Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    May 2013
    Sted
    Buskerud
    Alder
    51
    Meldinger
    13

Standard Hypo og hyper? Litt nødhjelp, takk?!

Hei Alle Sammen!

Jeg trenger litt nødhjelp!

Jeg skal introdusere meg selv litt bedre senere, men jeg er helt ny, og jeg kan garantere at jeg har ett stoffskifteproblem, at jeg har hatt det i 17 år, at jeg like lenge har hatt feil diagnose og at jeg vet hva jeg snakkker om. Jeg ser at forumet deres er ....gigantisk, jeg har ikke tid til å sette meg inn i alt før legetime til uka.

Det jeg ikke vet så mye om, er hvilke tester jeg skal forlange å få, når jeg møter legen til uka. Kort fortalt: Jeg veksler mellom hyper og hypo, med stadig hyppigere frekvens, (opptil flere ganger daglig på det værste) jeg har kjent hevelse, ømhet og trykk rundt thyroidkjertelen siden nyttår (og har hatt det samme ved flere tilfeller tidligere). Det som gjør det litt kritisk er at jeg ikke hadde forutsetning for å skjønne hva som lå bak før akkurat de siste dagene, og symptomene mine er massive og hardere enn noen gang. Selv tenker jeg på det som bølgetopper og bunner, og de treffer sterkere i begge ender enn noensinne før, med det unntak at angsten det pleide å utløse er nesten vasket bort. Med andre ord, jeg trenger å få dette under kontroll, og raskt. Jeg kunne listet opp en symptomliste så lang som et vondt år, men jeg er sikker på dere vet hva jeg prater om.

Så: Denne gangen tar JEG kontroll: Hvilke blodtester skal min lege ta, vil ultralyd i tillegg være tilstrekkelig? -Igjen, dette har blitt oversett av leger igjennom så mange legebesøk at jeg tør ikke gjette tallet, jeg VET at det er stoffskifte som er problemet, jag har aldri vært sikrere på noe i hele mitt liv: Hvilke tester for den grundigste utredning dere kan tenke dere?

På forhånd, tusen takk!

mvh

gilth

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Litt nødhjelp, takk?!

Hei
    Blodprøver bør være TSH, FT3, FT4, anti-TPO, TRAS, d-vitaminer, ferritin og B12 etter mitt syn.
    TSH er signalet fra hypofysen om hvor mye som skal produseres, og det er TSH de fleste leger styrer etter
    FT4 er et for-hormon som på vei rundt i kroppen blir omdannet til det virksomme hormonet FT3.
    anti-TPO er antistoffer som ødelegger kjertelens evne til og produsere
    TRAS er antistoffet som oftest blir forbundet med høyt stoffskifte, men det finnes en blokkerende TRAS som kan føre til lavt stoffskifte. Det er også fullt mulig og ha både anti-TPO og TRAS slik jeg har.
    D-vitamin mangel er vanlig for stoffskiftesyke og d-vitamin mangel kan gi mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte
    Ferritin og B12 har også en tendenes til og bli for lavt når man har lavt stoffskifte.
    Kolestreol pleier leger flest like og sjekke og det blir oftest forhøyet om stoffskiftet blir for lavt.
    Håper du får god hjelp og samarbeidsvilje fra legen din.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Jeg trror det også er lurt å ta mikroCRP.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    Jeg trror det også er lurt å ta mikroCRP.
    Og folsyre/folat.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2013
    Sted
    Buskerud
    Alder
    51
    Meldinger
    13

Takker så mye for svarene!

Hva med bildediagnostikk? Brukes MRI? -Ultralyd er i bruk har jeg sett.

Jeg er ganske så sikker på at ett av problemene mine er at det oppstår hevelse, og plutselig "tømming" av den hevelsen, med tilhørende hormonbombe i systemet. Høres det galt/riktig ut? -Hva kan forklare dette?

Jeg fant noen relevante prøver tatt av meg tidlig i fjor høst som rheumatologen ba om, kan dere hjelpe meg å tolke?

S-FRT4: 12
    S.TSH: 0,56

Så vidt jeg kan se var det disse som gjaldt stoffskiftet

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Kanskje du vil prøve noe av det som foreslås i denne tråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ..
    Veldig mange - også/særlig leger - henger seg fast i blodprøvesvarene. Det er det første som er ødeleggende mtp diagnose :

Når det gjelder lavt stoffskifte, så kan det sammenlignes litt med diabetes; det finnes også en type 2 hypotyreose.
    Om du har hypotyreose (også type 2) ...
    Jeg er på mobil og det er mye mer ugreit og svare da -
    i overnevnte tråd har jeg lagt inn henvisninger og tips i #3 og #8
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2013
    Sted
    Buskerud
    Alder
    51
    Meldinger
    13

Hmm..trådene begynner å falle på plass her.
    Om jeg har hoven thyroidkjertel, vil ikke det påvirke lymfekjertlene på den siden? -Jeg har nemlig hatt periodiske hovne kjertler siden juletid. Under haken, under høyre kjeveben. Antagelig langs halsen/nakken. Og det vil forklare hvorfor når jeg trykker på huden (selv lett trykking) på høyre side, så "hører" jeg en bruselyd....eller?

Jeg trenger fortsatt å forstå noe: Hva er årsaken til at man vipper mellom hyper og hypo? -Eller de vanligste årsakene? Og forstoppelsen som er symptom på lavt stoffskifte, hvorfor skjer den?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Vanligvis vipper man ikke mellom hypo og hyper, men har man f.eks. både positiv anti-TPO og positiv TRAS slik jeg har, så kan man ha symptomer fra den ene eller den andre eller en salig suppe av begge deler, men det er ikke vanlig og ha begge deler.

Har man lavt stoffskifte så går alle prosesser i kroppen for tregt og i fordøyelsesystemet betyr det treg mage og lett for og få overvekt.
    Motsatt om man har høyt stoffskifte; da går alt for fort og man mister vekt og har heller ikke problem med treg mage.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Noen som har Hashimotos kan oppleve å bevege seg mellom hypo og hyper en periode inntil ting faller på plass. Da kan det være vanskelig å medisinere seg
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Litt nødhjelp, takk?!

Jeg har hashimoto's men opplevde ikke egentlig å svinge mellom hypo og hyper. Det er mer at når hypo'en i perioder slapp så høynet jeg aktivitetsnivået veldig. Men for min del var det ikke ledsaget av "ordentlige" hypersymptomer (hjertebank, svette, osv) - bare (uvanlig) høyt aktivitetsnivå, inklusive trening, sosialt liv og alt annet som jeg ikke orker i hypo-periodene.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Fra hyper til hypo..
    Av tollo i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 03-10-07, 07:08
  2. Symptomer hyper/hypo
    Av Dahlia i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 16-08-07, 09:59
  3. Fra hyper til hypo..