Så lurer på hva han sier. Håper dette gir seg ihvertfall, jeg skjelver på hendene, skal ha eksamen om tre uker og husker ikke det jeg leser nesten. Ikke lett dette her.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    62
    Meldinger
    88

Hmmmm - nå ble jeg litt betenkt....

For knapt to måneder siden hadde jeg TSH på 12,26 og FT4 på 9, begynte med 37,5 microgram Levaxin de første 10 dagene og deretter 75 mircrogram Levaxin i ca 6 uker.

Har ikke merket noen effekt på sykdomssymptomene så langt, men tok nye blodprøver i forrige uke og var til kontroll hos legen. TSH var da sunket til 6,97 og FT4 økt til 14, så legen ba meg øke dosen til 100 microgram per dag. Ny kontroll i slutten av juli (pga ferie). Jeg har bare spist den nye dosen i et par dager nå, og merker foreløpig intet ubehag i forhold til en evt. overdosering.

Jeg vet jo at det er viktig å øke eller sette ned den daglige medisindosen langsomt, og det trodde jeg virkelig at min lege gjorde når han kun ba meg øke dosen med 25 mcg (eller 33,3 %) per dag???? Jeg har jo hørt om andre som er blitt dårlige når de har fått for høy dose, men da har det vært snakk om dobbel dose i forhold til tidligere.....

Og nå får jeg inntrykk av at dette er en stor økning likevel, så jeg må innrømme at jeg ble veldig usikker på hva jeg skal gjøre i fortsettelsen......

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    6

Standard Atina

Jeg tror det er veldig individuelt hvordan man reagerer på en oppjustering, og når du i tillegg nettopp er blitt diagnostisert så er vel kroppen din ganske tom for thyroksin fra før, slik at 25 mkg for deg merkes mindre enn det gjør for meg?
    Dette er bare mine egne betraktninger eller synsing, så jeg kan ikke svare sikkert her. Men det var en indremedisiner som trappet meg opp fra 100 til 125, slik at han må vel ha litt peiling. Samtidig sa han at noe som at "noen orker ikke stresset" med en slik oppjustering, så her må du bære være på vakt selv tror jeg. Hvis du får symptomer så får du heller kontakte legen igjen, kan jo hende det går greit. Men 33,3 %, og 25 % som det var på meg, er en stor økning, etter min mening.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Skjoldbrukskjertelen lage tyroksin
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 01-11-07, 20:02
  2. tyroksin og insulin
    Av miama i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 3
    Siste melding: 15-07-07, 10:14
  3. hormonspiral og tyroksin
    Av irene i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 05-07-07, 21:44
  4. S-Tyroksin og S-trijodtyronin, hva forteller de ....
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-07, 22:40
  5. Høy eller lav startdose med tyroksin?
    Av nora i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 01-10-05, 18:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn